Magazin

Koreai Filmfesztivál 2014: Szárnyal a koreai filmipar

Jung Yeon-joo Koreai Filmfesztivál

Jung Yeon-joo Koreai FilmfesztiválA koreai film sokszínűségét mi sem bizonyítja jobban, minthogy az elmúlt években több különböző műfajú és hangvételű alkotás ért el komoly szakmai sikereket az egész világon. Ezek közül most párat teljesen ingyen megnézhetsz a Koreai Filmfesztivál keretében!

A misztikus, thriller és akcióelemeket is felvonultató Oldboy talán a legismertebb koreai alkotás, aki egyszer látta, garantáltan nem felejti el soha. Nemcsak a pörgősebb, hanem a filozofikusabb koreai filmek is megtalálták nézőközönségüket, a Lopakodó lelkek vagy a Tavasz,nyár, ősz, tél… és tavasz filmes beszélgetések témáját szolgáltatják mind a mai napig, illetve nem feledkezhetünk el az itthon is bemutatott, különleges képi világú szörnyfilmről, a Gazdatestről sem. Ha szereted az előbbi  filmek hangulatát, vagy azt sem tudod, mi fán terem a koreai film, akkor is érdemes ellátogatnod jövő héten a Koreai Filmfesztiválra.

Immáron hetedik alkalommal kerül megrendezésre a szakma és a közönség köreiben is rendkívül nagy sikernek örvendő fesztivál, amely idén nemcsak Budapesten (Uránia Filmszínház, Örökmozgó Filmmúzeum), hanem Szegeden (Belvárosi Mozi)  és Pécsen (Civil Közösségek Háza) is színes programokkal várja az érdeklődőket. November 10. és 15. között mintegy 23 alkotás lesz látható a különleges hangulatú világokat bemutató, érzelemgazdag és szuggesztív koreai filmgyártás legjobbjai közül. Nemcsak eredeti nyelvű, magyar felirattal ellátott ingyenes filmvetítések, hanem egyéb események is kiegészítik a filmhét programját. A látogatók részt vehetnek egyebek mellett koreai és magyar filmrendezők kötetlen beszélgetésén, közönségtalálkozókon, illetve hazai filmkritikusok koreai filmiparral kapcsolatos beszélgető estjén is.

Chan-wook Park: Oldboy
Chan-wook Park: Oldboy

A programok részletesebb ismertetése előtt érdemes kitekinteni egy kicsit a koreai filmgyártás elképesztő változásaira. Az elmúlt években bekövetkezett rohamos fejlődést külföldön is komoly érdeklődés övezi, és egyre több filmfesztiválon jelennek meg fiatal koreai rendezők által készített alkotások. 2004-ben Park-Chan-wook mára már kultikussá avanzsált filmje az Oldboy megnyerte a Cannes-i Filmfesztiválon a  Zsűri Nagydíját, 2012-ben pedig Kim Ki-duk Pieta című műve vitte haza a Velencei Filmfesztivál fődíját és az Arany Oroszlánt is.

Az egyre szélesebb körben ismertséget szerző koreai filmek nem csak külföldön aratnak sikert, hanem saját hazájukban is. Koreában 2001 óta a hazai  filmek bevétele meghaladja a külföldi filmek összbevételét, és évről évre egyre több kasszasiker születik, több tíz milliós nézettséget produkálva. A fellendülés olyannyira szembetűnő, hogy az 50 milliós lakosságú országban a 2006-os Gazdatest című filmet 13 millióan látták, és a most még moziban futó The Admiral: Roaring Currents pedig 17 milliós nézőszámnál tart. Az előző év top 10 filmjéből két alkotást is meg lehet tekinteni az idei Koreai Filmfesztivál keretében, Az Arcismerőt csütörtökön, A Berlin-aktát pedig kedden tűzi műsorára az Uránia Filmszínház.

Hyeong-Cheol Kang: Sunny
Hyeong-Cheol Kang: Sunny

Az öt napot felölelő fesztivál  alatt – a friss blocbustereken  túl – levetítenek több Cannes-ban is sikeres művet. Érdemes kiemelni Hong Sang-soo Egy másik országban című filmjét, melyben nyugat és kelet találkozása kerül bemutatásra, illetve fontos szerepet kap az improvizáció és a szereplők harmonikus összjátéka is. A tengerparton játszódó történet, egy külföldi lány (Isabelle Huppert) és egy helyi, vízimentős nő kálváriáját meséli el. Az íj című filmet Kim Ki-duk rendezte, melynek központi eleme szintén a tenger, különlegessége pedig  a két főszereplő egy öreg férfi és egy fiatal, néma lány –  kapcsolatában figyelhető meg. Lee Chang-dong Poézis – Mégis szép az élet című drámájában egy idős hölgy kerül bemutatásra, aki életében először jár költészetórára, inspirációt keresve pedig megfigyeli a mindennapi életet. A film 2010-ben elnyerte Cannes-ban a legjobb forgatókönyv díját.

Hun Jang: Frontvonal
Hun Jang: Frontvonal

A Koreai Filmfesztivál során különböző filmformákkal és témákkal is találkozhatunk. Nemcsak sikeres játékfilmeket, hanem rövidfilmeket, animációs filmeket és dokumentumfilmeket is megtekinthet a közönség. Igazi kuriózum, hogy a filmhét tematikája és a bemutatásra kerülő filmek mondanivalója a koreai emberek világát meghatározó jelképek köré épül. Hétfő a Hold (gazdagság, nőiesség, életerő), kedd a tűz (küzdelem, háború), szerda a víz (élet forrása és egyben a pusztítás), csütörtök a fa (élet oltalmazása, otthon, művészi inspiráció), péntek pedig a fém napja. A szimbólumokhoz illeszkedő alkotások műfaji sokszínűségét jelzi, hogy a programban található vígjáték (Sunny), dráma (A mi lányunk), thriller (Ködbe veszve), animációs film (Disznók királya) és háborús akciófilm (Frontvonal) is.

Témájukat tekintve is igen színes a paletta. Az Együtt – Hajrá Korea! és A Berlin-akta is a kettéosztott Korea kérdéskörével foglalkozik, az előbbi egy igaz történeten alapuló asztalitenisz bajnokságot mutat be, ahol a győzelem érdekében egyesül Észak- és Dél-Korea, utóbbi pedig egy európai háttérrel megfűszerezett környezetben szemlélteti a koreai titkos ügynökök kalandjait. Ezen kívül még számtalan tematikájú filmmel ismerkedhet meg a közönség; a generációs problémákról, a modern és tradicionális gondolkodás ellentétéről (Anyám, a sellő) és emberjogi kérdésekről (Ha a helyemben volnál 6) is véleményt formálnak a fesztivál darabjai.

Részletes programleírást és filmes ismertetőket napi bontásban itt érhettek el, illetve innen le is tölthetitek a programfüzetet.

Seung-wan Ryoo: A Berlin-akta
Seung-wan Ryoo: A Berlin-akta

Az ingyenes filmvetítéseken kívül egyéb események is színesítik a Koreai Filmfesztivál programját. Az Uránia Kávézóban szerdán koreai filmfórumot tartanak, ahol Vince Teréz, Gyenge Zsolt és Varga Balázs filmkritikusok beszélgetnek a dél-koreai filmiparról. A keddi és csütörtöki napokon a vetítések kiegészítéseként Jung Yeon-joo színésznővel (nyitóképünkön), a Vendég című rövidfilm főszereplőjével közönségtalálkozón vehetnek részt az érdeklődők, pénteken pedig Min Yong-geun (A mi lányunk) és Pálfi György (legújabb filmje a Szabadesés koreai támogatással készült) egy kötetlen beszélgetés keretében diskurál a mai dél-koreai és magyar filmgyártásról. Ha a filmeken kívül mélyebben érdekel a koreai kultúra is, akkor ott a helyed az Örökmozgóban, ahol a filmvetítések előtt és után a látogatók megismerkedhetnek többek között a tradicionális koreai teázással, és részt vehetnek kézműves foglalkozásokon is. A belépés minden programra díjtalan, de előzetes regisztrációhoz kötött, ezért érdemes elolvasni a részletesebb programajánlót a Koreai Filmfesztivál hivatalos honlapján.

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com