Magazin

Két barát, két test – Lajos és Laci

Formanyelvében újító, tartalmában mély és még a magyar filmes közegbe is illeszkedik. A Lajos és Laci felvillant egy egzisztenciális válsághelyzetet két erősen testközpontú figurával és még a képkerettel is játszik, mégsem felejti el, hogy egy gyermekmese.

Újságpapírból kivágott figurák által elevenedik meg Lackfi János Kövér Lajos színre lép című könyve Simonyi Balázs, Molnár Jacqueline és Mészáros Borbála filmjében. A Lajos és Laci egyszerre szól a gyerekeknek és fed fel tartalmat a felnőttek számára is. A túlsúlyos Lajos magányosan él kicsiny házában. Igazán szabad csak álmában lehet, felébredve viszont már azt tapasztalja, hogy a világ és benne a háza is igen kicsi. Egyszer találkozik az építkezésen dolgozó Lacival. Ketten azonnal barátok lesznek, és Lajos még a testépítő edzésre is elkíséri Lacit. Innen jön az ötlet, hogy a két barát szervezzen világbajnokságot.

A célra Lajos háza megfelelő, amit mérete miatt indokolt kibővíteni. A ház kiszélesítése a képkeret kitolásával lesz nyomatékosabb mind a négy irányba. A képkeret egy másik ponton is dinamikussá válik a 12 perces filmben, mikor Laci a döntő súlyemelésre készül. A képkeret alja és teteje a testépítő szeme felé közelít, így egy szuperszéles képet alkotva. A sorsfordító pillanatra ez a viszonylag szélsőséges eszköz mutat, ami a film médiumára is felhívja a figyelmet. Egy másik eszköz is hasonló eredményt ér el, mikor direkt megjelenő nyilak mutatják a helyes súlyemelés sarkalatos pontjait.

A film mint médium „létezésére” irányuló eszközök nem idegenek a Lajos és Laci alapvető stílusától, hiszen a szereplők is mintha újságpapírból lennének kivágva.

Sokszor még szó- és mondatdarabokat is felfedezhetünk rajtuk. A belefeledkezést és elmélyülést erősen gátolják az említett elemek, de vajon ettől rossz lesz a mese?

Ellenkezőleg! A Lajos és Laci egy szívet melengető, apró, de nem bagatell történetet mesél el a barátságról és a reményről. A világbajnokság szervezése közben megjelenik egy eleinte jóságosnak tűnő üzletember, Sóvár Elemér. A film végére azonban kiderül, hogy szélhámos és Lajos házát egészében eltünteti. A mindenét elvesztő Lajos eleinte csak fekszik a mezőn, míg barátja megpróbálja visszaszerezni a tulajdonát. Lajos azonban még ebben a helyzetben is megtalálja az örömöt: az áhított szabadság előtte van. Lajos és Laci az utolsó jelenetben csillagokat helyeznek az égre, amik fedelet formálnak az elárvult barátok feje fölé.

Lajos és Laci meséje gyermeki módon villant fel egy reménysugarat egy egzisztenciális végpontban.

A barátság sokszor feldolgozott erejére hívja fel a figyelmet a lakhatás elvesztésének idejében.

A fogalmazásmód nem véletlen. A Lajos és Laci megengedi, hogy cselekményét összekapcsoljuk egy napjainkban is dúló eseménnyel: az önhibán kívüli utcára kerüléssel. Így nyújt egy gyermekien mesés és érettebb befogadó számára is tartalmas élményt a két hős története.

A címszereplők még egy ponton kapcsolatot teremtenek a kortárs nagyjátékfilmes környezettel is. Lajos és Laci történetét erősen átszövi a test mint motívum. Lajos túlsúlyos, a hasának él, míg Laci izmai erősítésében találja meg az örömöt.

A Lajos és Laci testszimbolikája miatt kapcsolódik az ezredforduló utáni magyar nagyjátékfilm képviselőihez.

Kocsis Ágnes Pál Adrienn, Hajdu Szabolcs Fehér tenyér című filmjei csak két példa a sorból, ahova betagozódik az animációs film. A Pál Adriennben a túlsúlyos hős menedéke az éjjelente fogyasztott krémes, míg a Fehér tenyérben a tornász karrierje a saját teste. Mindkét filmben uralkodni akarnak a hősök testén. A Lajos és Laci egy meséhez méltó módon nem ennyire húsbavágó, de a hősök teste itt is a boldogság forrásai.

A kedves történet megtanítja Lajost az elzárkózás értelmetlenségére, és a barátság által eléri a kívánt szabadságot is. Kell ennél több egy animációs filmbe?

 

A cikk a Kecskeméti Animációs Filmfesztivál és a Dot & Line közös kritikaíró pályázatára készült.

Nagy Tibor

Nagy Tibor jelenleg az ELTE-n tanul Filmtudomány mesterszakon. Kedvenc műfajai a klasszikus hollywoodi gengszter- és westernfilm. Különös figyelmet fordít az izraeli filmekre és a vallási témákra.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com