Magazin

Cannes 2017: Hajthatatlan anyák – Las Hijas de Abril, Fortunata

Az Un Certain Regard szekcióban bemutatott Las hijas de Abril (Abril lányai) és a Fortunata anyákról szól, akiknek a rokonaik nehezítik meg az életet és a gyereknevelést.

Las hijas de Abril (Michel Franco)

Az Un Certain Regard zsűri díját kapta Michel Franco mexikói rendező feszült családi melodrámája, mely arról szól, hogy egy anya hogyan teszi tönkre lánya formálódó családját.

Valeria (Anna Valeria Becerril) tizenhét éves és gyereket vár vele egyidős barátjától. Mindketten nagyon boldogok. Valeria nővére, Clara (Joanna Larequi) viszont aggódik, anyagilag hogy fognak boldogulni, úgyhogy elhívja anyjukat, a középkorú Abrilt (Emma Suárez) segítőtársnak. Bár Valeria nem akarta elmondani neki, hogy terhes, elsőre úgy tűnik, mégis nagyon jó, hogy megjött, tud neki segíteni. Az anya viszont szeszélyes, mint az április. A gyerek születésekor minden megfordul: immáron nagymamaként egyre inkább befurakodik a fiatal családba. Először elveszi a nevelési jogokat a fiatalkorú szülőktől, utána pedig ennél is önzőbb lépésekre szánja el magát, egész konkrétan a lánya barátját is magához édesgeti. Mit tehet Valeria?

A közhelyesnek induló történet – fiatal, várandós lány és az anyja egymásra találása – apránként átvált az anya-nagymama részéről perverz cselszövésbe, Valeria részéről pedig kamaszos kiborulásokba. A Las Hijas de Abrilt kifinomult rendezés, kiforrott és szép alakítások jellemzik.

Fortunata (Sergio Castellito)

Sergio Castellito filmjének hősnője, Fortunata (Jasmine Trinca)  legyen bármilyen ígéretes neve is – azt jelenti, szerencsés –, sajnos nehezen boldogul az életben. Fiatal nő, aki válófélben van agresszív férjétől, egy biztonsági őrtől. Kislánya sokat rosszalkodik az iskolában, köpköd, biztos azért, mert megviseli ez a helyzet. Közben az anya azon dolgozik, hogy megkeresse a fodrászszalonra valót, mert anélkül nagyon kemény – a város különböző pontjaira kell utaznia a kliensekhez, kislányát kell vinni pszichológushoz, akihez egyre szorosabb kapcsolat fűzi a nőt. Mindeközben Chicanóval, egy jólelkű és művelt, drogos férfival van együtt, aki tetoválással foglalkozik.

Groteszk jelenetek, sok humor, tragédia keveredik a Fortunatában. Fellinis hangulatok, furcsa karakterek jellemzik. Felbukkan például Hanna Schygulla, mint egykori nagy színésznő, aki idős korára megőrült, de még jól emlékszik az Antigonéra. A magányos anya külvárosi környezetben a Pasolini Mamma Rómáját idézi.

Nagyrészt izgalmas a forgatókönyv, az operatőri munkának vannak emlékezetes pillanatai, a karakterek gazdagon felépítettek, nem közhelyesek, bár néhol mesterkéltek. A Fortunata nagy filmnek nem mondható, de jó filmnek igen.

 

Szatmári Zsófi

Szatmári Zsófia francia főszakot és film minort végzett az ELTE-n, majd francia irodalom mesterszakot a Sorbonne-on. A kortárs francia és amerikai költészet és a film kapcsolatáról ír disszertációt. Specializácója a szerzői film, érdekli pedig a film és az irodalom viszonya, a filmek kapcsán felmerülő nyelvi és fordítási kérdések. szatmarizsofi@filmtekercs.hu

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com