Fesztivál Fókuszban

London 2018: A bankrablás is csak egy hobbi – The Old Man and the Gun

A The Old Man and the Gun úgy híresült el, mint a nyugdíjba vonuló Robert Redford utolsó filmje. Persze Redford azóta már megbánhatta a visszavonulásának bejelentését, mert a The Old Man and the Gun igazi jutalomjáték a számára.

A bűnügyi filmes műfajok között önálló zsánerként él a cops-and-robbers, mely a gengsztereket és az őket üldöző rendőröket egyaránt romlottnak mutatja be, ráadásul mindkét félnek viszonylag azonos figyelmet szentel. Ilyen például Martin Scorsesétől A tégla, Brian De Palmától az Aki legyőzte Al Caponét, vagy Al Pacino és Robert De Niro kultikus párharca, vagyis Michael Mann Szemtől szembenje. Ezek a filmek egytől egyig véresen komolyak, erőszakos főszereplőkkel és hatalmas tétekkel.

Most azonban készült egy olyan cops-and-robbers mozi, amely vidám, könnyed és a főszereplők – annak ellenére, hogy egy bankrablóról és egy nyomozóról van szó – nem a megszokott brutalitást és amoralitást képviselik, mint elődeik.

De persze hogyan is várhatnánk halálos komolyságot attól a sztoritól, ami semmi többről nem szól, mint egy öregúrról, akinek történetesen a bankrablás a kedvenc elfoglaltsága?

Hogyan szerepeltethetne kegyetlen bűnözőt a The Old Man and the Gun, ha a bácsi csak a kipufogójának durranását használja a fegyver dörrenésének imitálására? Egy ilyen jó kedélyű, idős férfit pedig csak egy hasonlóan jámbor, ám annál elszántabb nyomozó üldözhet.

Robert Redford játssza azt a való életben is tevékenykedő Forrest Tuckert, akiről a film alapjául szolgáló, New Yorkerben megjelent cikket írták. A hetvenéves férfi nemcsak a problémamentesen lezajló bankrablásairól lett híres, hanem arról is, hogy élete során legalább tizenhatszor sikerült megszöknie Amerika különböző börtöneiből. Életének ezen szegletét egy vidám kis montázsban mutatja be a film, amelyben a fiatal Redfordot, és egy rá jóképűségében is merőben hasonlító színészt szerepeltető képsorok keverednek.

Annak ellenére, hogy az egykori szépfiú arca manapság már gyűrött és ráncos, a férfi idős korára mit sem vesztett a nők ezreire ható sármjából, amit karaktere a bankrablások során és a rendőrséggel való cicázáson kívül a nők elbűvölésére is gátlástalanul felhasznál. Redford pedig hihetetlenül élvezi a szerepét, így kívánsága, miszerint utolsó filmjének forgatásán jól szeretne szórakozni – amennyiben tényleg visszavonul – láthatóan megvalósult. Kedélyesen, könnyedén, úriemberhez méltó kisugárzással lavíroz a nyolcvanas éveket idéző kosztümökben és díszletek között.

A kellékeken kívül – mint a tévé, autók, fényképezőgépek vagy a hallókészüléknek álcázott fülhallgató – a fényképezés, illetve a film formátuma is az 1970-80-as évek (bűnügyi) filmjeire reflektál. A 16 mm-es nyersanyag, a felvételek színkompozíciói, de még a képernyőn megjelenő feliratok betűtípusa is azt sugallják, hogy egy korabeli VHS-t nézünk a mozivásznon. Ráadásként a The Old Man and the Gun nemcsak a Piszkos Harry-féle filmekre utal, hanem magának Robert Redfordnak a leghíresebb szerepeire is. Például a szökést elmesélő montázsban a fiatal színészt látjuk az Üldözők című filmből, melyben Marlon Brando próbálta meg elkapni őt.

A Butch Cassidy és a Sundance kölyökből az állítást vették át, miszerint „ami itt látható lesz, jobbára igaz”; A nagy balhéból pedig a jellegzetes jelzést, mikor a bűnözők cinkosan megpöccintik az orrukat.

Miután Forrest Tucker gyakran nem egyedül, hanem kollégákkal is követett el bankrablást, ezért a The Old Man and the Gunról a Vén rókák is eszünkbe juthat. A banda még külsőre is a nyugdíjas bankrablókat tematizáló film szereplőgárdáját idézi: Redford mellett a Halálos fegyver ikonikus Murthaugh felügyelője, Danny Glover is feltűnik mint Teddy; a harmadik tagot, Wallert pedig Tom Waits alakítja. Nem meglepő, hogy a casting feltűnően hajaz a néhány évvel korábban készült vígjáték főszereplőire – azaz Michael Caine, Morgan Freeman és Alan Arkin triójára –, hiszen annak idején az öregurak ténykedése a Vén rókák 1979-es eredetijére emlékeztette az újságírókat is. Ennek következtében elnevezték őket Over-The-Hill Gangnek (azaz a banda, amely megette már a kenyere javát). Bár a Forrest Tucker vezette gang jóval szervezettebb volt, mint fikciós párja, mindkét csapat dinamikája rendkívül humoros pillanatokat tartogat.

Azonban Forrest életének barátain kívül is vannak meghatározó emberi kapcsolatai. Rég elfeledett lánya például, akit rövid szerepében Elizabeth Moss a tőle megszokott kiválósággal alakít. Vagy az új szerelem (Sissy Spacek), a beszélő nevű Jewel, ami magyarul ékszert jelent – nyilván nem véletlen, hogy Forrest éppen neki csapja szemtelenül a szelet. Jewel szívét azonban nem olyan egyszerű elrabolni, mint amihez Tucker szokott;

így az, ahogyan a férfi igyekszik meghódítani kiszemeltjét, párhuzamba állítható azzal, ahogy a rendőrség próbálja elkapni e ravasz bankrablót.

A nyomozók élén a szintén beszélő nevű John Hunt (=üldözés, vadászat) áll. Hunt (Casey Affleck) a tökéletes ellenpontja Forrest Tuckernek azon a nyilvánvaló tényen túl is, hogy a törvény ellenkező oldalán állnak. Míg a bűnöző idős, egyedülálló és már túl van élete csúcsán, addig a zsarut fiatal és szerető család veszi körül, mely stabil hátteret biztosít számára. Egy azonban közös bennük: mindketten a maguk módján kedvüket lelik a kialakult macska-egér játékban, mely egy, a Szemtől szembent humorosan idéző jelenetben csúcsosodik ki. Az étkezde asztala helyett annak mosdójában találkoznak, a halálos feszültséget felváltja a humoros élcelődés, a kegyetlen üldözés pedig izgalmas hajszává alakul.

A The Old Man and the Gun távolról sem veszi komolyan magát. A bevezető felirattól, a bankrablásokat vagy a szökéseket bemutató montázsokig a jó hangulat sugárzik a mozivászonról, melyet a filmzene pimaszsága is megtámogat. Robert Redford tényleg jól szórakozik, megérdemelt jutalomjáték ez a számára. Így a The Old Man and the Gun tökéletes nyugdíjazási ajándék lehetne Redfordnak Hollywoodtól. Azonban van egy olyan érzésem, hogy ahogyan Forrest Tucker sem tudott lemondani a bankrablásról, úgy Robert Redfordnak is nehezére esik majd végleg visszavonulni a színészettől.

Rakita Vivien

Rakita Vivien az ELTE Bölcsészkarán végzett film szakon. Kedvence a midcult, illetve a történelmi és gengszterfilmek, valamint sorozatok széles skálája. 2017 óta tagja a Filmtekercs csapatának.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..