Lám, a román újhullám még nem fulladt ki és tartogat nagyon kellemes meglepetéseket. A Morgen pont ebbe a kategóriába tartozik: a másik iránti tolerancia egy oldalkocsis motoron érkezik.
A román-magyar koprodukcióban készült film két ember szavak nélküli barátságát meséli el: Behran (Yilmaz Yalcin), az illegális török határátlépő kétségbeesetten próbál eljutni Németországban élő fiához, amiben az önzetlen Nelu (Hatházi András) próbál meg segítségére lenni. Jobban mondva: magához veszi a számára vadidegen férfit, aztán majd csak lesz valahogy. Habár kapcsolatuk a másik nyelvének ismeretének hiányában meglehetősen döcögősen indul, a film végére példaértékűvé válik az az önzetlenség, amivel Nelu megkísérli átcsempészni török potyautasát Magyarországra.
A Morgen legnagyobb értéke abban rejlik, ahogy a két idegen, egymással verbálisan kommunikálni képtelen férfi kapcsolatát ábrázolja. Egyetlen közös szavuk, a Morgen Behran számára egyet jelent a reménnyel: majd holnap. Holnap átjut a határon. De mi készteti arra Nelut, az egyszerű, szegény biztonsági őrt, hogy ezt az ismeretlen törököt a házába vigye és ott bújtassa a határőrök elől, amikor mindenki más már rég a sorsára hagyta volna szerencsétlent? Pontosan ez az, amitől a Morgen olyan hihetetlenül emberi filmmé válik. Bár eleinte jól jön Nelunak a segítő kéz a háznál, azzal, hogy végül segít az össze-vissza hablatyoló idegennek a továbbállásban a segítőkészség mintaképévé válik
A vidéki környezetben játszódó film kellemes lassúsággal telik, de egy percre sem válik unalmassá köszönhetően annak a mérhetetlen iróniának, amivel magát a határőrség intézményét ábrázolja. A románoknak magyarul mindenféle engedélyekről ás jogszabályokról magyarázó határőrnek köszönhetjük a film legviccesebb jeleneteit, valóságos paródiáját látjuk annak az intézménynek, ami a Behran előtt tornyosuló átugorhatatlannak tűnő akadályt jelképezi. A román újhullám jellemző stílusjegyei, az olykor-olykor megremegő kézikamera és a hosszú beállítások sora, melyek között sok a követő felvétel kifejezetten jól állnak a film környezetének, hamisítatlanul visszaadva a román falusi miliőt.
A Morgen kitűnő bizonyítéka annak, hogy az emberek közötti kommunikációs szakadékok könnyen áthidalhatók és két, egymás szavából egy szót sem értő idegen között is értékes kapcsolat alakulhat ki.
Morgen
színes, román-magyar-francia filmdráma, 100 perc, 2010
rendező: Marian Crişan
forgatókönyvíró: Marian Crişan
operatőr: Tudor Mircea
díszlettervező: Köteles Róbert
producer: Anca Puiu, Angelusz Iván
hangmérnök: Madácsi Imre
vágó: Tudor Pojoni
szereplő(k):
Hatházi András (Nelu)
Elvira Rimbu (Florica)
Yilmaz Yalcin (Behran)
IMDb-átlag: 7,4