Fesztivál Fókuszban

CineFest 2018: Amíg a halál véres keze el nem választ – Nincs választás

A hongkongi akciófilm aranykorának már lassan több évtizede vége van, mégis felbukkan egy-két alkotás, ami makacsul őrzi a hagyományokat. Ilyen a Nincs választás is, ami becsülendő megidézése azoknak a látványos, ugyanakkor drámai erejű zsánerfilmeknek, amik méltán harcolták ki maguknak a kultstátuszt Nyugaton.

Úgy gondolom, nem lehet a Nincs választásról úgy beszélni, hogy ne essen szó rendezőjéről, Wilson Yipről. Yip szinte kamaszkorától kezdve a filmiparban tevékenykedett, mindenesként és asszisztensként végigélte az aranykort, alacsony költségvetésű mozikkal kezdte rendezői pályáját a hanyatlás évtizedében. Ma pedig ő azon kevesek egyike, akik olyan filmeket készítenek Hongkongban, amik makacsul tartják magukat a hagyományokhoz. Ez alatt a kortárs kínai tömegfilmes igényekre fittyet hányó, a brutalitástól és kényes témáktól sem megrettenő zsánermozikat kell érteni, amik a humor és a számítógépes effektusok helyett inkább hús-vér emberek küzdelmeit mutatják be.

Ezt az old-school hozzáállást Yip már jó ideje sikerrel képviseli. A 2005-ös SPL: A bosszúhadjárat, szédítően gyors, intenzív bunyóival, sötét és drámai hangvételével és nyers erőszakábrázolásával szabályos sokként hatott az akkor teljesen megfáradt hongkongi filmiparra és nézőire. Miután az SPL-lel és az Ip Man trilógiával Ázsia egyik legnagyobb szupersztárjává faragta Donnie Yent, Yip ellavírozgatott néhány habkönnyű vígjátékkal, de a Nincs választás visszatérés a gyökerekhez. Egy lendületes sodrású, acélos bosszúthriller, ami hamar a székbe szögez, és nem enged egészen a stáblistáig.

Lee Chung-chi (Louis Koo) a tipikus önfejű, kemény öklű rendőrnyomozó, aki előbb odavág, és csak utána gondolkodik. Ez persze nemcsak munkájában bosszulja meg gyakran magát, de családi életében is. Mikor tudomására jut, hogy tőle elhidegült kamaszlányának, Wing-chinek nyoma veszett egy thaiföldi nyaralás során, azonnal odautazik hogy részt vegyen a kutatásban. Persze a helyi hatóságok tehetetlenek, így Lee kénytelen egy kínai származású helyi nyomozóval, Chui Kittel (Wu Yue) és annak thaiföldi kollégájával (Tony Jaa) szövetkezni, hogy a lánya nyomára bukkanjon.

A Nincs választás sem történetben, sem megvalósításban nem hoz semmi újdonságot a műfajba, egyszerűen egy vérprofin megcsinált, a fordulatait jól tartalékoló akció-thriller, ami pontosan azt nyújtja a nézőnek, amiért az beült rá. A másfél órás játékidő egy perce sincs felesleges mellékszálakra pazarolva, kíméletlen tempóban robog a cselekmény, amiben a nyomozás, az akció és a drámai pillanatok precízen kimért egyensúlyban vannak. Ritkán tudunk többet a főhősnél és társainál, így a film minden egyes csavarja legalább olyan sokkhatással lesz ránk, mint rájuk.

A thaiföldi helyszínek egzotikussága mögött Wilson Yip éjsötét rémálom-hullámvasútra ülteti hőseit, akik láttak már egy és mást, viszont a Wing-chi utáni kutatás során kénytelenek egyre mélyebbre merülni az alvilág mocsarába, ahol a legalantasabb figurák tanyáznak. Piti drogcsempészek, stricik, gengszterek, ember- és illegális szervkereskedők – mindezek az elemek állnak az útjukban, a korrupt rendőrségről, a politikai fejesekről már nem is szólva. Utóbbiak mintha különösen sokat tennének azért, hogy Lee Chung-chi ne járjon sikerrel.

A Nincs választás legerősebb alakítását a főhős Chung-chit játszó, veterán hongkongi színész, Louis Koo hozza, ráadásul nemcsak érzelmi, de fizikai fronton is. Az nem meglepő, hogy hitelesen tudja ábrázolni karaktere lelki összeomlását, ahogy a cél érdekében szép fokozatosan feladja azokat a törvényes és morális kereteket, amiket foggal-körömmel tartott be eddig.

De Louis Koo korához képest (47 évesen) az akciójelenetekben is abszolút megállja a helyét, ami már csak azért is értékelendő, mert sok hongongi színésztársával ellentétében Koo nem rendelkezik harcművészi múlttal,

teljesítménye még sincs kisegítve remegő kamerakezeléssel vagy gyors vágásokkal. Ez a felkészültség abszolút az ő érdeme.

Meg persze a rendezésé és a koreográfusoké. Yip remekül koordinált és sokszor igencsak brutális összecsapásokat hozott össze, a harci koreográfiáért pedig a legendás Sammo Hung felelt, így nem meglepő, hogy hangulatban és intenzitásban abszolút hűek a ’80-as évekbeli hongkongi remekművekhez. Legyen szó egy háztetőkön ugrálós üldözésről (Tony Jaa meglepően rövid szerepének csúcspontja) vagy egy húsüzemben végbemenő leszámolásról, melyben a régi idők kardpárbaját most hússzeletelőkkel vívják egy jéghideg raktárépület folyosóin.

Ráadásul egy jó távol-keleti zsánerfilmhez méltóan a Nincs választás is előszeretettel írja felül az elvárásainkat. Yip és forgatókönyvírója, Jill Leung nem szívbajosak,

készek egyik pillanatról a másikra fontosnak hitt karakterekkel végezni,

ami ráadásul nem ócska hatásvadászatként jön le. A film amúgy is nyomasztó hangulatát fokozzák, teljességgel megteremtve azt az érzetet, hogy senki sincs biztonságban. Ennek megfelelően egyre erősebbé válik az a kétségbeesés és tehetetlenségérzet, ami a főszereplőkre nehezül. És bár nem kívánom ellőni a film befejezését, de garantált, hogy olyan érzése lesz a nézőnek, mintha kapott volna egy gyomorrúgást.

Manapság nem sok zsánerfilm van, ami egyszerre képes szórakoztatni, ugyanakkor érzelmileg is jól megragadni és kifacsarni. A Nincs választás mindkét feladatot megoldja, és ezért közel tökéletes választás nemcsak a régi időket visszakívánó veterán hongkongi filmrajongóknak, de azoknak is, akik most kívánnak fejest ugrani a távol-keleti műfaji filmek világába.

Szabó Kristóf

Szabó Kristóf

Szabó Kristóf az ELTE bölcsészkarán végzett filmelmélet és filmtörténet szakirányon, jelenleg könyvtáros, 2016 óta tagja a Filmtekercsnek. Filmes ízlésvilága a kortárs hollywoodi blockbusterektől kezdve, az európai művészfilmeken át, egészen a Távol-Keletig terjed. Különösképpen az utóbbira, azon belül is a hongkongi és a dél-koreai filmre specializálódik.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..