Magazin

Frankofón Filmnapok 2017: Osztottunk, szoroztunk – Rég nem szerelem

Joachim Lafosse filmje, a Rég nem szerelem egy válási drámáról szól, amelyben a szerelem helyébe a kényszerű együttélés és gazdasági függés lép.

A francia-belga koprodukcióban készült Rég nem szerelem a 2016-os Cannes-i Fesztiválon a Quinzaine des réalisateurs keretében mutatkozott be, ahol nagy érdeklődés övezte a rendező, Joachim Lafosse korábbi filmjei (Gyermekeink, Sárdobálók) miatt. A válási drámát a kritikusok és a közönség is lelkesedéssel fogadta, és várhatóan itthon is komoly figyelemre tarthat számot a Frankofón Filmnapokon, majd a mozikban.

Marie (Bérénice Bejo) és Boris (Cédric Kahn) körülbelül tizenöt éve házasok, de kapcsolatuk megromlott. Marie-ban világossá vált, hogy már nem szereti  férjét, nem bírja többé elviselni jelenlétét. Rögeszméje, hogy Boris csak élősködik rajta, sőt mindig is ezt tette. Ez nagyon súlyos vád, még ha nem is pont ezekkel a szavakkal mondja ki. Marie hozta a pénzt, kapott a családjától és neki volt jól fizető munkája. Ezzel szemben Boris saját kézzel újította fel leendő otthonukat, ami Marie szerint vajmi kevés. A házassági válság mellett felmerülnek a háttérben gazdasági kérdések, hogy mennyit ér a tőke és mennyit a hozzáadott munka? A szülők különböző pozícióból nézik a családot: Marie jól tartja a kislányokat, mindent megvesz, amire szükségük van, míg Boris megpróbálja megtanítani nekik, hogy nem csak a pénz jelent gazdagságot.

Míg a magyar cím eléggé leíró jellegű: „Rég nem szerelem” – igen, régóta nem szeretik egymást, de ez csak egy eleme a történetnek, a többiről nem kapunk információt, az eredeti, az „Économie du couple” összetettebb. A francia cím egyszerre utal a pénzügyi nehézségekre és gazdasági megfontolásokra, amelyek az életüket irányítják. Marie nem tudja kivásárolni Boris részét a közös lakásból, Boris pedig enélkül a pénz nélkül nem tud elköltözni, másrészt arra is, ahogy egyre inkább redukálódik az ő párként (couple) való működésük, ezt is megspórolják, kispórolják az életükből.

Joachim Lafosse kemény családi kríziseket tud lefesteni. A Rég nem szerelemben ha annyira nem is idegőrlőek a kapcsolatok, mint a Gyermekeink (2014) című filmjében,  amelyben a főszereplő anyát férje és a család „patrónusa” elzárja a világtól, a rendező kisebb léptékben is élethűen mutatja be a hullámzó érzelmeket, taktikákat és játszmákat. Például, hogy miként próbálják egykori szerelmük bizonyítékait, a gyerekeket a másik ellen kijátszani. Vagy hogy a kislányok hogyan reagálnak a szülők ellentétes akaratát és veszekedéseit látva. A Rég nem szerelem filmnyelvileg nem különleges, sok fix beállítással elmesélt dráma. Egyszerű eszközei a cselekményt szolgálják, viszont a rendező magukat a történéseket érzelemdúsan és hitelesen ábrázolja. Sok szemrehányóan kínos jelenetet láthatunk a két felnőtt kapcsolatában. Bejo és Kahn élethű színészi alakításában. Sikerrel asszisztál hozzájuk az ikerlányokat játszó testvérpár – nem meglepő, hisz a belga rendező korábbi filmjeihez is ügyesen választott gyerekszereplőket.

Érdekes lenne megtudni, vajon hogy jutott ide ez a pár, de csak találgathatunk. A Rég nem szerelem nem az előzményekről szól,  Joachim Lafosse csak elénk tár egy helyzetet mint megoldandó problémát, és végigkísérhetjük a levezetést. És mint a rendező, nem ítélkezünk az érintettek fölött, nem hozunk döntést olyankor, amikor részben mindenkinek igaza van.

A Rég nem szerelem a SCOPE100 online filmfesztivál magyar győztese.

A film hazai forgalmazója a magyarhangya.

Szatmári Zsófi

Szatmári Zsófia francia főszakot és film minort végzett az ELTE-n, majd francia irodalom mesterszakot a Sorbonne-on. A kortárs francia és amerikai költészet és a film kapcsolatáról ír disszertációt. Specializácója a szerzői film, érdekli pedig a film és az irodalom viszonya, a filmek kapcsán felmerülő nyelvi és fordítási kérdések. szatmarizsofi@filmtekercs.hu

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com