Magazin

Titanic 2017: Kóma és elefánt – Ázsiai szelek

2017-ben az Ázsiai szelek szekcióba négy nagyjátékfilmet válogattak be a Titanic szervezői, közülük kettőhöz volt szerencsénk. A kínai-kanadai koprodukcióban készült Halálos adósság egy balesetet okozó taxisofőr erkölcsi vívódásáról, a szingapúri-thaiföldi Pop Aye pedig egy elefánttal megtett viszontagságos útról mesélt.

A Titanic Nemzetközi Filmfesztivál Ázsiai Szelek szekciójában két olyan drámát (Halálos adósság, Pop Aye) is láthattunk, melyek középpontjában – még ha más-más hangsúllyal is – a felelősségvállalás áll. De közös bennük a filmek szerkezete is. Mindkét alkotásban a jelenből kiindulva részeseivé válunk egy kialakult helyzetnek, s ebből göngyölődik fel lassan a múlt, ami a film végén a végső megoldáshoz vezet el.

A Halálos adósságban egy kínai kisváros taxisofőrje súlyos balesetet okoz és a műtét után kómába került, motoros férfi kórházi költségeit hónapokon át neki kell fizetnie. Ez a tarthatatlan helyzet lenullázza a bankszámláját és válságba sodorja a családi életét. Ennek ellenére mindvégig becsülettel látogatja a sérültet és gondoskodik róla. Ő az egyetlen, aki lelkiismereti okból vállalja ezt, mert a férfi családja biztosítási pénzre számítva csak a halálát várja. Van azonban egy határpont, amikor a taxisofőrben elpattan valami, és megérti, hogy ebből a helyzetből csak a férfi halála esetén tud kihátrálni. Ez a felismerés, és az ezt követő események teszik igazán izgalmassá a filmet. A taxis lelki vívódását különös, távol-keleti hangszerek által keltett hangeffektusokkal követhetjük nyomon, s ez a „földöntúli” zene teszi igazán hátborzongatóvá a kibontakozó történéseket. Ezenközben betekintést nyerhetünk egy távoli világ rendőri bürokráciájának működésébe éppúgy, mint a kórházi ellátás lélektelenségébe. S ettől mégsem tűnik már olyan távolinak ez a világ.

Szembetűnő, hogy az ajándék milyen fontos szereppel bír ebben a kultúrában. Bárhová is térnek be, legyen az ügyvédi iroda vagy akár a rendőrőrs, mindenhová apróbb ajándékkal érkeznek, – leginkább gyümölccsel. Úgy tűnik, ez az ajándék a kenőanyag az emberi kapcsolatok alakításában, – s mindenki jól ismeri a játékszabályokat. A film megrázó befejezése számtalan etikai kérdést kínál fel a nézőnek elgondolkodásra. Ki-ki vérmérséklete szerint gondolkodhat el.

Míg a Pop Aye szó a mi kultúránkban egy spenótimádó tengerészt idéz, addig a thaiföldi-szingapúri koprodukcióban készült filmben egy elefánt neve. Egy kisfiú kedvenc játszótársa volt ő, míg fiatal férfivá cseperedve el nem adta őt egy cirkusznak, hogy az érte kapott pénzből Bangkokba költözhessen. Főhősünkből a nagyvárosban híres építész lett, de a film kezdetén munkájából-házasságából már egyaránt kiábrándult, megkeseredett, idős emberré vált. És ekkor egy nap hazafelé menet meglátott az utcán egy cirkuszi elefántot, akiről azt gondolta, hogy gyerekkori játszótársára lelt benne. Miután megvásárolta az öreg, mélabús állatot, egy különös road-movie részeseivé válunk. Merthogy Thaiföldet átszelve visszaindulnak ketten a fiatalság nosztalgiájával kristályosodott múltba, az elhagyott faluba.

Bár a film vontatott, és az út során adódó helyzetek sincsenek igazán kidolgozva, mégis maradandó emlékké válnak ők. Az elefánttal megtett út során főhősünk sok mindenre ráeszmél, amit addig talán a tudattalanjában ásott el. Elsőként bűntudatával szembesül gyerekkori játszótársa eladása miatt, de megfeneklett házasságán és karrierista fián is végre alaposabban elgondolkodhat. Ami pedig igazán megragadó, mi több, megható a filmben, hogy a főhős öreg elefántért érzett felelőssége és a közös útjuk során kialakult mély kapcsolat az építész gondolkodását is némiképp átformálja az út végére. Meggyőződésén pedig még az sem változtat, hogy a faluba megérkezvén rokonától megtudja, hogy az ő Pop Aye-e évekkel ezelőtt lábát törte, s elaltatták.

Argejó Éva

Argejó Éva szociológiát és filozófiát tanult az ELTE-n, a Magyar Televízió kulturális műsorának (Múzsa) szerkesztője volt, jelenleg az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárának munkatársa. Specializációja a társadalmi dráma, a sci-fi, a fantasy és a thriller.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com