Fesztivál

Rehabilitáció – Vasfüggöny

vasfuggony-still_01Szerdán került bemutatásra a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál keretein belül Halász Glória Vasfüggöny című alkotása, amely a Váci Fegyház és Börtön színtársulatának működését dolgozza fel. A fiatal rendezőnő érzelmes dokumentumfilmjével kétségtelenül tompíthat a börtönviselt embertársainkkal szemben élő előítéleteken.

Az alapvető szükségletek kielégítését megcélzó ellátás okán a börtönök felületes megítélése erősen beleivódott a magyar pesszimizmusba, s most, a Stohl András-féle bulvárcsapdának köszönhetően még inkább pihe-puha párnákkal béleli ki a közvélemény a zsúfolódó cellákat. Halász Glória zárak és rácsok mutogatása nélkül is ellensúlyozni tudja a bigott társadalom könnyelmű megállapításait: egy, az amatőrizmus ellenére fokozatosan összeálló színdarab csodája mentén a karaktereik motivációin gondolkodó rabok/színészek mondandójából nyer valódi értelmet a büntetőintézet kifejezés.

Nyilvánvaló, hogy a Vasfüggöny hat hőse – s bármennyire is megosztó érzés, igenis nevezhetjük ezeket a tolvajokat és gyilkosokat hősöknek – a börtönlakók elitjét jelentik, történeteikből és véleményalkotó megnyilvánulásaikból azonban két tanulságot feltétlenül levonhatunk. Egyrészt a priusszal rendelkezőkkel szembeni előítéletek visszásságaira lehetünk figyelmesek, másrészt felismerhetjük a büntetőintézetek elfelejtődött részfeladatát: megtévedt embertársaink társadalomba való visszailleszkedésének tető alá hozatalát. S bár a külsős rendezőnő önkéntes munkájának lélektani háttere fájóan kimarad a Vasfüggönyből, tiszteletet parancsoló az a figyelem, amit bűnbánó elítéltjeire szán, s az a bizalmi kapcsolat, amit színészeivel kialakított.

A Vasfüggöny nem éppen bonyolult szerkezete a próbákat megszakító őszinte nyilatkozatokkal hatásosnak bizonyul. Az egyes jelenetek értelmeztetéséből kiviláglik, hogy érdemi szellemi és kulturális munka folyik a lepukkant kultúrteremben. A szereplőknek Slawomir Mrozek Mulatság című drámája kapcsán felmerülő témákról (bűn, megbánás, sodródó élethelyzet, gyökértelenség) véleményt is kell formálniuk, s ekképpen derül fény a színjátszás elme- és lélekjobbító hatásmechanizmusára.

A Váci Fegyház és Börtön „színészpalántái” joggal lehetnek büszkék teljesítményükre. Egy szabad akarattól megfosztó intézményben nemcsak visszaszerezték döntőképességüket, hanem a művészet által előteremtett előjogukat a forgatási engedély aláírásával a börtönviseltek integrációjának szolgálataiba állították.

Kiss Tamás

Kiss Tamás

Kiss Tamás a Vászon nélkül és a Fesztivál rovat szerkesztője. Gimnáziumi tanárként mozgóképkultúra és médiaismeret, illetve történelem tárgyakat oktat. Rajong a western, a horror és a gettófilm műfajáért, valamint Brian De Palma és Sidney Lumet munkásságáért.

Szólj hozzá!

Click here to post a comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..