Magazin

Szarajevó 2017: Egymásra utalva

Daybreak

Idén két olyan film is szerepelt a szarajevói programban, melynek hősei – önként vagy kényszerűségből – egy idős ember ápolását végzik. Az albán Daybreak egy egyedülálló anya túlélési harcán, a török Bütün Saadetler Mümkündür pedig egy fiú felnövéstörténetén keresztül mutatja meg a generációk egymásra utaltságát. 

A több rövid- és dokumentumfilmet maga mögött tudó Gentian Koçi első egészestés játékfilmje, az albán Daybreak szívszorító történet arról, mit vagy hajlandó megtenni azért, hogy biztosítsd a gyereked túlélését. Leta (Ornela Kapetani) özvegy, egyedül él újszülött kisfiával, és nem tudja fizetni albérletét. Idősgondozásból él, és amikor kiteszik a lakásából, 24 órás nővérként költözik Sophie-hoz (Suzana Prifti). A beteg nő rossz állapotban van, és a halálra vár, de Letának létszükséglet őt életben tartani – különösen akkor, amikor a nő lánya balesetben meghal, és nem jön több fizetés, csak nyugdíj.

Daybreak

A saját forgatókönyvéből dolgozó Koçi bitang ütős történetet tett le az asztalra, mely azonban nemcsak a végső csavarnak köszönheti erejét. A szerző gyönyörűen építi fel karaktereit, akiket fantasztikus színészek keltenek életre. Ornela Kapetani nem véletlenül kapta meg a legjobb színésznőnek járó elismerést a fesztiválon, játéka torokszorító, együttérzést keltő és hihetetlenül őszinte.

A film Leta önmagában is létjogosult történetén túl messze többről mesél:

Albánia kilátástalansága épp úgy helyet kap a film gondolatiságában, mint az élet természetes körforgása és a szerelem áruba bocsáthatósága. Szerencsére ezek egyikéről sem akar parabolisztikus tanítást adni nekünk, – szenvtelenül mutatja be hőse eleve kudarcra ítélt szélmalomharcát, melynek csupán díszletéül szolgálnak a film alaphelyzetén túlmutató gondolatok. 

Selman Kiliçaslan filmje, a Bütün Saadetler Mümkündür (All Felicities Are Possible, szabad fordításban Minden fajta boldogság lehetséges) egy keserédes, mégis minden szomorúsága ellenére optimistának szánt történet. Hőse Ali (Kemal Uçar), egyetemista fiú, aki Erasmus ösztöndíjára vár. Teljesen odáig van az énekes Gülcéért (Nilay Erdönmez), aki idősgondozással keresi a kenyerét. A nagy udvarlásban Ali egyszer csak Mevlüt (Arif Erkin) otthonában találja magát – nem telik el azonban egy pillanat sem, a lány már el is tűnt, a fiú pedig az öregúr gondozója lesz. 

Bütün Saadetler Mümkündür

Már a film nézése közben is felsejlett, de a rendezővel készített interjú során egyértelműen kiderült, hogy bizony ezt a filmet nagyon nehéz a kulturális háttér ismerete nélkül értelmezni. Számos irodalmi utalás, példabeszéd és szimbolikus dal kapott helyet a történetben, mely Ali és Mevlüt kapcsolata mester és tanítvány, dervis és követő viszonyát modellezi,

Ali útja pedig egy olyan spirituális út, aminek a vége annak felismerése, hogy bizony megtalálhatjuk a boldogságot bármilyen élethelyzetben.

Sajnos én – talán pont ezen kulturális referenciapontok ismeretének hiányában – egy sokkal pesszimistább történetet láttam kibontakozni: egy fiúét, aki a vélt (vagy valós) kötelességek, a helyesnek gondolt út kedvéért letér a vágyott ösvényről és feladja álmait. A Bütün Saadetler Mümkündür sokat beszél a családról, arról, hogy az nem feltétlenül az, amihez vér köt, és elég komoly dilemmákat vonultat fel az önrendelkezés kérdéskörében is – bár szemlátomást több ponton lecsúsztam a rendezői üzenetről, munkál is bennem a hiányérzet, szerencsére még így is találtam fogódzkodókat ebben a lassan csordogáló, szép történetben.

Leta függ Sophie-tól, Sophie Letától, Mevlüt Alitól és Ali és Mevlüttől. Nő a nőtől, férfi a férfitől, idős a fiataltól, fiatal az időstől. A Daybreak és a Bütün Saadetler Mümkündür nem két tökéletesen eltérő világ meséje, mégis egyetemes üzenetet hordoznak: egymásra vagyunk utalva mind, mert életben tartjuk, tápláljuk, szeretjük – és tanítjuk egymást.

 

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs.hu egyik alapítója, 2020 augusztusáig főszerkesztője. Geográfusként és filmtörténetre specializálódott bölcsészként végzett, PR-, branding- és marketingtanácsadóként dolgozik. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com