Fesztivál Fókuszban

Szemrevaló 2014: Afganisztán Európából – Világok között

Világok között (Zwischen Welten)

Világok között (Zwischen Welten)A 2014-es Szemrevaló nyitófilmjének a Világok közöttet választották, és bár biztosan nem ez a legjobb alkotás az idei mezőnyből, a döntés teljes mértékben érthető. Egyrészt óriási vállalkozás volt az osztrák származású Feo Aladag rendezőnőtől filmet készíteni Németország afganisztáni szerepvállalásáról, másrészt ez egy tipikusan európai szemléletű dráma. Sajnos azonban a női direktor túl sokat akart, ebbe belezavarodott, ezért kissé félrecsúszott a háborús film.

Rögtön az elején le kell szögeznem, hogy a Világok között számos hibája miatt nem jó film, pozitívumai azonban annyira különlegesek és ritkaságszámba menők, hogy kihagyni mindenképpen vétek lenne. Magam részéről kissé mérges vagyok Feo Aladag rendezőnőre, amiért túl sokat akart belepréselni egy filmbe. Valószínűleg annyira kevésszer teheti meg egy európai stáb, hogy Afganisztánban forgasson, hogy a művész mindent el akart mondani, amit az ott zajló háborúról gondol.

A cím több síkon utal a Világok között dimenzióira. Afganisztán – ahol a történet döntő része játszódik – többek között épp azért van reménytelen helyzetben, mert civilizációk határán fekszik: a perzsa, a muszlim, a kínai, az indiai és az orosz kultúra mezsgyéjén. Erre az ingoványos talajra léptek az amerikai és az európai katonák. Ennek tükrében nem meglepő. hogy a helyiek döntő része nem érti, mi keresnivalójuk van az idegeneknek hazájukban.

A két világ között él az egyik főhős, Tarik (Mohsin Ahmady), aki tolmácsként segíti a Jesper (Ronald Zehrfeld) vezetette egységet. A munka elvállalásával Tarik saját élete mellett veszélyezteti húgáét is (Saida Barmaki), aki építészként egyetemre jár, amivel már önmagában kiváltja a társadalom megvetését. A testvérek menekülni szeretnének, Németországtól azonban nem kapnak menekültstátuszt addig, amíg nem bizonyítják, hogy veszélyben vannak. Vajon a százados tud segíteni a barátjának fogadott Tarikon?

Világok között (Zwischen Welten)

A Világok között valójában két film. Egyrészt szól Jesperről, aki képtelen feldolgozni az afganisztáni háborúban elesett testvérének halálát. Emellett szól az afgánokról, a faluban élőkről és a városiakról – a második film egyébként jóval kidolgozottabb és érdekesebb, ami döntő részben a forgatókönyvet is író rendezőnek köszönhető. Most egy kivándorlót mutat be Feo Adalag, míg előző filmje, Az idegen egy németországi török bevándolólányról szólt – a kettő között számos párhuzam vonható. Tisztán érződik mindkét filmen az európai értelemben vett feminizmus, a szolidaritásból táplálkozó egyenlőség támogatása, a kulturálisnak beállított, noha valójában társadalmi különbségek elítélése. A jelenség a lánytestvér alakjában köszön vissza.

Nem tud mit kezdeni azonban a női direktor a férfi százados történetével. Érdekes módon a Világok között ugyanúgy indul, mint egy idei amerikai sikerfilm, A túlélő  – vagyis egy szakállas katona fut –, pedig a pátosszal átitatott patriotizmus hiánya és a kulturális különbségek félmondattal történő áthidalásának elmaradása teljesen szembeállítja a Világok közöttet Peter Berg filmjével. A katonák itt esendők, ott csak a masszív túlerőnek köszönhetően legyőzhetők. Azonosulni mégsem tudunk Jesperrel, és hiába látogatott el a Szemrevalóra dicséretes módon Ronald Zehrfeld, ez nagyrészt az ő hibája. Itt kell megjegyeznem, hogy az operatőr is borzasztó, látszik, hogy nincs hozzászokva a sivatagi körülményekhez.

Világok között (Zwischen Welten)

Női rendező az Egyesült Államokban is forgatott háborús filmet a közelmúltban. Kathryn Bigelow rögtön kettőt: A bombák földjént és a Zero Dark Thirty – A Bin Láden-hajszát. Feo Adalag azonban nem tanult tőle, nem látta, hogy a kevesebb a több. A bombák földjénben pont az a legjobb, hogy visszafogottsággal és a történet lecsupaszításával remekül képes a háború értelmetlenségének bemutatására. Ez sokkal jobb módszer, mint tragédiák sorával lezárni a történet.

Világok között legnagyobb erénye, hogy elkészült. Van egy európai film az európaiakat is érintő afganisztáni háborúról, amely a kontinensünkben uralkodó, a kultúrák egyenrangúságát valló nézet mentén bemutatja a Hollywood által mindig mellőzött helyieket is. Sajnos ez a rögösebb, de talán jobb világhoz vezető út. Csak sajnos ezt kevesebben nézik meg.

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Szólj hozzá!

Click here to post a comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..