Kritika

Egy skandináv krimi Egyiptomban – A kairói eset

A skandináv krimik világát és a noir műfaji jegyeit kombinálja a Sundance-díjas A kairói eset (The Nile Hilton Incident). Az arab tavasz egyiptomi kitörése előtti pillanatokban egy énekesnő halálán keresztül szemlézi a korrupciótól sújtott társadalmat Tarik Saleh rendező.

Január 15-én járunk, Tunézia már három hete lángol, de Egyiptomot még nem érte el a forradalom szele. Noredin (Fares Fares a Q-Ügyosztályról) még éppen csak ismerkedik a Facebookkal, mikor kirendelik egy gyilkossághoz a patinás Nílus Hilton Hotelbe. Az áldozat egy tunéziai származású énekesnő, a nyomok pedig a legmagasabb szintre vezetnek. A nyomozó egyre mélyebbre ás a korrupciótól fojtogató ügyben, és lassan mindenki gyanússá válik környezetében.

A ominózus közeg pedig legalább olyan fontos tényező A kairói esetben, mint a történet. A háttérben az élénk, mégis fullasztó Kairó leszakadt városképe tárul a néző elé. Az omladozó házak és koszos utcák szinte főszereplővé lépnek elő (pedig valójában a külső jeleneteket Casablancában forgatták). A noir-filmek tipikus jegye ez, ahogy a (kissé túltolt) láncdohányzás és a főhős magánya is.

Ennél is fontosabb, hogy a fordulatok között, sokszor csak harmadlagos mellékszálként, megjelennek a baljós eseménysorozathoz, a forradalom kirobbanásához vezető apró rezdülések. Egyiptomban január 25-én robbant ki a felkelés.

A köztes tíz napban a készítők tökéletes érzékkel, apróságokon keresztül mutatták be a folyamatokat.

Egyszer csak leáll a Facebook. Diákokat visznek be a rendőrségre államellenes szítás miatt. A taxis perceken keresztül magyarázza, hogy mennyire erkölcstelen a rendőrség.

Ezek azonban mindig epizódjelenetek epizódszereplőktől. A filmben valójában szinte kizárólag a hatalom képviselői jelennek meg. Kairó és a forradalom után a harmadik legfontosabb szereplő a korrupció. Noredin ugyanúgy sáros, mint mindenki: védelmi pénzt szed, lenyúlja a gyilkossági helyszínen talált pénzt és hagyja, hogy lefizesse a szálloda. Érdemes figyelni az ellentétekre: a gazdag parlamenti képviselő óriásplakátokon hirdeti: „a modern Kairót építjük”. A nép viszont nem szeretne ilyen várost.  

A noir-filmek minden jegyét magán hordozza a The Nile Hilton Incident – már-már csalódás volt, hogy a főhős nem narrálta mély hangon az eseményeket. Tökéletes filmes párja az olasz Suburra: abban a pápa lemondása és az új pápaválasztás adta meg az események időbeli keretét, távlati többlettartalmat adva ezzel a filmnek. A város ott is legalább olyan fontos, azonban a műv(észet)i jegyek a Suburrában felülkerekedtek az üzeneten. Tarik Saleh rendező nem esik ebbe a hibába.

Érződik a rendező személyes kötődése a forradalomhoz, és éppen annyit ad az eseményekhez, amennyit a műfaj még elbír.

A direktor példaértékű önuralmat tanúsított a művészeti jegyek alkalmazásában, hiszen a korábban graffitiművészként is ismert Saleh filmográfiájában ez eddig sokkal fontosabb volt. A nevéhez kötődnek olyan animációk például, mint a Metropia.

Izgalmas látni, hogy a közel-keleti filmkészítésben egyre fontosabb téma a korrupció. Karlovy Varyban – ahol a filmet láttuk – egy másik, a régióból érkezett filmben is meghatározó elem a hatalommal való visszaélés (A Man of Integrity). Mintha az arab tavasz bukása és a politikai visszarendeződés után már csak a művészetekben élne tovább a korrupt elit kritikája. Persze azt is látni kell, hogy A kairói eset valójában teljes mértékben skandináv finanszírozásból valósult meg. A skandináv krimik egyes vonásai megjelennek filmben, de például a vásznon mutatott erőszak tekintetében nem domborodik ki. Hiába, a társadalmi közeg ezúttal fontosabb volt.

A cikket a magyar címmel 2017. szeptember 20-én frissítettük.

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com