Fesztivál Fókuszban

Brüsszel Fantastic Film Festival 2019: Egy medencében az ellenséggel – The Pool

A thai The Pool a legjobban várt filmek egyike volt a brüsszeli Fantastic Film Festivalon , még az éjfél után kezdődő vetítésre is megtelt a nagyterem az elszántan várakozó közönséggel. S az elvárás nem volt alaptalan, az üres úszómedencében rekedt fiatal pár élethalál-harca egy arra tévedt krokodillal feledhetetlen élmény volt minden néző számára.

A filmet hazájában, Thaiföldön The Pool, Hell 6 Meter címmel mutatták be óriási sikerrel, s ez a cím jobban ki is fejezi az elénk táruló látványt. Egy tévéfilmes csapat víz alatti felvételekkel tarkított reklámfilm forgatására bérel ki egy hatalmas, elhagyatott olimpiai uszodát. A munka végeztével a stáb levonul a terepről, kivéve a rendezőt, aki egy gumimatracon ringatózva napozik még kicsit a vízen, kipihenve a forgatás fáradalmait. A gyártásvezető – aki észre sem veszi a vízen lebegő társát – leereszti a medence vizét, és követi a többieket. A hatalmas víztömeg ugyan lassan zúdul le a lefolyócsövön, ám mire a srác észreveszi, hogy mindenki eltűnt körülötte, és ő ott rekedt egy hat méter mély, lépcső nélküli medencében, aminek az alján már alig csobog víz –, túl késő. Ekkor megérkezik a barátnője, aki a vészhelyzetből mit sem érzékelve, vidáman mellé ugrik, ám eközben megsérül a feje. Az elhagyatott medencében rekedtség érzése pedig már önmagában is rémületes, de amikor egy állatkertből szökött krokodil is felbukkan mellettük, elszabadul a pokol.

A cselekményét tekintve Ping Lumprapleng  akció-horrorja cseppet sem bonyolult, a különös csapdahelyzetnek mindössze három szereplője van – a fiatal pár és a vérnősző állat –, ennek ellenére a The Pool legalább olyan izgalmas, mintha egy feltuningolt akciófilmet látnánk. A lent rekedt pár a medencéből való kijutás minden lehetséges változatával megpróbálkozik, ám látványos kísérleteik sorra kudarcot vallanak.

A krokodillal való küzdelem pedig nem kevés körömlerágós jelenettel borzolja tovább a nézők kedélyét.

Az idegtépő akciók mögött azonban a film mélyebb rétegeire is rábukkanhatunk, melyek a szereplők érzelmeinek és értékvilágának átalakulásában jelentkeznek – beleértve ebbe a mind dühödtebbé váló krokodilt is. A kilátástalan élethelyzettel való szembenézés azt a kérdést veti fel, hogy egy halálközeli határhelyzet képes-e alapvetően megváltoztatni a világról való addigi gondolkodásunkat?

A film elején folytatott beszélgetéseikből kirajzolódik, hogy egy igen ambiciózus, fiatal rendezővel van dolgunk, akinek a filmes karrierje áll élete középpontjában. A maga módján szereti ugyan a barátnőjét, ám családalapításról egyelőre hallani sem akar, a barátnője viszont életcélként mielőbb családra és gyerekekre vágyik. Így egymástól gyökeresen eltérő életstratégiákkal néznek szembe aztán a medence mélyén fenyegető halálos veszedelemmel. Túl az idegfeszítő akciójeleneteken

a The Poolt annak a lélektani folyamatnak a bemutatása teszi intellektuálisan is izgalmassá, melynek során a létükért folytatott küzdelemben a pár teljességgel átértékeli az egymáshoz való viszonyát.

Lehet persze fanyalogni a végén, milyen szirupos történet ez, de – jobban belegondolva, legyünk őszinték önmagunkhoz – egy falánk fenevaddal végzetesen összezárt léthelyzet képes megváltoztatni a tudatot.

A krokodillal szembeni harcon túl a film különleges térélménye szolgál még igazi unikumként. A zárt, hatméteres falakkal körbevett, korlátolt térben a rendező elképesztő kreativitással készteti cselekvésre a hőseit. Emellett a hatalmas, üres medencében egy glamour környezetben forgatott reklámfilm ottfelejtett kellékei is hányódnak. Így válik a történet részévé egy csodás, bordó, barokk fotel is, meglehetősen extravagáns hatást teremtve egy ürességtől kongó uszoda fenekén. A víz lefolyását követően a medence tere kibővül a vizet elnyelő rendszer földalatti üregeivel, melyet a pár menekülésre próbál használni –, ám mint tudjuk, a krokodil szemfüles állat.

A filmnek három szereplője van, s persze, hogy a krokodil viszi el a pálmát, de ennek ellenére is elmondható, hogy Theeradej Wongpuapan, a férfi főszereplő mindvégig fantasztikus alakítást nyújt. Alig akad néhány jelenet, melynek ne lenne részese, ő viszi a hátán az egész filmet, és mind az akciójelenetekben, mind pedig a lánnyal való érzelmi kapcsolatában nagyot alakít. A filmet végigizgulva elmondható, hogy a The Pool méltán volt a filmfesztivál egyik legjobban várt alkotása, és csak remélni lehet, hogy a magyar nézők is mielőbb részeseivé válnak ennek az élménynek.

Argejó Éva

Argejó Éva

Argejó Éva szociológiát és filozófiát tanult az ELTE-n, a Magyar Televízió kulturális műsorának (Múzsa) szerkesztője volt, jelenleg az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárának munkatársa. Specializációja a társadalmi dráma, a sci-fi, a fantasy és a thriller.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..