Fesztivál Fókuszban

Titanic 2014: Greenwar – A mesterlövész

A mesterlövész (Skytten)

A mesterlövész (Skytten)Egy rendkívül jó témát és egy lebilincselő történetet szúrt el a dán filmművészet. A mesterlövész Európa legjobb politikai thrillere lehetett volna, így viszont az év eddigi legnagyobb kihagyott ziccere.

1977-ben Dániában készítettek egy filmet Skytten címmel, amelyben a kormánypárt fel akarja adni az ország atomsemlegességét, és ezt egy televíziós vitaműsorban jelentik be. Egy néző úgy akar hangot adni elégedetlenségének, hogy a kormánypárt különböző politikusainak környezetét – kutyáját, autóját – orvlövész puskával likvidálja. A film 2013-as feldolgozása, az eredeti nyelven azonos című A mesterlövész annyiban különbözik, hogy a nukleáris semlegesség helyett a Grönland alatt fekvő olajkincsek kibányászása indítja be az eseményeket.

Félelmetesen jó alaphelyzetből indul tehát a mozi, ráadásul mindezt megfejeli rendkívül erős karakterekkel, feszült időkezeléssel (a történések 90%-a öt napon belül történik) és frappáns címszavakkal. A választások előtt a Zöld Párt azzal kampányol, hogy ha hatalomra kerülnek, nem nyúlnak az olajkincshez. 11 hónappal később azonban a pénzügy-, a külügy- és a környezetvédelmi miniszter és egy szakértő (az Olaj Négyes) bejelenti, hogy megállapodtak az Egyesült Államokkal a Grönlandi jégtakaró alatt fekvő tartalékok kibányászásáról. Az ország egyik legismertebb újságírója, Mia Moesgaard (Trine Dyrholm) egy televíziós vitaműsorban azt mondja Thomas Borby külügyminiszternek (Nikolaj Lie Kaas), hogy nem lepődne meg, ha a választók becsapása miatt valaki szélsőséges cselekedetekre ragadtatná magát. Rasmus (Kim Bodnia), a volt céllövő olimpikon félreértelmezi a riporter mondandóját, és elhatározza, a végletekig elmegy távcsöves puskájával, hogy a kormányt megakadályozza a megállapodás aláírásában.

A mesterlovesz (Skytten)

 

Ez a zseniális alaphelyzet nagyjából a film első harmadáig a székekbe szögezi a nézőt. Annyi kiváló kérdést vetnek fel ezalatt, amennyit más országokban egy évtized alatt nem dolgoznak fel a szélesvásznon. Mi a politikusok felelőssége? Milyen lehetőségei vannak az egyénnek a demokráciában a rendszer rossz működése esetén? Meddig védheti az újságíró informátorát? Mennyiben szentesíti a cél az eszközt? Az ökoterrorizmus mely ponton túl elítélendő? A kérdéseket a végtelenségig sorolhatnám. Mindezeket ráadásul a történet közvetlen szereplőin keresztül teszi fel a film. Mia egyedülálló, karrierista nő, aki évtizedek óta ismeri Borbyt, mégis Rasmusszal azonos álláspontra helyezkedik az olajmezők ügyében. Az újságíró fojtogató helyzete kiváló egyéni drámára ad lehetőséget.

De a rendező (Annette K. Olesen) nem él vele, sőt. A mesterlövész először azon csúszik el, hogy nem képes emberi módon ábrázolni a karaktereit. Itt nincsenek hősök és antihősök, nincsenek jó vagy rossz figurák, azért, mert a női főszereplőn kívül mindenki üres, lélektelen személy. Érthetetlen, hiszen a filmet azzal harangozták be, hogy a legjobb kortárs dán színészek játszanak benne: Nikolaj Lie Kaas a Nyomtalanulban zseniálisan hozza zárkózott detektívet, ehhez képest itt egy súlytalan politikusként tetszeleg. Kim Bodnia (A híd férfi főszereplője) karakteréből semmit nem értünk, pedig az lett volna a legfontosabb, hogy a néző képes legyen azonosulni legalább valamilyen szinten egy ökoterroristával. Trine Dyrholm (a Születésnap egyik főszereplője) alakítása a legkiforrottabb, hozzá kell tenni, hogy az ő szerepét írták meg a legjobbra.

A mesterlövész (Skytten)

 

De nemcsak drámaként vérzett el A mesterlövész, krimiként sem állja meg a helyét. A forgatókönyvíró megpróbálja úgy beállítani az egyébként is visszás helyzetet, hogy a politikai elit eltitkol valamit – holott egy ilyen horderejű nemzetközi szerződésnél katonai okokból sem lehet nyilvánosságra hozni minden részletet. Mégsem ez lenne a legnagyobb gond, hanem az, hogy utána ezt a szálat egészen egyszerűen félbehagyják. Alapvető hiba, hogy globális titkot próbálnak sejtetni az ügy mögött, amikor egyértelműen személyes-korrupciós motivációt kellett volna a középpontba állítani. A film utolsó harmadában márcsak egy rossz thrillert látunk, amelyben senkiért nem izgulunk, ráadásul nagyobbnál nagyobb klisékkel tömték tele.

Mint a téma iránt érdeklődő újságíró, ezt a filmet vártam a legjobban a Titanicon, éppen ezért óriási csalódás volt látni, hogy a nemzetközi kapcsolatok egyik legfontosabb kortárs kihívását ilyen silányan dolgozták fel a globális környezetvédelemben egyébként élen járó dánok. Magyarországi zöldpárti politikusokat is láttam a nézőtéren, a teremből kifelé pedig többen a csalódottságuknak adtak hangot („ez egy tévéfilm”). Jóval több értékütköztetést, a fontos kérdésekben való bátor kiállást vártam a mozitól, és ezekből semmit nem kaptam meg. Otthon azonban, kicsit nyugodtabban elgondolkodtam, vajon képes-e egyáltalán erre a műfaj (politikai krimi) vagy a játékfilm? A kísértetiesen hasonló témával foglalkozó A pelikán ügyirat is csak thrillerként állja meg a helyét, konkrét kérdéseket viszont nem állít fel – ugyanez igaz az egy évtizeddel később készült Sziriánára, majd pár évvel később a csalódást keltő A hatalom árnyékábanra. Talán azt hittem, A mesterlövész majd képes lesz erre. Tudom, hogy túl nagyok voltak az elvárásaim, de abban is biztos vagyok, hogy nem csak ez volt a baj a filmmel.

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Szólj hozzá!

Click here to post a comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..