Fesztivál

Titanic 2018: Apám, az antihős – Elégtétel

Baltasar Kormákur izlandi rendező filmje nagyjából az Apádra ütök radikálisabb, krimi-thrillerbe oltott változata. Az Elégtételben egy édesapa és lánya fiúja kerül komoly konfliktusba egymással.

Baltasar Kormákur már letette a névjegyét Hollywoodban is, ahol kifejezetten jól sikerült stúdiófilmeket (Everest, 2 kaliber, Csempészek) készített. Megbízható rendezőnek ismertem meg, aki rendre hazalátogat, hogy saját hazájában készítsen személyesebb filmeket. Az Elégtétel is egy a rendezőhöz nagyon közelinek tűnő produkció, és ezt főleg abban látom, hogy Kormákur saját magára osztotta a film főszerepét.

A történet központjában pedig Finnur áll, a megbecsült sebész, ki édesapja temetésére készül. Nem foglalkozhat sokáig a gyásszal, ugyanis huszonéves lánya meredeken hajt lefelé az élet lejtőjén. Otthagyta a főiskolát, és rendszeresen nyúl szerekhez – ez pedig Finnur szerint mind a lány pasija, Ottar (Gísli Örn Gardarsson) műve. A férfi drogot terjeszt, hősünk így felhatalmazva érzi magát, hogy először szóban, majd tettekkel adja Ottar tudtára, hagyja békén lányát. Bár Finnur – első látásra – nemes indíttatásból lép fel Ottar ellen, hamar elharapódzik a konfliktus.

Kormákurtól nem idegen a színészet, de nem az elsődleges profilja, és az Elégtételben ez meg is látszik. A főszerepben Finnur motivációi ugyanis mindvégig kérdésesek maradnak, és nem tudjuk, hogy valójában féltő édesapaként, vagy kegyetlen irányításmániás szociopataként működik. Ezeket az érzelmeket, indíttatásokat jobb esetben a színész arcáról le tudnánk olvasni, nem kell feltétlenül kimondani. Azonban Kormákur arca sokszor ambivalens érzéseket közöl. Sosem elég mérges, sosem elég nyugodt – ugyanazzal az arccal tekinti meg a lányáról készült szexvideót, mint ahogyan a főnökével beszélget. Hogy mi jár a fejében, az mindig kérdéses, és ezáltal a beleérző képességem nem tudja, mihez kezdjen.

Hamar egyértelművé válik, hogy hősünk, Finnur nem a pozitív hős, ugyanis nincs igaza.

Ha pedig nem tudunk szurkolni egy hősnek, akkor magának a helyzetnek kell bevonzani a nézőt – itt azonban egyik sem történik meg. Finnur figuráját és mestertervét, melyben elrabolja Ottart, olyan hidegen tálalja a film, mint amilyen a környezete, ahol játszódik. A film végére már inkább tudunk együttérezni a drogkereskedő férfival, mint az emberi élet megvédésére felszegődött orvossal.

A film első képkockájában a hippokratészi eskü pár sorát láthatjuk, és a film eredeti címe is (Eidurinn / The Oath) erre tesz utalást. Gondoltam, hogy ez egy elővetítése annak, hogy az orvosi kötelességtudat és a személyes érzelmek a történet során szembe kerülnek egymással. Esetleg az ősi, napjainkban már kevésbé érvényes eskü kritikáját fogalmazzák meg. Egyik tippem se jött be. Csupán igyekeznek juxtapozícióba állítani Finnur hivatását és valódi énjét: az emberi életet mindenáron védő felelősségteljes férfit, és a rejtőzködő szörnyet. Ám nincs feltárt múlt, nincsenek indokok, Finnur ilyen, nem kapunk betekintést.

Az egyetlen komolyabb gondolat Kormákurtól csupán filmográfiája ismeretében értelmezhető. A rendező már több filmjében is, köztük a Lélegezz!-ben és a Csempészekben helyezett elénk olyan főhősöket, akiknek szándékaik bár nemesek, kénytelenek a bűn útjára lépni. A néző így szimpatizál a karakterekkel, és a nyomorult helyzetet a rendszer hibájának tudja be. Kormákur azonban az Elégtétellel megfordítja a dinamikát. Újból egy látszólag tisztességes férfi kerül nehéz helyzetbe, ám mielőtt a tényleges veszély felmerülne, Finnur már törvénytelenül cselekszik. Meg se várja, hogy az eset olyan kétségbeesett legyen, hogy az bármilyen szempontból indokolhatná az erőszakot. A film végére pedig nincs feloldozás, csupán a logikus következmények, ám mindenféle dráma, katarzis vagy feszültség nélkül bemutatva. Izlandon a bűn bűnhődéssel jár.

Szécsényi Dániel

Szécsényi Dániel

Szécsényi Dániel a Budapesti Corvinus Egyetem végzős hallgatója. Kommunikáció és médiatudomány szakos tanulmányait egy filmes témájú szakdolgozattal zárja. Kedvencei a kamaradrámák, animációk, az életszagú történetek és az igényes hollywoodi blockbusterek.

Hirdetés

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés