Fesztivál

Finn Filmnapok 2017: Anyám helyett anyám vagyok – Kamaszkor és felnőtté válás a finn filmben

A Finn Filmnapok két tüneményes filmje (Varpu, A többi lány) öt fiatal lány élettörténetével bizonyította, hogy a felnőtté válás egy fájdalmasan gyönyörű, de szükségszerű folyamat.

2017-ben a nők filmiparban betöltött szerepét választotta kiemelt témának a Finn Filmnapok, és a tematikus keret jegyében számos női történetet közvetítettek az érdeklődőknek. Ezek egy része (Hozományvadász, A házsártos) felnőtt karakterek segítségével a női érvényesülés kérdését vizsgálta, mások azonban koraérett leánygyermekek és problémás kamaszlányok mindennapjait hozták testközelbe.

Varpu

Varpu egy 12 éves finn kislány, akit édesanyja nevel, apjával soha nem találkozott. A csonka család Helsinki külvárosában él, nem túl nagy harmóniában: pénzügyi helyzetük bizonytalan, Varput osztálytársnői állandóan szekálják édesapja hiányával, anyja pedig láthatóan nem tud egyről a kettőre jutni. A kislány egyik este megelégeli ezt a fojtogató környezetet, kocsiba száll és elindul megkeresni édesapját.

A film különlegessége abban rejlik, hogy felcseréli a felnőtté válás szereplőit: Varpu korát meghazudtolóan intelligens, kiegyensúlyozott és felelősségteljes, ezzel szemben édesanyja, mintha egy helyét nem találó kislány lenne. Esténként állandóan bekéredzkedik lánya ágyába, tőle várja a vigaszt, miután ismételten megbukott a forgalmi vizsgán, ha pedig nem kap elég figyelmet, hisztizik és sír. A rendező elegendő időt hagy a karakterek elmélyítésére, apró gesztusokból és hétköznapi pillanatokból építi fel kapcsolatukat, ami így kézzelfogható közelségbe kerül. Hasonló aprólékossággal skicceli fel a helsinki lakótelepek szürkeségét és az ott élő fiatalok kilátástalanságát.

Az amerikai filmekből jól ismert végső egymásra találás kliséjén is csavar egyet a rendező: mikor már azt hinnénk az apáról, hogy visszatér a kislány életébe, kiderül róla, hogy skizofrén és képtelen a gyermeknevelésre. Varpunak ugyanakkor így is sikerül beleillesztenie életébe a hiányzó puzzle darabkát, melynek segítségével elfogadja édesanyját, aki szintén megtanul felelősséget vállalni gyermekéért. Linnea Skog visszafogott, érzékeny alakítása az, ami átélhetővé, meghatóvá és végtelenül emberivé teszi ennek az átlagosnak tűnő kislánynak az útkeresését.

A többi lány

A kamaszlét nehézségeinek és a felnőtté válás elkerülhetetlenségének állít gyönyörűen megkomponált mementót A többi lány. A film középpontjában négy 18 éves lány áll, akik történetükkel és egy-egy életszakaszukkal testesítik meg a fiatal lányokat kínzó legégetőbb problémákat: az első mindent elvakító szerelem, majd kiábrándulás; a kövérség és kirekesztettség érzése; a nem várt terhesség és a felelősségvállalás dilemmája; illetve a szexuális másságból fakadó kívülállás mind hangsúlyosan megjelenik. A film nem sok újat tud mondani a témában, ahogyan azonban ezt elmeséli az igazán maradandó élmény!

A többi lány különlegessége nem abban rejlik, hogy húsba vágóan mutatja meg a kamaszlét gyötrelmeit (The Edge of Seventeen), vagy, hogy nosztalgikus felhangokkal teszi ugyanezt (A tinilány naplója). A film ereje a hipnotikus képekben és hozzá kapcsolódó narrációban rejlik. Henri Blomberg kamerája egy gyönyörű, ám sokszor fájdalmas utazásra invitál bennünket, ahol minden hétköznapi helyzetben ott rezonál a pillanat megismételhetetlen szépsége. A lányok kudarcok és csalódások árán ismerik meg határaikat, tanulják meg elfogadni önmagukat, családjukat és élethelyzetüket. Küzdenek, és végül sikerrel járnak: meg tudják őrizni idealizmusukat, miután elvesztették ártatlanságukat.

Az egyes történetek alatt szinte végig hallható az adott lány narrációja, ami leírva hatásvadásznak és közhelyesnek hangzik, azonban a gyönyörűen megkomponált képekkel és a filmből áradó bájos őszinteséggel együtt mégsem érződik mesterkéltnek. A kamaszlét sosem volt még ilyen fájdalmasan gyönyörű.

Dunai Marcell

Dunai Marcell a Budapesti Corvinus Egyetem nemzetközi tanulmányok szakán végzett, jelenleg az édesapja által alapított, 25 éve működő logisztikai cégnél dolgozik. Az utazás szerelmese, vonzzák a csavargók, hobók, otthontalan figurák, specializációja a road movie, illetve Ázsia kevésbé ismert országainak (Laosz, Kambodzsa, Malájzia) filmgyártása.