Fesztivál Fókuszban

Velence 2018: Különlegességek a versenyprogramon kívül

A páratlanul gazdag versenyprogramon kívül is tartogat érdekességeket az idei Velencei Nemzetközi Filmfesztivál! David Cronenberg mesterkurzust tart az életműdíjáért cserébe, Aronofsky és Wes Anderson VR-ra vált, és bemutatnak egy sosem látott Orson Welles-filmet is a Lidón!

Itt a legújabb Csillag születik

Egykori sztár segít a fiatal tehetségen, aki – miközben egymásba szeretnek – túlszárnyalja őt. A történetet már ötször (!) megfilmesítették, ezek közül a két utolsó változat (1954: George Cukor, Judy Garland, James Mason és 1976: Frank Pierson, Barbra Streisand, Kris Kristofferson) máig közkedvelt. Ám ahogy a (zenei) világ változik, új kulisszák között is megszülethet az a csillag, jelen esetben Lady Gaga, mégpedig Bradley Cooper színészi, írói és rendezői karjai között.

A Csillag születik (A Star is Born) Velencében versenyen kívül szerepel, és jó hír, hogy október 4-én itthon is bemutatják!

David Cronenberg mesterkurzusa

A kanadai rendező Vanessa Redgrave mellett szintén Arany Oroszlán-életműdíjat vehet át idén. A ceremónia után a saját javaslatára 1993-as filmjét, a Pillangó úrfit vetítik le. A Pillangó kisasszony homoszexuális átiratáról Cronenberg azt mondta, hogy talán nem ez volt a legsikeresebb, de ez a leginkább személyes filmje.

Még izgalmasabb, hogy Cronenberg előző nap mesterkurzust is tart a fesztiválon – reményeink szerint erről is fogunk tudósítani!

Újabb vériszamos monstrum: Dragged Across Concrete

S. Craig Zahler tavaly Büntető ököl (Brawl in Cell Block 99) című ultraerőszakos börtönfilmjével sokkolta a fesztivált – mire számíthatunk vajon az idei művétől, amelynek már a címe is a betonon való átvonszolásról tudósít? Az előzőhöz hasonlóan Vince Vaughn és Jennifer Carpenter (plusz Mel Gibson) főszereplésével készült bűnfilm ezúttal a másik oldalt mutatja be. Két túlbuzgó rendőr a főszereplője, akiket felfüggesztenek, ezért alámerülnek az alvilágban, hogy bebizonyíthassák az igazukat.

A Dragged Across Concrete a versenyprogramon kívül szerepel a fesztiválon, Zahler pedig azt ígéri, hogy a közel háromórás film olyan klasszikus bűnügyi drámákat idéz meg, mint a Taxisofőr, a Kánikulai délután vagy A siker édes illata.

Zhang Yimou köszöntése

Zhang Yimou a kínai ötödik generációs rendezők egyik legsikeresebbje, olyan, mára klasszikussá vált filmeket köszönhetünk neki, mint A vörös lámpások, a Hős vagy A repülő tőrök klánja. Eddig négyszer versenyzett Velencében, ennek során két Arany Oroszlánt, egy Ezüst Oroszlánt és egy Volpi-kupát nyertek filmjei (utóbbi színészi díj, amit Gong Li kapott a Kjú Dzsú történetéért). Azaz már az összes fontosabb velencei díjat begyűjtötte – ami még nincs neki, az a Jaeger-LeCoultre-díj. A Glory to the Filmmaker (Dicsőség a filmkészítőnek) elnevezésű díjat olyan mesterek vehették már át korábban, mint Takeshi Kitano, Agnès Varda, Sylvester Stallone, Al Pacino, Spike Lee, James Franco, Brian De Palma vagy tavaly Stephen Frears.

Yimou ugyanakkor új filmmel is érkezik a fesztiválra: a versenyen kívül vetített Ying (Shadow) a legsikeresebb filmjeihez hasonlóan wuhszia, azaz harcművészeti-történelmi fantasy egy száműzött királyról, aki megpróbálja visszaszerezni a hatalmát.

Kusturica és az utolsó hős politikus: El Pepe, Una Vida Suprema

A Maradona után újabb dokumentumfilmmel jelentkezik Emir Kusturica, amelynek szintén egy dél-amerikai híresség az alanya. Az El Pepe, Una Vida Suprema José „Pepe” Mujica korábbi uruguayi elnökről szól, aki arról híresült el, hogy elnöki fizetése 87 százalékát jótékonykodásra fordította.

A ma 83 éves politikust egykori gerillaként hatszor meglőtték a letartóztatására érkező rendőrök egy kocsmában, majd politikai elítéltként 14 évet töltött börtönben. Kusturica 2013-ban kezdett dokumentumfilmet forgatni a 2010 és 2015 között hivatalban lévő Mujicáról, mint a „politika utolsó hőséről” – a hosszan érlelődő argentin-uruguayi-szerb koprodukció szintén versenyen kívül kapott helyet.

Virtuális valóság: Aronofsky és Wes Anderson találkozása a jövővel

Nem sok élvonalbeli filmfesztivál akad, ahol külön szekciót és versenyprogramot is kapnak a VR (virtuális valóság)-produkciók. A jellemző módon külön szigeten vetített darabok alkotói között két sztárrendezőt is találni. A Spheres Darren Aronofsky produceri közreműködésében, Elisa McNitt rendezésében készült, és nem kevesebbet mutat be, mint a kozmoszt – a második fejezetét Jessica Chastain, a harmadikat Patti Smith narrálja. A versenyprogramon kívül vetített Isle of Dogs: Behind the Scenes pedig Wes Anderson társrendezésében a Kutyák szigete virtuális valósággá alakított kulisszák mögötti élményét kínálja.

Spheres

A két példán kívül még több tucatnyi VR-produkció szerepel a fesztiválon részben versenyzőként, részben a versenyprogramon kívül, így a VR színház Velencében már jóval több, mint kuriózum és vásári attrakció!

Így még sosem láttad: Az élet fája bővített változat, Orson Welles befejezetlen filmje

Két látnoki rendezőnek, Terrence Malicknek és Orson Wellesnek is különleges produkciója érkezik a fesztiválra – előbbi a legszabálytalanabb produkciókat összegyűjtő Scofini szekcióban, utóbbi versenyen kívül kapott helyet. Az önéletrajzi kötődésű Az élet fájában Terrence Malick a saját gyerekkorát, családi viszonyait tárta fel – az eredetileg is monumentális (2 óra 19 perces) film most ötven perccel hosszabb változatban, 3 óra 8 perces terjedelemben látható. A rendező hosszabb meditációt, eltérő ritmust és hangsúlyokat ígér. Malick szerint a filmek élő dolgok, ugyanakkor az újravágástól függetlenül továbbra is a 2012-es változatot tartja az eredetinek.

Orson Welles pályája végéhez közeledve, 1970-ben ambiciózus vállalkozásba fogott: többek közt John Huston és Peter Bogdanovich rendezők főszereplésével filmet forgatott. A munkálatok viszont anyagi okok miatt egyre csúsztak, végül 1976-ban félbehagyták a filmet. Pályatársai a rendező 1985-ös halála óta szerették volna befejezni a művet – erre most lett lehetőség. A The Other Side of the Wind egy legendás filmrendezőről szól, aki visszatér Hollywoodba egy nagy projekt kedvéért, amelynek címe ugyancsak The Other Side of the World. És hogy miért több mindez önreflexív filmtörténeti csemegénél? A filmet hamarosan az amerikai mozikban is bemutatják, és már most a díjszezon esélyeseként tartják számon…

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla az ELTE irodalom- és kultúratudomány szakán végzett. Specializációja a szerzői film, a western és az intermedialitás. Újságíróként dolgozik több médiumnál. A Papírfény rovatot vezeti. gyongyosililla@filmtekercs.hu

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..