Filmszakadás

Ang Lee

Ang-Lee-Brokeback-newsHa egyetlen szót kéne válasszak, amivel leírom Ang Lee életművét, azt mondanám, érzékenység. Kevés nála élesebb látású rendező van, aki nem csak észreveszi az embereket összekötő lehelet finom szálakat, hanem mint a napsugarak a pókhálót, úgy tudja számunkra is láthatóvá tenni azokat.

Az érzések láttatója

Ang Lee-t, bár számos nagyköltségvetésű látványos filmet készített, sosem a látszat érdekelte, mindig a mögöttes tartalom. Az érzések, a konfliktusok, az egymásnak feszülések, az oldások – és persze a kötések. Már legelső filmes pillanatában a lélek titkait kereste, és ez a kutatás az egész, még közel sem lezárt pályáján végigkísérte. Folyamatosan vizsgálja, hogyan fér meg egymás mellett a tradíció és a rohanó, modern élet, hogyan ütközik egymásnak kelet és nyugat, hogyan fedhetők fel szavak nélkül a szív rejtett érzései. Kérdései azonban nemcsak arról szólnak, mi játszódik le egy-egy emberben, vagy mi lesz egy konfliktus kimenetele, hanem egyidejűleg arról is, hogyan lehet mindezt filmes eszközökkel ábrázolni.

Pályafutása

Ang Lee 1953. október 23-án született Pingtungban, Taivanon. Szülei nagy hangsúly fektettek rá, hogy klasszikus kínai műveltséget szerezzen, és egyetemre menjen. Miután kétszer is megbukott a felvételi vizsgán, apja legnagyobb bánatára művészeti iskolába iratkozott, ahol 1975-ben végzett. Kezdetben a színház érdekelte, 1980-ban, ekkor már Amerikában, először ilyen irányú tanulmányokat folytatott, csak pár évvel később fordult a filmezés felé. 1982-ben készítette el 16 miliméteres rövidfilmjét, a A tó könnyeit (1982), ami elnyerte Taiwanon a legjobb rövidfilm díját, majd diplomamunkája a 43 perces Fine Line (1984) a New York-i Egyetem Wasserman-díjára volt érdemes a legjobb rendezés kategóriában.

Egy hat éves kényszerpihenő után Lee karrierje 1990-ben kapott új lendületet, amikor két forgatókönyve is, a Lökő kezek és Az esküvői bankett is nyert a taivani kormány versenyén. Lee stílusa felkeltette Li-Kong Hsu figyelmét, aki elsőfilmes producerként támogatta, hogy a Lökő kezekből film születhessen 1991-ben. A film első része az Apa jobban tudja-trilógiának: mindhárom film, az 1993-as Az esküvői bankett és az 1995-ös Étel, ital, férfi, nő is, óriási közönség és kritikai siker lett – a két utóbbit jelölték a legjobb külföldi filmnek járó Oscar-díjára is.

A trilógia megnyitotta a kapukat Hollywood irányába, 1995-ban az Értelem és érzelem újabb díjakat söpört be, és 7 Oscar jelölést is begyűjtött. A két soron követő alkotást, a Jégvihart és a Pokol lovasait bár a kritikák méltatták, a közönség nem igazán szerette, az újabb áttörő alkotásra 1999-ig várni kellett. Lee ismét Li-Kong Hsuval dolgozott, az eredmény pedig, a Tigris és sárkány hatalmas siker lett: elnyerte a legjobb külföldi filmnek járó Oscar-díjat is. Újabb hollywoodi munkája, a Hulk erősen megosztotta a közönséget, Lee gondolkodott is a visszavonuláson. Szerencsére azonban apja unszolására folytatta a munkát – és elkészítette Annie Proulx regényének adaptációját, a Túl a barátságont, ami Oscart hozott számára. Ezt követően Lee ismét visszatért Kínához: Eileen Chang kisregényének adaptációja, az Ellenséges vágyak Velencében Arany Oroszlánt ért a rendezőnek. A Woodstock a kertemben után Lee ismét adaptációt készített, Yann Martel azonos című regényében forgatta a Pi életét, mely újabb Oscar-díjat kapott.

Lee-filmek, amiket feltétlenül látnod kell

Apa jobban tudja-trilógia

Értelem és érzelem

Tigris és sárkány

Túl a barátságon

Pi élete

Ezt tudtad-e?

Ő az első ázsiai származású, aki Oscar-díjat nyert.

 

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. [email protected]

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A sorozatok lényege, hogy nincs meghatározott végük… Ezzel vitatkoznánk!

A 2010-es évektől folyamatosan nő a televíziós és streaming sorozatok száma, köztük pedig az előre meghatározott véggel rendelkező egyévados szériák, vagyis a minisorozatok is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak. Nem tudod mi a különbség antológia-, mini- és limitált széria között? Akkor ez a te videód!

A VLOGtekercs stábja ebben a hónapban a minisorozatok formai jegyeit és történelmét járja körbe. Számos ismert és kevésbé ismert sorozatpéldával azokra a kérdésekre kerestük a választ, hogy miért éri meg a nézőnek minisorozatot nézni és milyen előnyei származhatnak az alkotónak a minisorozat formátumból.

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor

Vágó: Énekes Gábor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya