Filmszakadás Nagyítás

Lars von Trier

Lars von Trier

Lars von Trier nagy átalakulóművész, újra és újra megújuló alkotó, de legfőképp egy gonosz filmeket készítő rendező.

Korai filmjei a vörös fény jegyében teltek, a néhol szürreálisnak ható fények mindvégig mocsaras romlottságot, vért és erős belső érzelmeket takarnak. Bűnfilmek ezek, az ember megbocsájthatatlan bűnei, a háborús kegyetlenségek  és a személyes borzalmak állnak a középpontjukban. Ráadásul feltűnnek később is visszatérő motívumok, például a vakság, a ló.

Ezek a kezdeti motívumok azért is izgalmasak, mert az egész életmű egy hatalmas spirálként rajzolható fel:

egy témát Lars von Trier több filmjével is körüljár, s ugyan vannak állandóságok is, a változások dominálnak. A trilógiába rendezett filmcsokrok egymáshoz igen hasonlatosak, főleg tematikailag, aztán mintha a rendező úr megrázná magát, hogy erőt nyerjen, és más vizekre evezve más világokat járjon be. Ha szükséges, teljesen más formajegyeket is alkalmazva.

Az első trilógia az Európa-trilógia, az ide tartozó filmek:

A bűn lélektana (1984), a Járvány (1987), és az Európa (1991). Itt még erős a formai megszerkesztettség, a gondos operatői munka,  és komoly figyelem van a fényeken. Természetesen a szerzői jegyek már itt is merészek, ha tetszik, pofátlanok. A Járvány története a történetben az alkotás erejét pendíti meg, ahogy A bűn lélektanában is, ahol egy elmélet által létrehozott azonosulásról van szó, mely gyilkosságig vezet. Egy elme zsenije, mely világot teremt. Tulajdonképpen ez Lars von Trier.

Az Európában ismét a háború bűne jelenik meg, de ez már egy újabb fordulat, a tényleges háború utáni személyes gonoszságok világa ez, a rendező pedig itt sem a színfalak mögül irányít, ugyan az arca nem jelenik meg a vásznon, de a hipnotikus világ, amibe belesüllyeszt, majd ahol hagy megfulladni, felejthetetlen.

A következő a Dogma95 csoport megalapításával van szoros kapcsolatban, ugyanis ez a csoport, Lars mesterrel az élén,  egy új, minimalista és szigorú szabályokat követő  filmes irányzatot képvisel, melynek a második trilógia filmjei többé-kevésbé megfelelnek: Idióták (1998), Hullámtörés (1996), Táncos a sötétben (2000).

Lars von Triet: Táncos a sötétbenA harmadik trilógia stílusjegyei igencsak kevertek,

a természetességet a stilizáltság veszi át, tematikájában pedig az emberi kizsákmányoltságot veszi górcső alá, mind személyes, mind alkalmazotti, mind társadalmi-történelmi szinten. A trilógia filmjei:  Dogville – A menedék  (2003), Manderlay (2005) és a Főfőnök (2006).

Az utolsó csoportra viszont azt sem tudom mondani, hogy trilógia, sem azt, hogy utolsó. Egyrészt mert mindössze két filmről van szó: Antikrisztus (2009), Melankólia (2010), másrészt pedig még bármi lehet. Bár a filmek témáját és szélsőségességét nézve, Lars eljutott egyfajta végpontig, de ebből még egyáltalán nem tudunk következtetni arra, hogy folytatódik majd az életpályája, hiszen annyiszor megújult már eddig is, tulajdonképpen bármi megtörténhet.Lars von Trier: Antikrisztus

Ezt tudtad-e?

  • A kedvenc filmje a Philadelphiai történet (George Cukor, 1940).
  • 1995-ben az édesanyja a halálos ágyán elmondta neki, hogy akiről eddig azt hitte, az édesapja, valójában nem az. Az édesanyja halála után Trier lenyomozta a biológiai apját, egy kilencven éves férfit, aki négy harcias találkozás után kijelentette, ha Trier újra beszélni szeretne Vele, azt az ügyvédjén keresztül tegye.
  • 1996-ban szakított a várandós feleségével, majd összeköltözött a sokkal fiatalabb babysitterükkel.
  • Udo Kier a keresztapja lányának, Agnesnek.
  • Még sose járt az USA-ban.
  • Danish Film Schoolban kollégái kezdték használni a nevében a ‘von’-t, melyet aztán ő maga fel is vett.
  • Egy elhagyatott katonai bázison van az irodája.
  • A Birodalom harmadik évadának is megvoltak az előkészületei, de nem kezdték el a forgatást, mert a főszereplők közül többen meghaltak vagy visszavonultak nagyon rövid időn belül.

Avatar

Keller Mirella

Keller Mirella az ELTE-n végzett Filmelmélet és filmtörténet, illetve Magyar nyelv és irodalom szakon. Jelenleg a Nyelvtudományi Doktori Iskola hallgatója. 2008 óta publikál filmes cikkeket. A Nagyítás rovatot vezeti. kellermirella@filmtekercs.hu

Szólj hozzá!

Click here to post a comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..