Hírek

A fantasztikus Monsieur Carax – Leos Carax Budapesten

CaraxBiztos ti is ismeritek azt a helyzetet, amikor végre találkozhattok egy bálványozott előadóval, alkotóval, hírességgel, de a találkozás (akár az elvárásaitok, akár az illető attitűdje miatt) keserű szájízt hagy maga után. Nos, Leos Carax nem ilyen. A Cirko mozi bejáratánál cigarettáját szívva, gondolataiba elmerülve nem kelt felesleges feltűnést. Mikor végre összeszeded a bátorságodat, odamész és köszönsz neki, hirtelen nem is tudod, hogy melyikőtök van jobban zavarban. Leos Carax legújabb filmje, a Holy Motors magyarországi premierjének apropóján utazott a Pola X bemutatása után 13 évvel újra fővárosunkba.

A számos kritikai elismerést begyűjtött Holy Motors-t az érdeklődőbbek már láthatták a 3. Frankofón Filmnapok alatt, az enigmatikus, magát nehezen megadó alkotás moziforgalmazásba pedig mától kerül a Szuez Film jóvoltából. Sajtótájékoztatóján a végtelenül szégyenlős rendező szerényen beszélt a múltról, új filmjéről, és lehetséges jövőbeli tervéről.

Carax nagyon fiatalon kezdte filmrendezői pályáját, 19 évesen készítette első rövidfilmjét, a Strangulation Blues-t, 24 éves korára pedig már bemutatták az Egy fiú és egy lány (Boy Meets Girl) címre hallgató első nagyjátékfilmjét is. A filmezést soha nem tanult rendező öt egészestés és ugyanennyi rövidfilmmel a háta mögött is beismerte, még mindig attól fél, hogy szélhámosnak tartják, és egyszer valaki leleplezi. (Leos Carax munkásságáról már hírt adtunk korábban itt és itt.)

carax_boy_meets_girl_2A Pont-Neuf szerelmesei és a Pola X sikertelensége a mozipénztáraknál hosszú (kényszer)szünetet eredményezett, még úgy is, hogy rendezőjük azt vallotta, „egy film mindig csalódás lesz, ha megcsinálja az ember”. A nagy visszatérést a szerkesztőségünket is „polarizáló” Holy Motors jelentheti. Ezt látszik igazolni többek között a rengeteg elismerő kritika, a film Arany pálma jelölése Cannes-ban, vagy előkelő helyezései például a Cahiers du Cinéma, vagy a Sight & Sound éves toplistáin.

Leos Carax új filmjéről azt nyilatkozta, a viszonylag kis költségvetésnek, a párizsi forgatásnak és a digitális kamerák által lehetővé tett gyorsabb munkának (az új technika egyetlen előnye a mester szerint) köszönhetően készülhetett el. Caraxnak azonban nem a pénz jelentett problémát, sokkal fontosabb volt az emberek megtalálása, akikkel szívesen dolgozik együtt. Így jön a képbe a Tokyo! című szkeccsfilm általa rendezett epizódja, ami bizonyos értelemben a Holy Motors kiindulópontjának tekinthető. A film forgatásán találkozott 15 év után újra a három korábbi filmjében is főszerepet játszó Denis Lavant-tal. Illetve a dolgozott újra lenne a helyes kifejezés, mert a rendező azt is elárulta, csupán egy saroknyira lakik a színésztől, de hosszú ideig mindig csak köszöntek egymásnak, ha összefutottak. A Merde nevet kapott szegmens készítésekor már úgy érezte Carax, hogy a korábban még inkább általa instruált Levant nagyon sokat fejlődött, többé nincsenek határai, bármit el tud játszani. Innen már csak egy lépés volt, hogy a Holy Motors főszerepét kimondottan rá írta, illetve, hogy Merde karakterét beépítette a Tokyo!-ból a Motors-ba. Utolsó két filmjüket Carax igazából már közös alkotásoknak tekinti.

carax_tokyoRendezője a Holy Motorsra sci-fi-ként gondol, de arról is szó esett, hogy a farce, a bohózat jegyei is felismerhetőek benne. Caraxot a tudományos-fantasztikus zsáner azért érdekli, mert a mai világról mond valamit, és a valóságról szól, annak mibenlétére és emberekkel való viszonyára kérdez rá.

A szerény mester a zenéhez fűződő viszonyáról is beszélt, zeneszeretete még filmes érdeklődésénél is korábbra datálható. Filmjeiben az örömöt akarja kifejezni a zenével, mert, ahogy ő fogalmaz, „az élet zenével a legszebb.” A Holy Motorsban hallható Kylie Minogue és Denis Lavant duett például az ő szerzeménye, illetve egy fülbemászóan remek, harmonikás betétet is találhatunk a filmben.

Filmjének értelmezését Leos Carax udvariasan elhárította, de annyit elmondott, hogy a Holy Motors nem a moziról szól, inkább a motorokhoz, vagyis a gépekhez van köze a filmnek. Ennek kapcsán felidézett régi emlékeket. Mikor fiatalon némafilmeket nézett, szinte érezni lehetett a hatalmas gépeket a film mögött, a kamerával pedig mintha Isten tekintett volna le. De ez a „primitív erő”, Isten tekintete már elveszett a filmekből, egyrészt, mert az eszközök sokkal könnyebbek lettek, másrészt pedig mert ma már az internetre is feltölthetőek a filmek, és onnan nézve hiányzik ez az érzés. Ennek az erőnek a folytonos újrafelfedezését nagyon fontosnak tartja. A mester szerint a film amúgy is egy felfedezés, az egyetlen művészet, amit fel kellett fedezni, mindegyik másik kezdettől fogva létezett. M. Carax azt is elégedetten elmesélte, hogy középiskolásoknak is megmutatta új filmjét, akik szerinte értették, még ha a filmes hivatkozásokkal (amiket egyébként saját bevallása szerint nem tart kiemelten fontosnak) nem is voltak tökéletesen tisztában.

 

Carax Holy MotorsJövőbeli terveiről nagyon szűkszavúan csak annyit mondott, hogy szeretne egy nem amerikai típusú szuperhősfilmet csinálni. Akik már ismerik Leos Carax eddigi munkáit, azoknak biztos már ennyi is felkelti az érdeklődését. Akik pedig még nem, de a Holy Motorson felbuzdulva szeretnék, lesz idejük behozni a lemaradást. Bár – tegyük hozzá – reméljük ezúttal nem kell olyan sokat várnunk.

Horváth Balázs

Még nem írt bemutatkozást, de hamarosan fog, megígérjük.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com