Hírek

A nagy nyári leltár – tanulságok az idei év legsűrűbb szezonja után I.

Vasember 3.

 

nowyouseemeTúl vagyunk minden idők legnagyobb mozis bevételét összehozó nyarán, a producereken kívül azonban ennek nem sokan örülhetnek teljes szívből. 2013 legnagyobb tanulsága, hogy sokkal jobb folytatni, feléleszteni, adaptálni, mint újat kitalálni.

Nagyítóval se nagyon találhatunk olyan filmet, ami Hollywoodban egy eredeti ötlet alapján készült, és eljutott a széles közönséghez idén nyáron. Mindent elárul az amerikai mozipiac helyzetéről, hogy a legsikeresebb ilyen premier a Női szervek volt. Igaz, a leggyengébb is ebbe a kategóriába sorolható, de ne szaladjunk ennyire előre!

2013-ban az Egyesült Államokban a nyarat mintha mindenki moziban töltötte volna. 4,71 milliárd dollár gyűlt össze, ami 8%-os emelkedés – és ez nem csak az áremelésnek köszönhető, 6,5%-kal nőtt az eladott jegyek száma, összesen 572 millióra.

A rekord filmekre lebontva is tükröződik. A május elején kezdődő nyári szezon első felében alig volt bukás, utána viszont elkezdtek sűrűsödni. Kezdjük a legnagyobb sikerekkel, ami éppenséggel rögtön a szezon első premierje volt. A Vasember 3. – a tavalyi Bosszúállók nyomdokain haladva – hatalmas kasszát robbantott, 408,9M-t zsebelt be a jenkiknél, világszerte pedig 1 214,6M-t, ezzel egyelőre minden idők ötödik legsikeresebb mozija a Harry Potter-széria záró darabja és a Transformers harmadik része közé ékelődve.

Vasember 3.
Vasember 3.

Egyes egyedül a Gru 2-nek lett volna bármi esélye utolérni, végül azonban még a minyonok is jócskán lemaradtak. Panaszra azonban semmi okuk, hiszen úgy értek el 356M-t, hogy a költségvetésük mindössze 80M volt (a Vasember 3. ezzel szemben 200M-t kóstált). A nyár legdrágább mozija került a bevételi lista harmadik helyére. Az acélember 290,1M-t kaszált az USA-ban, ami nagyon szép eredmény, de jócskán árnyalja a sikert a végül 225M-ra duzzadt büdzsé. Ráadásul Superman a nemzetközi piacokon sem muzsikált olyan jól, csak az ötödik helyig tudott elrepülni. A tengerentúlról nem sokkal több lóvé folyt be, mint hazájából, egészen pontosan 367M.

A negyedik lett idén nyáron és az összes Pixar animáció közül egyaránt a Szörny Egyetem, éppen megelőzve végül a Hihetetlen családot és a Szörny Rt-t. Ez egyáltalán nem rossz teljesítmény, mondhatni stabilan hozta a stúdiótól megszokott szintet, egyedül az kelthet csalódást, hogy már ők is folytatnak. Világviszonylatban egyébként remekül termeltek Sullivanék, majdnem annyi folyt be a nemzetközi piacokról, mint amire a Gru 2. is képes volt – utóbbi előnye tehát egyértelműen az amerikai piacra szűkítve áll fenn (előbbi 450,9M-t, utóbbi 467,5M-t  gyűjtött össze a világ többi részén).

A nyár ötödik legnagyobb sikere – nem kis meglepetésre – a Halálos iramban 6. Rendkívüli teljesítmény, amit az autósüldözéses mozi elért, soha más filmes sorozatnak nem sikerült a hatodik részével a legnagyobbat szakítania. Ráadásul az USA-n kívül még jobban szerepelt, 548,8M-t (!) ralizott össze a világ különböző pontjain. Kíváncsi vagyok, vajon a kilencedik rész is ilyen sikeres lesz-e, annyi ugyanis biztosan elkészül ilyen lendülettel.

Halálos iramban 6.
Halálos iramban 6.

A Sötétségben – Star Trek és a Zombháború ugyan rengeteget fialt, de ezek már az éppen-hogy-sikeresek kategóriájába tartoznak. Az előbbi esetében mindenképpen többre számított a stúdió, elsősorban a hatalmas büdzsé miatt, 190M-t őrült nehéz egy réteg sci-fiből kisajtolni. 228,6M-t szedtek össze végül Kirk kapitányék, de intő jel, hogy a világ többi részén is csak hasonló összeget szedett össze, arányaiban tehát jóval kevesebben mentek el rá.

A Zombiháborút is leginkább a 190M-ra hízott költségvetése akadályozta meg abban, hogy világszenzációt kiáltsunk. Pedig tehetnénk, hiszen zombis műfajból 200,9M-t kipréselni az USA-ban, és 331,6M-t a világ többi részén elképesztő teljesítmény. Ekkora sztár napjainkban Brad Pitt.

A zombis mozi már átvezet a lista következő etapjába, ahová az általam bravúrosnak nevezett filmek tartoznak. Ezek már önerőből értek el nagy bevételt, és nem egy már befutott képregény vagy előzmény farvizén evickélve. A Női szervek sikere szinte kizárólag Sandra Bullocknak és Melissa McCarthynak köszönhető, a Démonok között James Wannak, a Fűrész és az Insidious készítőjének. Előbbi az év eddigi legsikeresebb vígjátéka 157,5M-val, és könnyen előfordulhat, hogy ez az év végéig is így marad. Utóbbi pedig minden idők egyik legsikeresebb horrorja 134,4M-val, amit csak olyan filmek előznek meg, mint az Ördögűző vagy az inkább thriller kategóriába sorolható Temetetlen múlt.

The Conjuring
The Conjuring

Meglepően jó eredményt ért el A nagy Gatsby, ami újfent megmutatta, hogy a női nézőkben mennyi potenciál van. Én biztosan nem gondoltam volna, hogy a 105M-s költségvetés visszatérül, ehhez képest még majd’ 40M-val megfejelte azt (összese 144,8M-val zárt). A Nagyfiúk 2. is óriási siker lett végül, 80M-s büdzséjét 130,2M-val hálálta meg. Az utóbbi négy mozi közös jellemzője, hogy hazájában sokkal többeket érdekelt, mint a világ többi részén (igaz, a Démonok közöttet sok helyen még be se mutatták).

A bravúros filmek közé tartozik még a Szemfényvesztők, az idei nyár kevés eredeti filmjeinek egyike. 117,2M-val fejezte be pályafutását az USA-ban, világszerte viszont óriási siker volt, 191,3M-val fejelte meg azt. Csak utána következik a Családi üzelmek, de ez a vígjáték még bőven hoz a konyhára szeptemberben, végül szerintem a Nagyfiúk 2-t is leelőzi majd.

Az utóbbi öt mozi és a lista első helyezettjeinek fényében érthető, miért jelent hatalmas csalódást a Farkas teljesítménye. Félreértés ne essék, nem volt bukás – 128,6M kaszált az USA-ban, 230,4M-t világszerte, a költségei pedig 120M-t tettek ki –, csak Rozsomák esetében egy képregényen és a széles vásznon régóta befutott szériáról beszélünk. Mindenesetre csak a jó nemzetközi szereplése teremtette meg a folytatás lehetőségét.

Farkas (The Wolverine)
Farkas

Ugyanez igaz a Tűzgyűrűre is. Az Egyesült Államokbeli eredményei alapján ordíthatnánk, hogy óriási bukás volt szörnyes-robotos sci-fi, hiszen a 190M-s költségvetéséből csak 100,5M-t hozott vissza, ezt azonban világszerte még 304,4M-val egészítette ki. A Tűzgyűrű esete is remekül illusztrálja azt az ellentmondást, ami az USA és a világ többi része között feszül. Minden olyan idei film, ami akármennyire is hangsúlyozza internacionalizmusát – az előbb említett sci-fin kívül a Zombiháború vagy a Japánban játszódó Farkas – kifejezetten nagy sikert ér el a világpiacon, és nem hoz annyira jó számokat hazájában (ilyen volt egyébként még télen a Die Hard – Drágább, mint az életed is).

A Farkashoz nagyon hasonló teljesítményt nyújtott produkált a Másnaposok 3. 112,2M-val zárta mozis pályafutását az Egyesült Államokban, ezt a világ több részéről 238,8M-val fejelte meg. Ez fantasztikus lenne, ha nem került volna 103M-ba. Egészen érthetetlen számomra, hogy mégis miért volt ilyen drága, hiszen a vígjáték az egyik legolcsóbb műfaj (lásd: Női szervek – 43M, Családi üzelmek – 37M). A sokkal több sztárral leforgatott Itt a vége büdzséje is megállt 32M-nál, ehhez az 96,9M-t zsebelt be – kár, hogy nem lett meg a százmilla, de még így is óriási sikerként beszélhetünk a vígjátékról.

Még mindig tudunk mondani – a producerek számára – örömteli eredményeket. Elégedettek lehetnek A zöld urai készítői, mert az USA-ban visszatermelték költségeiket (100M-t), a világ többi részén pedig bezsebeltek 148,1M-t. Nagyjából ugyanez mondható el a Repcsikre is. A nálunk a napokban bemutatott, fillérekből összedobott A bűn éjszakája elképesztően jól kezdett, de sajnos gyenge minősége elvágta attól, hogy még nagyobb siker legyen, végül 64,5M-val zárt. Megtérült a 2 kaliber is – 70,5M-t hozott, 61M-ba került –, emlékezni viszont nem sokáig fogunk rá. Amiről viszont még sokszor hallunk a díjszezonban, az a The Butler, ami meglepetésre a kasszáknál is jól teljesített: már 81,9M-nál tart a 30M-ból leforgatott dráma.

Itt a vége
Itt a vége

Kis sikerek voltak még a nyáron, de a széleskörű premierek között már csak bukásokat találunk – abból viszont jónéhányat. Magas költségvetésén vérzett el Az elnök végveszélyben, ami 72,8M-t tudott csak összeszedni, pedig 150M-ba került. Ugyanez igaz, csak hatványozottabban A magányos lovasra, ami a nyár egyik legdrágább filmje volt. 215M-s költségvetésének visszatérítésére alig volt esélye a minőségi problémák folytán. 88,6M-t kaszált az USA-ban, de a nemzetközi porondról még be tudott zsebelni 150,7M-t, de ez már csak szépítés, noha engem meglepett, hogy egy westernre ennyi néző kíváncsi világszerte.

Hasonlóképp meglepő, hogy míg A Föld után igen csúfosat bukott hazájában (60,5M-t gyűjtött be, pedig 130M-ba került), a világ több részén viszont remekül szerepelt: 183,1M jött be a tengerentúlról. A Hupikék törpikék 2. esetében viszont éppen fordítva van, ahogy arra számítani lehetett, nagyon népszerű volt világszerte (188,6M folyt be eddig), bukásnak számít viszont az USA-ban elért 67,2M miatt, hiszen a költségei összesen 105M-t tettek ki. Sajnos a világpiac más részeinek bevételéből csak alacsony mértékben részesülnek a stúdiók, tehát az említett filmeket sem mentik meg a nemzetközi pénzek a bukástól.

Nem jött össze a költségvetés az Elysium – Zárt világnak sem, és szokatlan módon egy animáció is bukott a nyáron. Ez volt a Turbó (hazánkban csak októberben mutatják be), ami őrült sokba, 135M-ba került, ehhez képest csak 80,2M-t szedett össze az Egyesült Államokban. Percy Jackson is kudarcot vallott, és a nyuggerkommandó, a Red 2 is. Utóbbi két folytatás elkészítését nem is értem, egyik előzménye sem volt annyira maradandó, kult vagy eredményes alkotás, hogy érdemes legyen folytatni.

Red 2
Red 2

 

Nem így a Kick-Ass 2., ami talán az egyik legkártékonyabb folytatás a világon. A kiváló, kultfilm státuszba eljutott első rész után elkészíteni egy minőségileg borzasztó, anyagilag csalódást keltő folytatást igazán rossz döntés volt. Végül egyébként csak fél millióval ért el kevesebbet büdzséjénél, amit a következő hetekben még összeszedhet, de ez már halottnak a csók-effektus. Az augusztusi bukásokat gazdagítja A végzet ereklyéi: Csontváros c. fantasy is, ami ugyan még 5-6M-t bezsebelhet, de még csak 34,4M-nál tart, a 60M-s költségvetésére esély sincs.

És akkor következzék a nyár legnagyobb kudarca, a film, amit valószínűleg örökre emlegetni fognak a Universal stúdiónál. Ez az R.I.P.D. – Szellemzsaruk, ami mindössze 33,1M-t kulcsot össze az Egyesült Államokban és még ennél is kevesebbet, 31,6M-t a világ többi részén. Cserébe pedig 130M-ba került. Ekkora bukás tényleg évente csak egyszer van, izgalmas kérdés, vajon mikor fogják tudni kiheverni ezt a készítők.

R.I.P.D. - Szellemzsaruk
R.I.P.D. – Szellemzsaruk

Összességében tehát mondhatnánk azt, hogy a piac arra kényszeríti a stúdiókat, folytassanak, rebootoljanak, adaptáljanak, és semmiképp ne próbáljanak ki valami újat vígjátékon kívül. Nem véletlenül: akkora összegeket, mint amibe az idén nyári mozik kerülnek, már csak akkor engedélyeznek, ha az biztosan megtérül Teljes mértékben általánosítani pedig csak akkor lehetne, ha az év többi részét nem néznénk. Márpedig akkor mutatnak rengeteg eredeti vagy újszerű filmet, aminek a folytatására utána már több pénzt szán a stúdió, és be meri dobni a sűrű nyári szezonba. A Szörny Rt. anno novemberben kezdte el meghódítani a közönséget, a Halálos iramban széria pedigl a negyedik április premierje után futott fel újra, a Kick-Ass is akkor kezdődött el. Szóval lehet mondani mindenfélét, de inkább érdemes elfogadni, hogy a nyári filmtermés az Egyesült Államokban ilyen: a drága, de bombabiztos filmek időszaka. A következő cikkünkben azt nézzük meg, hogy tudtak teljesíteni a kis független filmek, mi történt a nyáron az amerikai művészmozikban.

 

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com