Fókuszban Ráadás

Filmrendezők, akik belekóstoltak az animáció világába

Minden műfaj, technika megköveteli a mélyreható tanulmányozást annak érdekében, hogy a végeredmény gyümölcsöző legyen. Vannak azonban olyan művészek, akik nem csak egy területre specializálódtak, vagy úgy érezték, megvan bennük a potenciál, hogy másba is belekóstoljanak. Íme néhány rendező, aki nem félt kipróbálni magát az animációkészítés terén.

Tim Burton

Burton animációs szakemberként végzett, pályáját a Disney-nél indította, ahol leforgatta – azóta kultikussá vált – Frankenweenie című élőszereplős rövidfilmjét, amelyben egy kisfiú újra életre kelti elgázolt kiskedvencét. A stúdiónál ezután nem volt maradása, mert produkcióját a vezetők túl komornak találták, a Disney-nél eltöltött időszak viszont jó ugródeszkának számított.

Filmográfiája számtalan játékfilmet tartalmaz, köztük akad néhány stop-motion technikával készített animáció is. Munkáinak megítélése hektikus, főként az utóbbi időben, feltételezhetően a rosszul kiválasztott alapanyagoknak és a fényüket vesztett színészeknek köszönhetően. Ennek ellenére mindet átjárja Burton horror-elemekkel tűzdelt, ugyanakkor bájos atmoszférája, kissé groteszk humora és egyedi látványvilága.

Az első, a nevéhez fűződő egészestés animációs film a Karácsonyi lidércnyomás volt, melyet ugyan Henry Selick rendezett, a történethez és a vizuális megjelenéshez Burton terveit vették alapul. Már ekkor megmutatkozott kiforrott képzőművészeti stílusa. 2012-ben másfél órás bábanimációvá bővítette a Frankenweenie történetét. Okos ötlet volt, tekintve a történet abszurditását, hiszen ez a fajta technika lehetővé teszi, hogy a művész szabadon formálja, egyértelműsítse a karakterdizájnt anélkül, hogy az nevetségessé válna. A halott menyasszony és a Frankenweenie bábfigurái is hordozzák magukon az összetéveszthetetlen Burton-kellékeket, a hatalmas szemeket, a vézna végtagokat és az eltúlzott, felnagyított fizikai jellegzetességeket.

Összességében elmondható, hogy munkáiba – hangvételüknek megfelelően ­­– mindig próbálta belecsempészni különc, mélabús szemléletét, valamint elbűvölő, ám olykor rémisztő szereplőit. Ez adja életműve kohézióját.

Gore Verbinski

Diplomáját a UCLA filmiskolában szerezte, karrierjét pedig reklámfilm készítéssel kezdte. Több mint 20 év alatt belekóstolt a vígjátékok, a thrillerek és a kalandfilmek világába is, így nem meglepő, hogy az animáció sem maradhatott ki. A kritikusok 2002-ben figyeltek fel rá A kör kapcsán, a japán horror amerikai átdolgozása jelentette számára az első szakmai sikert. Majd rá egy évre kasszát robbantott A Karib-tenger kalózai: A Fekete Gyöngy átkával, de az elmúlt 15 évben egyetlen figyelemreméltó alkotása a 2011-es Rango című 3D animációs film volt.

A különféle műfajok iránti érdeklődés és a bennük szerzett tapasztalat egyesült a Rangóban. Ügyesen válogatta ki és használta fel az egyes ágazatok sajátosságait. Öniróniája ott kezdődik, hogy főhőse egy színészi-rendezői ambíciókkal megáldott kaméleon, vagyis Verbinksi nem félt kihasználni a sztereotípiák, klisék adta komikus lehetőségeket. Maga a történet nem kifejezetten eredeti, azonban az utalások és a filmes kategóriák specifikus közhelyeinek kifigurázása kiemelkedővé teszi a művet, legyen szó az animáció műfajáról vagy Gore Verbinski munkásságáról.

Wes Anderson

Az Oscar-jelölt rendező élőszereplős meséivel híresült el elsősorban. Műveiben a pasztellszínek uralma, a szigorú szimmetria és a könnyed előadásmód ugyanolyan visszatérő elem, mint bizonyos színészek és az apakarakterek. Filmjeinek mesés mivoltát tovább erősíti azzal, hogy elbeszéléseit sokszor tagolja vagy épp narrációt használ, mintha tényleg látnánk, hallanánk az olvasásra szánt fejezeteket.

Már 2004-ben, az Édes vízi életben megjelent nála az animáció. Noha a film maga élőszereplős, jó pár betétnél stop-motion technikát alkalmaztak. Ezt követően 5 évet kellett várnunk egy teljes egészében animációs filmre Andersontól. Roald Dahl azonos című könyve alapján vitte vászonra A fantasztikus Róka urat, ami ízig-vérig magán hordozta a rendező fentebb említett attribútumait. Olyan komoly témáknak is helyet ad, mint a folytonos megfelelési kényszer, az összetartás fontossága és az emberi természet romlottsága. Mindezt laza stílusban tálalja, így a társadalomkritikán való töprengés a film utánra marad, közben pedig jól szórakozhatunk a helyzet- és jellemkomikumokon.

Idén újabb Wes Anderson stop-motionnel lettünk gazdagabbak. A Kutyák szigete sem nélkülözi napjaink rendszerének boncolgatását, a legapróbb részletekig kidolgozott bábjaival és egységes színvilágával tökéletesen illik korunk egyik legnépszerűbb amerikai rendezőjének korábbi remekművei közé. Részletesebben itt írtunk a rendező életművéről.

Robert Zemeckis

A Vissza a jövőbe sikerei emelték Zemeckist 1985-ben a legnagyobbak közé. Több évtizedes pályafutása alatt a legmagasabb elismerést, az Oscar-díjat is elnyerte a Forrest Gump megrendezésével, ám ő is tett egy kis kitérőt az animációk világába.

Pályafutásának darabjai különböző fogadtatásokban részesültek, animációs filmjei viszont jól teljesítettek, ha mást nem, a közönség körében. Három nem élőszereplős munkájának alapjául mindig egy-egy könyvet, történetet választott, melyek cselekményei olyan hősök kalandjaira épülnek, akiknek mindennapjait negatív tulajdonságaik uralják. A hitetlen kisfiú a Polár expresszből, a fukar Scrooge a Karácsonyi énekből vagy a nagyravágyó Beowulf, mindegyikőjüknek saját tapasztalataikon keresztül kell megváltaniuk önmagukat. Különös látványvilág jellemzi az említett alkotásokat. Zemeckis törekedett a realista ábrázolásra, nemcsak karakterdizájnt értve ezalatt, hanem a mozgást is. Motion-capture technikával felvette a képsorok legjavát, majd a színészek mozgását összekapcsolta a digitális figurákkal. Ezt a tényt figyelembe véve nem is rugaszkodott el nagyon az élőszereplős filmek gyártásától.

Steven Spielberg

A hihetetlenül termékeny Steven Spielberg az erős érzelmi töltettel rendelkező filmjeit ellensúlyozva elkészített néhány olyan projektet is, amiben a gyermeki vakmerőségé és naivitásé a főszerep.

A Tintin kaladjai és A barátságos óriás is a fantázia világába kalauzol bennünket. Ez utóbbi a 3D animáció és élőszereplős film keveréke, melyben egy kislány barátságot köt egy idegen lénnyel, csakúgy, mint Spielberg korábbi művében, az E.T-ben. Ebből az apró tényezőből is látszik, hogy a rendező a lágyabb hangvételű produkcióin keresztül is tud egységet teremteni – nemcsak témájában, hanem színvilágában is. Mind a Tintin kalandjai, mind A barátságos óriás képsorait a barna és a kékeslila árnyalatok uralják. E visszatérő látványvilág legújabb példája a Ready Player One, a virtuális világban játszódó cselekményt ezen színek hideg tónusaival tették még futurisztikusabbá.

Charlie Kaufman

Charlie Kaufman legfőképp forgatókönyvíróként tevékenykedik, igen kiemelkedően. Saját elmondása szerint: „a világ rémisztő, romboló, dehumanizáló és tragikus”. Nem meglepő tehát, hogy ezek a gondolatok vissza-visszatérnek filmográfiájában.

Anomalisa című stop-motion drámájával három évvel ezelőtt debütált mint animációsfilm-rendező, sokan pedig úgy hivatkoztak remekművére, mint 2015 egyik legjobb alkotására. Kaufman nyilatkozatára építve megérthetjük, mi motiválta, mikor megalkotta az idősödő Michael nyomasztó, minden tekintetben egyhangú életét.

Már a címe is beszédes, az anomália szabálytalanságot jelent, ami meg is mutatkozik a játékidő során képileg és eszmeileg egyaránt. Érdekes személtetése ennek a rendellenességnek a bábok felépítése, mivel a legtöbb produkcióval ellentétben az egyes panelek illesztéseit nem kívánta elfedni, sokkal inkább kiemelte a „hibákat”, értelmet adott nekik. Továbbá figyelemreméltó a Fregoli Hotel névválasztása is. Michaelt leszámítva a szereplők arca és hangja mind egyforma, ami a Fregoli-szindrómás betegek sajátossága. Őket ugyanis az aggasztja, hogy a velük kapcsolatban lévő emberek identitása nem valós.

Mély és elgondolkodtató filozófiája, a mentális állapotok kérdése központi szerepet kap pályafutásában – megjelenik A John Malkovich menet vagy az Egy makulátlan elme örök ragyogása című filmjeiben is.

Buzsik Krisztina

Buzsik Krisztina

Buzsik Krisztina a Filmtekercs gyakornoki programjában vesz részt. Ha te is jelentkeznél, kattints ide!

FM ‘tekercs Podcast

 

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..