Nincs kategorizálva

Jól kereső Személyiségtolvaj – USA box office (7. hét)

Identity ThiefAz elején jól indító, de a vége felé igencsak elfáradó január után, majd egy gyengébb februári első hétvégét követően bizakodó víkendet tudhat maga mögött az amerikai filmpiac. Az áttörés elsősorban a Személyiségtolvaj (Identity Thief) című új vígjáték érdeme, amely sikerrel szólította meg a humorra vágyó közönséget az Egyesült Államokban. A filmeket szinte gyárként előállító Steven Soderbergh új alkotása, a Mellékhatások (Side Effects) az illusztris szereplőgárda ellenére elkeserítő számokat produkált, pedig a mozgókép kifejezetten jó kritikákban részesült a tengerentúlon. A díjszezon filmjei pedig továbbra is remekül tartják magukat, az Oscar-jelölt hollywoodi alkotások mindegyike átlépi lassan a százmilliós álomhatárt.

Kifogástalanul startolt az amerikai mozikban Jason Bateman és Melissa McCarthy új filmje, a Személyiségtolvaj (Identity Thief). A magyar mozikba február 21-én érkező vígjáték első hétvégéjén elért 34,5 millió dollárja egy hajszálnyival kevesebb a produkció büdzséjénél; nyitó bevétele mind a női főszereplő, mind a rendező eddigi legnagyobb sikerévé teszi az R besorolású (17 éven aluliaknak nem ajánlott) filmet.

Seth Gordon, a Förtelmes főnökök rendezője igencsak elégedett lehet az összeggel, hiszen a film kritikai megítélése felettébb kedvezőtlen volt, és a nézői visszajelzések is arról árulkodnak, van még hova fejlődnie a direktornak, ha nem csak anyagi babérokra szeretne hajtani a jövőben. Mindenesetre a pénz miatt biztosan nem kell aggódniuk a fejeseknek, februárban műfajilag konkurens produkció már nem érkezik az amerikai filmszínházakba, kis szerencsével pedig a film könnyedén átugorhatja a százmilliós, egykor kasszarobbantónak számító határvonalat.

Újfent bebizonyosodott tehát, hogy a vígjáték műfajában a kritika vajmi keveset számít, a siker sokkal inkább a karakterek megítélésén múlik. Az igazi dicsőség pont ezért Melissa McCarthyt illeti, aki az ítészek szerint is elvitte a hátán a filmet azáltal, hogy képes volt hitelesen előadni a szabályoknak ellenálló, az áldozati szerepkört elutasító tolvaj karakterét – mindezt úgy, hogy ez volt élete első női főszerepe.

Február második hétvégéjén nyitott az Erin Brokovich – Zűrös természet, a Traffic és az Ocean’s-trilógiával befutott Steven Soderbergh új filmje, a Mellékhatások (Side Effects), mégpedig a csalódást keltő harmadik helyen, 9,3 millió dolláros bevétellel. A fiatal sztárokkal (Channing Tatum, Rooney Mara) és az idősebbeket megszólító színészekkel (Jude Law, Catherine Zeta-Jones) fémjelzett produkció esetében éppen annyi érv szólt a siker mellett, mint ellene.

A kifejezetten pozitív kritikák és az elégedett nézői visszajelzések alapvetően kedvező fogadtatásra predesztinálták a filmet, azonban a nem túl érdekes téma (gyógyszergyárak titkos üzletei), a rossz filmelőzetes (sok csavart lelőttek a filmből) elriasztották a nézőket a produkciótól. Steven Soderbergh filmjei a kiszámíthatatlanság csúcsát jelentik: az elmúlt másfél évben a rendező négy filmet küldött a mozikba, közülük az egyik siker (Magic Mike), a másik bukás (Haywire – A bűn hálójában), a harmadik pedig tűrhető eredményű (Fertőzés) volt. Az mindenesetre minimális bizalomra adhat okot, hogy a potenciális nézői korosztály (az első hétvégén 85 százalékuk 25 év feletti volt) nem rohan az első hétvégén a mozikba megnézni a kinézett filmet. Ha nem csökken jelentős mértékben a jövő heti nézettség, akkor talán még lesz esély a nem éppen katartikus diadalnak számító 30 millió dolláros bevétel elérésére. És bár a film büdzséje nem ismert, Steven Soderbergh általában igen alacsony költséggel rendez, így a produkciót finanszírozó Open Road Films akár még jól is járhat a produkcióval.side-effects-jude-law-catherine-zeta-jones

Az előző hétvége top tizenöt filmjei közül nyolc Oscar-jelölt alkotás, amelyek rendkívül jól jártak az Akadémia jelölésével. Örömteli ez a tendencia, mert bár a legjobb hollywoodi filmek továbbra sem érik el az európai társaik komplexitását, a tapasztalatok alapján az amerikai nézők széles köre örömmel áldoz színvonalas alkotásokra.

A Napos oldal várhatóan a jövő héten, a Zero Dark Thirty – A Bin Laden hajsza pedig az azt követőn lépi át a százmilliós határt, így idén a tíz legjobb filmre jelölt mű közül minden hollywoodi készítésű eléri ezt a kritikus bevételi értéket. (A két fennmaradó film a francia Szerelem (Amour) és a New Orleans-i A messzi dél vadjai (Beasts of the Southern Wild) – akik látták, azok számára világos, ez a két film mennyire különbözik a többi alkotás hangulatától.) A műfaji fúziós Meleg testek (Warm Bodies) különleges stílusa ellenére meglepően jól tartotta magát, ebben valószínűleg sokat segített a filmmel kapcsolatos pozitív kritikai visszhang.

Stallone filmje, a Bullet to the Head ezzel szemben méreteset zuhant, bevétel szempontjából Schwarzenegger Erőnek erejével című akciófilmjének szintjét érheti el, amit hívhatunk nyugodtan méretes bukásnak. Ha a két filmhez hozzávesszük a Született gengszterek – Stand Up Guyst, akkor bő négy héten belül három idős filmsztár lebőgésének lehettünk szemtanúi az Egyesült Államokban, ezek alapján pedig nem kell túl nagy jövőbelátó tehetség ahhoz, hogy kijelentsük, kevés hasonló típusú film mozis bemutatását vállalják be ezentúl a forgalmazók, vélhetően egyből a sokkal jelentősebb bevétellel kecsegtető DVD-piacra száműzik inkább azokat.Bullet-to-the-Head_4

Bemutatkozott még a héten Tom Cruise klasszikusa, a Top Gun, ezúttal 3D-ben, és bár ez sem kápráztatta el bevételével az elemzőket, valószínűleg jóval jövedelmezőbb tevékenység a régi filmek portalanítása a régi sztárok szerepeltetése helyett.

A jövő héten két romantikus film csábítja Valentin naptól a párokat, közülük inkább a Lasse Halström rendezte, műfajilag letisztultabb Safe Haven kecsegtet több sikerrel, mint a fantasyvel átitatott Beautiful Creatures – Lenyűgöző teremtmények. Pénteken nyit viszont az ötödik Die Hard, ezúttal Drágább, mint az életed (A Good Day to Die Hard) címmel, amelynek már csak budapesti forgatási helyszíne miatt is két kézzel szorítunk. És ha még ez sem lenne elég, a Weinstein tesók is most küldik az amerikai mozikba animációs filmjüket, az Escape From Planet Earth-öt – igencsak kérdéses sikerrel.

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com