Fókuszban Ráadás

Lencsében az illúzió – VFX Chazelle módra

Jean-Luc Godard szerint a jó rendező a kamerájában vág. Damien Chazelle akár azt is mondhatná: a jó rendező a kamerájában végzi el az effektelést. Az első ember című filmjében a digitális utómunka helyett a kamera előtti trükköknek szavazott bizalmat, hogy úgy láthassuk a Holdra szállást, ahogy még soha: Neil Armstrong szemszögéből.

Damien Chazelle a Kaliforniai álom sikere után a Holdat, de még inkább Neil Armstrongot vette célba. Az első ember nemcsak témájában, de technikájában is különbözik a rendező eddigi filmjeitől: a művészeket űrhajósok, a megkomponált steadicam felvételeket pedig dokumentarista kézikamera és IMAX váltotta fel. Chazelle pedig úgy tett nagy lépést előre, hogy közben régebbi idők módszereit használta: a kamera előtti trükköket.

Ahogy már megírtuk, Az első ember új mérföldkőnek számít az in-camera VFX használatában. Röviden ez azt jelenti, hogy az alkotók minimalizálni próbálják a digitális utómunkát, más trükkökkel kívánják elérni a hatást: vagyis a zöld vászon és a CGI helyett modelleket, LED falat és hasonló módszereket kellett választania Nathan Crowley-nak (aki a Dunkirk és a Csillagok között díszletéért is felelt).

A miértre a rendezői koncepció adja meg a választ. Chazelle az emberiség hatalmas ugrása helyett az ember kis lépésére helyezi a hangsúlyt: Neil Armstrongra, aki Holdra szállt, hogy búcsút mondhasson halott kislányának.

A kamerahasználat azt hivatott elősegíteni, hogy minél közelebb kerüljünk a főszereplő belső világához,

az ő fejében legyünk. A 16 és 35 mm-es celluloidhasználat visszavisz minket a ’60-as évekbe, a kézikamera pedig nem csak dokumentaristává teszi a stílust, hanem Armstrong zavart, stresszes világába is elvezet bennünket.

Az operatőr, Linus Sandgren 16 mm-es kópiát használt az erőteljes érzelmi töltettel rendelkező jelenetekhez, 35 mm-es filmet pedig a többi nem űrben játszódó eseménynél. A NASA-n játszódó jeleneteket alulexponálták, majd feljavították, ennek eredményeként jött létre a kontrasztos, szemcsés kép; míg az otthoniakat túlexponálták a tisztább, teljesebb kép érdekében.

Mindennek kontrasztját képezi a Holdon játszódó szekvencia: ezek az IMAX kamerákkal rögzített felvételek. Kitágul a világ, nagyobb lesz a perspektíva, stabilizálódik a kép. Ez a nyugalom pillanata Armstrong számára is. De ezt is ugyanúgy, a fent említett elveknek megfelelően oldották meg: kültéri, három futballpályának megfelelő díszletben vették fel, ahol az egyetlen fényforrás egy 200kw-os plazmalámpa volt (ami természetesen a Napot helyettesítette). Így érték el azt a hatást, amit az operatőr a következőféleképpen fogalmaz meg: „Már nem is Neil, hanem te vagy a Holdon.

Ebben a mondatban benne van Az első ember vizuális nyelvének esszenciája: az alkotók arra törekedtek, hogy

úgy lássuk a Holdra szállást, ahogy maga Armstrong.

Ha pedig számítógépes animációk helyett valós tárgyak teremtik meg a fikciós világ illúzióját, sokkal könnyebben kapcsolódunk a történetbe. Ez az állítás persze vitatható, ám a film kritikai sikere azt mutatja, hogy érdemes ezt az utat járni, bármilyen rögös is.

Az IMAX használatra feltételezhetően nagy hatással lesz a film – legalábbis Greg Frosternek, az IMAX Entertainment vezérigazgatójának reményei szerint. Az első ember ugyanis (csak úgy, mint a Dunkirk)  remek példa arra, hogy nyerő párost képes alkotni az IMAX és a 60 mm-es film. Annak ellenére (vagy talán éppen ezért), hogy a filmnek csak egy kisebb szeletében használták ezt a technikát, Chazelle és Sandgren tökéletesen megmutatta, milyen hatást képes kiváltani az IMAX, ha nem csak a látvány, hanem a dramaturgia szolgálatába is állítják.

Az IMAX CEO Christopher Nolanhez és Damien Chezelle-hez hasonló alkotókkal szeretne dolgozni, akik ki akarják használni a technika mélységeit (továbbá elkezdené kiépíteni a kapcsolatot ázsiai filmkészítőkkel is). Célja, hogy bebizonyítsa: bármilyen filmet lehet IMAX kamerákkal készíteni; nemcsak a nagy térségek ábrázolásában lehet hatásos, hanem akár klausztrofób horrorok hangulatát is képes megteremteni.

Ágota Barnabás

Ágota Barnabás

Ágota Barnabás a Filmtekercs gyakornoki programjában vesz részt. Ha te is jelentkeznél, kattints ide!

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..