Kritika

Ralph tényleg lezúzza – Ralph lezúzza a netet

A 2012-ben Oscar-díjra jelölt Rontó Ralph folytatásában, a Ralph lezúzza a netet című filmben Ralph és Vanellope von Cukk Arcade-játék hősök visszatérnek és belevetik magukat az internet világába.

A Rontó Ralphban a két antihős szerepkörből kitörni vágyó karakter egy játékterem világában okozott kavarodást, aminek a végén terveiket siker koronázta: Vanellope ismét autóban száguldozó hercegnő lett a Cukorláz játékban, Ralph pedig kivívta környezete tiszteletét.

Ahogy a folytatásoknál lenni szokott, a Ralph lezúzza a netet című rajzfilmben a két jóbarát még nagyobb zűrbe keveredik. Nosztalgiafaktort képviselő világukban új kapu nyílik a kvázi múltból a játékok jelenkori Mekkája, az internet felé. Az új világban első benyomásaik pontosan olyanok, amilyennek előzetesen valószínűleg sokan elképzeltük. Elkövetik a klasszikus kezdő netezős hibákat, miközben a film ügyesen használja ki a világok találkozásában rejlő helyzetkomikumot. Élvezettel élcelődik például a netes reklámok fáradhatatlanságán és az online osztogatható szívecskék értékén. Ebbe a világba keveredik a két főhős, akikben az Arcade-játékok naivitása vegyül a jól ismert kaján iróniával.

Ralph és Vanellope célja, hogy az eBayen megszerezzenek egy hiányzó alkatrészt, amihez pénzre van szükségük. Mindezt úgy oldják meg, hogy Ralph betör a YouTube világára megszólalásig hasonlító BuzzTube sikerlistáira.

A Ralph lezúzza a netet egy jól átgondolt élménykollekciót mutat be napjaink kezdő szintű online tapasztalataival kapcsolatban.

Cuki cicás videóktól a népszerűséget hajtó algoritmusokon és a kommentelők kegyetlen hatalmán át vezeti a két főszereplőt például a programokat lelassító vírusok világába, az Agymanókat idéző elgondolás mentén jelenítve meg ezeket. Miközben a humor szintjén könnyedén hozza az első rész színvonalát. 

Az egyre táguló moziverzumok virágkorát éljük, amit leghívebben a folyamatosan növekvő Marvel-világ fémjelez. A Ralph lezúzza a netet, habár ebben az esetben nem egy moziverzumról van szó,  az internet révén mégis reflektál a jelenségre. Az Arcade hősök mellett világában számos egyéb animációs filmből ismert karakter és motívum megjelenik, leginkább A Lego-kaland és a Shrek áll ilyen téren a GTA, Walt Disney, Star Wars, Halálos iramban utalásokban gazdag internetképhez. Tág itt a tér a kikacsintások részére, Rich Moore és Phil Johnston pedig élt is a lehetőséggel.

Az összeszokott alkotópáros a Zootropolis után a Rontó Ralph méltó folytatását tették le az asztalra,

aminek a cselekménye alapvetően megjósolható volt, gondolatvilága pedig tulajdonképpen a potenciális fogyasztózombikra vadászó Az Emoji-film pozitív irányba eltolt tükörképe. Rámutat, hogy mennyire ellentmondásos például az, hogyha azért leszel népszerű a YouTube-on, mert pont úgy tudsz bőgni, mint egy kecske – az éles szemű kommentelők garantáltan a képedbe fogják vágni –, miközben lehet, hogy pénzt keresel egy kétperces videóval. Ilyenformán a film felhívja a figyelmet a netes világ veszélyeire. Az alig véka alá rejtett üzenet pedig mindenki számára megfontolandó: gondolkodj, mielőtt posztolsz!

A film ügyesen épít a különböző világokból érkező látogatók és a főhősök közötti kontrasztra, Vanellope és a Disney hercegnők jól mulatnak együtt, habár ő inkább a Gal Gadotról mintázott autóversenyző Shankkal találja meg a közös hangot. Az élmények hatására a cukorhercegnő karaktere komoly fejlődésen megy keresztül a film során, mondhatni szintet lép, így a Ralph lezúzza a netet egy felnövéstörténet is. Vanellope új dolgokra vágyik, ami viszont konfliktust szül meggondolatlan barátjával való kapcsolatában, aki a celebség árnyoldalait is megismeri a film során.

A jól felépített cselekmény csupán a film vége felé inog meg kissé, amikor az érzelmi hullám már a programokon ejtett sebeket is gyógyítja. A gesztus szimbolikus, de akkor is átgondolatlannak hat a film többi részével összevetve. Ettől eltekintve a második rész hozza a korábbi film színvonalát. Igazi, szerethető film középpontban a barátsággal, ami mellé szórakoztató figyelemfelhívást mellékeltek az alkotók a netezés veszélyeivel kapcsolatban.

Mlinárik Mariann

Mlinárik Mariann az ELTE-n szerzett MA diplomát filmelmélet és filmtörténet, illetve történelem szakokon. Érdekli a streaming platformok világa. Szívesen készít interjúkat. Szabadidejében fotózik, néhány képe az oldalon is látható.