Fókuszban Hírek

Retró stílusú 3D-s magyar animációs sci-fi a mozikban

Cycle 4Mint a Filmtekercs is megírta, képben és zenében az 1980-as évek hangulatát megelevenítő magyar animációs sci-fi film került a hazai mozikba egy évvel a londoni világpremier után. Az öt év alatt elkészített 3D-s alkotás első magyarországi közönségtalálkozóját Nagykanizsán tartották.

Cycle című film honlapja szerint ez az alkotás elsősorban azoknak való, akiket „jobban érdekelnek a kérdések, mint a válaszok”. A történet középpontjában egy űrhajós áll, aki egy számára idegen helyen, egy tetőn ébred és el kell menekülnie, míg a köd le nem ereszkedik. Az időben folyton a kiindulási ponthoz visszatérő utazó egy maszkos idegennel és egy gonosz öreggel folytatott beszélgetésekből igyekszik kihámozni, hogy hol is van az ugráspontot jelentő barlang. A magyar változat Szabó Győző és Keresztes Tamás hangján szólal meg.

A film írója, rendezője és producere Sóstai Zoltán, aki a kétezres évek elejétől foglalkozik számítógépes 3D-s grafikával. Az MTI-nek elmondta: számítógépes játékok fejlesztésében, reklámfilmek animációinak gyártásában szerzett tapasztalatokat, majd 2008-ban saját animációs stúdiójával vágott neki a Cycle elkészítésének. A társaság azonban 2010-re feloszlott, az addig 80-90 százalékos készültségű mozit innentől egy átdolgozott forgatókönyvvel már saját maga fejezte be. (A jókora méretű csalási szálaktól sem mentes háttértörténetről és a filmről hamarosan interjú jelenik meg a Filmtekercsen.)

Az alkotó jellemzése szerinti zsánerfilm hagyományos változatának világpremierje 2012 áprilisában volt a Sci-Fi London FilmFestival keretében, majd utána a 34. Moszkvai Nemzetközi Filmfesztiválon versenyen kívül mutatkozott be. A 3D-s verzió magyarországi bemutatója február 18-án volt, az első közönségtalálkozó helyszíne nem véletlenül lett Nagykanizsa: Sóstai Zoltán a közeli Szepetneken nőtt fel és a város Batthyány gimnáziumában érettségizett 1999-ben.

Cycle 2Filmjéről maga is azt mondja: nem éppen közönségfilm, sokkal inkább egy olyan nézői rétegnek szól, amelyik „hajlandó a puzzle-darabokat összerakni”. Nem titkolja, hogy a sötét tónusú látványvilágra leginkább Stanley Kubrick és Andrej Tarkovszkij munkái hatottak, de Tarr Béla és David Lynch is a megidézett példaképek között szerepel. Az igazi motiváció pedig egy 2004-es amerikai film, a Primer, ami „irgalmatlanul bonyolult időutazós film” – fogalmazott Sóstai Zoltán.

Cycle zenéjét párja, a szintén zalai születésű Szabó Kinga szerezte, a „sötét virtuálanalóg szintetizátorok” futamai Jean-Michelle Jarre és a Tangerine Dream dallamvilágához közelítenek, szándékosan az 1970-es és 1980-as évek stílusában. A képi világban ugyancsak a korszak komputerizált sci-fi ideáljának jellegzetességei tűnnek fel ruhában, eszközökben. A helyszín és a háttér modelljei között található egy békásmegyeri tömbház teteje, a déli Balaton-part a túloldali fényekkel, de még Szepetnek egy utcája is.

Sóstai Zoltán elmondta, hogy filmje iránt külföldi érdeklődés is mutatkozik, a fesztiválokon tartott vetítéseknek köszönhetően hetente két-három megkeresés is érkezik újabb fesztiválokra vagy bemutatókra. Folytatáson vagy következő filmen azonban még nem töri a fejét, miután minden energiáját és pénzét éveken át ebbe ölte bele, a fárasztó alkotómunka után egyelőre a film fogadtatását követi.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..