Hírek

A 21. század 25 legjobb filmje

Chihiro Szellemországban

A The New York Times összeállította a fiatal évszázad eddigi 25 legjobb filmjének listáját – és egyet lehet érteni vele. Közép-európai film is szerepel a listán.

Az amerikai The New York Times című lap nem csak közéleti és politikai írásairól, hanem filmkritikai minőségéről is ismert. A lap most közzétett egy listát: kritikusainak válogatását a 21. század legjobb filmjei közül. „Movies that are destined to be the classics of the future” – írja a lap: filmek, amelyeknek az a sorsa, hogy a jövő klasszikusokként emlegesse őket.

A cikkbe többek között Kathryn Bigelow, Guillermo del Toro és Richard Linklater is írt. Provincializmussal nem vádolható: bár az első helyezett amerikai film, mindjárt a második Japánból érkezett, és a huszonötös listában tizenegy nem amerikai film található, közöttük román, kínai, tajvani, mexikói és francia alkotások. Két animációs film és több független klasszikus is szerepel közöttük – és éppen úgy ott van a minimálköltségvetésű, megindító Wendy és Lucy (az egyik legszebb film, amit valaha láttunk), mint a hiper-látvány-orientált akciófergeteg Mad Max: A harag útja.

Ami a rendezőket illeti: Eastwood, Miyazaki, Linklater, Bigelow, a Coen testvérek, és egy meglepő filmjével Spielberg is ott van közöttük (valamint Puiu a szomszédból). Judd Apatow talán kissé meghökkentő választás egy olyan listára, ahol a szerzőiség dominál, de a cikk megindokolja a szereplését.

Ám a pálma ezúttal Paul Thomas Andersoné (és Daniel Day-Lewisé). A cikk első helyezett filmje, tehát a legjobb 21. századi mozifilm a The New York Times szerint, a Vérző olaj.

Vérző olaj (Paul Thomas Anderson, 2007)

Sose fáradok bele, hogy a Vérző olajon gondolkodjak – de valahányszor újranézem, rájövök, hogy minden gondolatomat túlszárnyalja” – írja a cikk egyik szerzője, A.O. Scott. A film a cikk szerint „21. századi mestermű szeretetről, halálról, hitről, kapzsiságról, és mindarról vérről és olajról, ami a 20. századi Amerikán átfolyt”. És a század egyik nagy amerikai sikerének, a mozinak szóló dicséret is – írják; – Anderson a nagy stúdiók hagyományain felnőve, akárcsak annak idején Scorsese és Coppola, radikálisan egyéni víziót teremtett.

Te melyik filmet húznád ki a New York Times listájáról, és melyiknek nem lett volna szabad hiányoznia? Írd meg kommentben! A teljes cikk it olvasható.

(A Filmtekercs nemrég cannes-i kedvenceiről írt szerkesztőségi listát.)

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com