Hírek

Moziba ment mindenki – rekord összbevétel az USA-ban (Box Office május 24-26.)

Nissan-GT-R-in-Fast-and-Furious-6Soha ennyi pénzt nem kaszált még Hollywood négy nap alatt, mint tette azt a legutóbbi hosszú hétvégén az Egyesült Államokban. A hétfőn tartott Emlékezés napjának (Memorial Day) adataival kiegészítve 314,2 millió dollárt fizettek az amerikaiak mozijegyekért négy nap alatt, ami a legmagasabb összeg az ipar fennállása óta (nyilván az infláció jelentősen közre játszik). Gratulálhatunk a Halálos iramban 6. (Fast & Furious 6) részének, ami 120M-val az első helyen nyitott, de nem teljesített rosszul a Másnaposok 3. (Hangover Part III.) és A zöld urai (Epic) sem.

– Hol voltál a hétvégén? – Moziban – tuti, hogy ez a párbeszéd legalább egymilliószor hangzott el a mai első munkanapon az USA-ban, a tengerentúlon ugyanis mindenki a filmszínházakba tódult a múlt hétvégén. Hollywood tehát köszöni szépen remekül van, ömlenek belőle az újabb és újabb folytatások, a nézők pedig szabályosan falják ezeket. Az első öt helyen álló filmből csak egy teljesen újszerű, a többi között van két harmadik rész, egy hatodik és egy második. Ezen fanyalogni lehet, de talán már mindenki belátta, hogy tenni ellene nem – így működik az amerikai filmipar, és ahogy látszik, remekül működik.

Kifejezetten jól illusztrálja a trendeket a Halálos iramban 6. A tizenkét éve indult széria sosem volt igazán összetett jelenség, ellenben a Tokiói hajszát leszámítva mindig remekelt a jegypénztáraknál, valahogy mindig a várakozásokon felül. A Universal stúdió talált egy kihasználatlan piaci szegmenst, egy olyan társadalmi réteget, akiket kissé elhanyagoltak a kilencvenes évek végén. Hiába untak rá ugyanis a hagyományos akciófilmekre, jó verdákkal, jó csajokkal és kidolgozott izmokkal mindig meg lehet szólítani ezt a rajongói kört, és a felsoroltakkal szemben vajmi keveset számítanak olyan apró tényezők, mint színvonal vagy hitelesség.

fast-furious-6-1És ez nem is baj, vannak helyzetek, amikor jó nem analizálni, csak lazítva szórakozni. A Halálos iramban-jelenség kifogástalanul működik, ha láttál két részt, láttad az összeset, ha kihagytad a felét, akkor is fogod tudni követni a folytatást – amiből még jó darabig lesz, látva a bevételi adatokat. A franchise remekül indult 2001-ben (Halálos irambanThe Fast and the Furious: 144,5M), a következő két folytatás során viszont egyre romló teljesítményt nyújtott (Halálosabb iramban – 2 Fast 2 Furious: 127,2M; Halálos iramban: Tokiói hajsza – The Fast and the Furious: Tokyo Drift: 62,5M), a korábbi sztárok, Vin Diesel, Paul Walker és Michelle Rodriguez fokozatosan el is hagyták a szériát. A negyedik rész viszont már erőteljesen az eredeti mítoszára épülve és sokakat meglepve sikerrel újraélesztette a franchise-t (Halálos iram – Fast & Furious: 155,1M), az ötödik pedig két éve már mint menő blockbuster futott neki a nyári szezonnak (Halálos iramban: ötödik sebesség – Fast Five: 209,9M). Visszatértek a régi színészek, és ügyes húzással beemelték a célcsoport számára tökéletes Dwayne Johnsont.

Így jutottunk el a mostani hatodik epizódhoz, ahol a teljes bagázst bevetették a siker érdekében (Michelle Rordiguezt például egyszerűen felélesztették). All roads lead to this (Minden út ehhez vezetett) – hangzott a mozi mottója, és ez totálisan beigazolódott, bár 120M-ra kevesen számítottak az első négy nap alatt. Bődületesen jó eredmény, főképp, hogy külföldön további 197 milliót kasszíroztak Vin Dieselék. Ilyen jó nyitás mellé a 350M-s vég lenne tökéletes, de az a tapasztalat, hogy a franchise viszonylag hamar lefullad, jó, ha a 2,5-szeres szorzó bejön, vagyis a 300M (ami még mindig majdnem duplája költségvetésének). Igaz, a Halálos irambanok mindig másképp teljesítettek az elvártnál, a legtöbben tizenkét éve biztosan azt mondták volna, a hatodik csak DVD-n képzelhető el. Nem éppen így alakult (majd talán a tizedik), de előbb még jön jövő júliusban a hetedik rész, amelyhez már le is szerződtették a telitalálatnak tűnő Jason Stathamet.

Halálos iramban 6.
Halálos iramban 6.

A Másnaposok-sorozat viszont ígéret szerint véget ér, és ez így van a legnagyobb rendben. A négy éve kedvezően nyitó, majd a minősége hírén brutál jó hétvégéket hozó első rész (Másnaposok – The Hangover: 45M – 277,3M), és annak teljes fordítottja, a kolosszálisan kezdő, majd viszonylag hamar kifulladó második rész (Másnaposok 2. –The Hangover Part II: 86M – 254,5M) után el kellett engedni a franchise-t, mielőtt még jobban lerombolja hírnevét. Ilyen minőségű záródarab mondjuk biztos nem segít, a kritikusok eléggé leoltották a filmet, állítólag majdnem minden poént megnézhetünk a trailerben, az pedig mindent elárul egy vígjátékról, ha legviccesebb részek a stáblista után forognak. Márpedig az akciófilmekkel ellentétben itt számít az ítészek véleménye, és ezt részben tükrözi is a nyitóeredmény: a hétvégén csak 41,8 millióval kezdett a harmadik macskajaj (63M a csütörtöki és hétfő napokkal).

A készítők mindenesetre befutottak, biztos, hogy még évekig fogjuk látni a vígjátékok plakátjain, hogy „a Másnaposok készítőitől”. Todd Phillips neve majd főleg erről ismerszik meg, ettől függetlenül lefogadnám, hogy a következő években nem lesz gondja terveinek megvalósításával. Az igazi nyertes Bradley Cooper és Zach Galifianakis, akik viszonylag ismeretlen figurákból világhírű színészekké nőtték ki magukat. Előbbi például idén Oscar-jelölésig vitte, és aki ismeri az amerikai filmipar működését, az tudja, hogy ez nem történhetett volna meg a Másnaposok sikere nélkül. Galifianakis karrierjének talán még többet használtak a piálós filmek, hiszen a sorozatban ő az egyik legjobb humorforrás. A zárás sikere az ő szempontjukból már részletkérdés, kivéve persze, ha bukna a Másnaposok 3., erről viszont szó sincs, 103 milliós költségeit valószínűleg már ezen a héten reprodukálja, végül szerintem kis szerencsével ennek duplája körül fejezi majd be mozis pályafutását a széria.

Másnaposok 3.
Másnaposok 3.

A zöld urai (Epic) nem néz ilyen hosszú karrier elé. Nem láttam ugyan a filmet, de minden információ szerint ez egy korrekt iparos munka: nem fog maradandó nyomokat hagyni a popkultúrában, viszont a Fox számára hozza majd a korrekt profitot, a felnőttek számára pedig volt másfél-két óra nyugi, amíg a gyerekek a moziban ültek. Animációhoz képest nyomott költségekkel dolgoztak, 100M-s ára kellemesen megtérül majd. 42,6M-s nyitása se nem különösen jó, se nem rossz – pont, mint a filmet övező kritikai visszhang. A számítógéppel készült alkotás legnagyobb szerencséje, hogy a Szörny Egyetemig (június 21.) nem találkozik konkurenciával, ami alacsony heti nézővesztést, vagyis busás hasznot jelent, végül talán a 160M is összejöhet.

Nagyon kellett a háromnapos munkaszünet a Sötétségben – Star Treknek (Star Trek Into Darkness) is. Ha a hétfői napot nem számítjuk, a múlt heti bevételcsökkenés mindössze -46,9%, ami egy nagyon várt, hatalmas rajongótáborral bíró (tehát a nyitóhétvégén a mozikat megrohamozó) folytatás esetében igen impozáns eredmény. Ha még hozzávesszük a hétfői közel tízmilliót, akkor már kisebb szenzációról beszélhetünk, és ez mindenképpen a sci-fi minőségének, terjedő jó hírének köszönhető. A hétvégén összegyűjtött 47M-ból legalább 15M azért folyt be, mert a készítők kitűnő munkát végeztek – ez ritkán mutatható ki ennyire egyértelműen. Összesen már 155,8M-nál jár tehát a Star Trek, a kérdés, hogy mennyire súlyosan érinti a jövő heti műfaji konkurencia, A Föld után (After Earth).

Szinte hihetetlen, de hasonlóan jól tartja magát a Vasember 3. (Iron Man 3.) és A nagy Gatsby (The Great Gatsby) is. Előbbi negyedik hétvégéjén további 19,2M-t tett hozzá eddigi bevételeihez, ami még karácsonyi szezonban is kimagaslónak számítana, de nyáron, ilyen erős mezőnyben egyenesen fantasztikus. A négy hét alatt világszerte összegyűjtött 1147,2M a legsikeresebb filmek listáján ötödik helyet jelent, most kell még egy nagy ugrás (majd’ 200M), hogy utolérje a Harry Potter-franchise utolsó részét. Gatsbyre se lehet panasz, talán Cannes tette meg a hatását, de még a Star Treknél és a Vasembernél is kisebb csökkenést produkált. A Memorial Dayt is bekalkulálva 17M-t tett hozzá eddigi bevételéhez, így összesen már 117,7M-nál jár Baz Luhrmann zenés darabja.

iron-man-3-tony-stark-robert-downey-jr
Vasember 3.

Eddig nem említettem, de még egy trilógia utolsó darabja nyitott az Egyesült Államokban, noha sokkal szűkebb közönség előtt. A Cannesi Filmfesztivállal párhuzamosan öt moziban a tengerentúlon is bemutatták a Before Midnightot 64,4 ezer dolláros átlaggal. Elképesztően pozitív kritikai visszhangot kapott a Richard Linklater drámája, kérdés, hogy a forgalmazó mit fog kezdeni az erős indítással és a csodálatos kritikákkal. Sajnos azt tudni kell, hogy a Mielőtt-filmek széles közönség előtt sosem futottak be az Egyesült Államokban (Mielőtt felkel a Nap – Before Sunrise: 5,5M, Mielőtt lemegy a Nap – Before Sunset: 5,8M), de szerintem nem is nekik való, ez egy sokkal inkább európai, halkabb, mélyebb film, mint amihez az amerikaiakat szoktatták.

Frances Ha
Frances Ha

Mindenesetre van pozitív példa előtte, a Mud például megint jó hétvégét produkált (+2,4M), holott már öt hete vetítik. 56 filmszínházzal fejelték meg az itt még be nem mutatott Frances Ha c. táncos filmet, ami ezzel már tizenharmadik a bevételi listán. Jól jel ez a forgalmazó IFC-nek, további kisebb lökésekkel talán 5-6M-t is kereshet a New York-i táncos cégnél kezdőként dolgozó, az álmaiba fejest ugró lány története.

Nem beszéltünk még a tavaszi szezonban bemutatott mozikról. Ezek felett teljesen eljárt az idő, az Izomagyak (Pain and Gain) például több mint 80%-ot zuhant a múlt hétvégéhez képest (nagyon egyszerű oka van, pont ugyanaz a célközönsége, mint a Halálos iramban 6-nak). Megérezte az erős konkurenciát a Croodék (The Croods) is, és lassan feledésbe merül a Feledés (Oblivion).

Múlt héten megígértem a hétfői megjelenést, de a Memorial Day adatait mindenképp meg kellett várni – jövő héten nem lesz így. Akkor még egy bukást is ígértem, talán lesz egy az első júniusi víkenden, bár a Smith család durván elkezdte promózni A Föld utánt – meglátjuk, Shyamalan neve továbbra is garancia-e a kudarcra. Jön még a Szemfényvesztők (Now You See Me), aminek ugyan nagyon szurkolok, valószínűbb azonban a lanyha érdeklődés; bár egy ilyen újoncnál bármi benne van a pakliban.

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés