Hírek

Moziba ment mindenki – rekord összbevétel az USA-ban (Box Office május 24-26.)

Nissan-GT-R-in-Fast-and-Furious-6Soha ennyi pénzt nem kaszált még Hollywood négy nap alatt, mint tette azt a legutóbbi hosszú hétvégén az Egyesült Államokban. A hétfőn tartott Emlékezés napjának (Memorial Day) adataival kiegészítve 314,2 millió dollárt fizettek az amerikaiak mozijegyekért négy nap alatt, ami a legmagasabb összeg az ipar fennállása óta (nyilván az infláció jelentősen közre játszik). Gratulálhatunk a Halálos iramban 6. (Fast & Furious 6) részének, ami 120M-val az első helyen nyitott, de nem teljesített rosszul a Másnaposok 3. (Hangover Part III.) és A zöld urai (Epic) sem.

– Hol voltál a hétvégén? – Moziban – tuti, hogy ez a párbeszéd legalább egymilliószor hangzott el a mai első munkanapon az USA-ban, a tengerentúlon ugyanis mindenki a filmszínházakba tódult a múlt hétvégén. Hollywood tehát köszöni szépen remekül van, ömlenek belőle az újabb és újabb folytatások, a nézők pedig szabályosan falják ezeket. Az első öt helyen álló filmből csak egy teljesen újszerű, a többi között van két harmadik rész, egy hatodik és egy második. Ezen fanyalogni lehet, de talán már mindenki belátta, hogy tenni ellene nem – így működik az amerikai filmipar, és ahogy látszik, remekül működik.

Kifejezetten jól illusztrálja a trendeket a Halálos iramban 6. A tizenkét éve indult széria sosem volt igazán összetett jelenség, ellenben a Tokiói hajszát leszámítva mindig remekelt a jegypénztáraknál, valahogy mindig a várakozásokon felül. A Universal stúdió talált egy kihasználatlan piaci szegmenst, egy olyan társadalmi réteget, akiket kissé elhanyagoltak a kilencvenes évek végén. Hiába untak rá ugyanis a hagyományos akciófilmekre, jó verdákkal, jó csajokkal és kidolgozott izmokkal mindig meg lehet szólítani ezt a rajongói kört, és a felsoroltakkal szemben vajmi keveset számítanak olyan apró tényezők, mint színvonal vagy hitelesség.

fast-furious-6-1És ez nem is baj, vannak helyzetek, amikor jó nem analizálni, csak lazítva szórakozni. A Halálos iramban-jelenség kifogástalanul működik, ha láttál két részt, láttad az összeset, ha kihagytad a felét, akkor is fogod tudni követni a folytatást – amiből még jó darabig lesz, látva a bevételi adatokat. A franchise remekül indult 2001-ben (Halálos irambanThe Fast and the Furious: 144,5M), a következő két folytatás során viszont egyre romló teljesítményt nyújtott (Halálosabb iramban – 2 Fast 2 Furious: 127,2M; Halálos iramban: Tokiói hajsza – The Fast and the Furious: Tokyo Drift: 62,5M), a korábbi sztárok, Vin Diesel, Paul Walker és Michelle Rodriguez fokozatosan el is hagyták a szériát. A negyedik rész viszont már erőteljesen az eredeti mítoszára épülve és sokakat meglepve sikerrel újraélesztette a franchise-t (Halálos iram – Fast & Furious: 155,1M), az ötödik pedig két éve már mint menő blockbuster futott neki a nyári szezonnak (Halálos iramban: ötödik sebesség – Fast Five: 209,9M). Visszatértek a régi színészek, és ügyes húzással beemelték a célcsoport számára tökéletes Dwayne Johnsont.

Így jutottunk el a mostani hatodik epizódhoz, ahol a teljes bagázst bevetették a siker érdekében (Michelle Rordiguezt például egyszerűen felélesztették). All roads lead to this (Minden út ehhez vezetett) – hangzott a mozi mottója, és ez totálisan beigazolódott, bár 120M-ra kevesen számítottak az első négy nap alatt. Bődületesen jó eredmény, főképp, hogy külföldön további 197 milliót kasszíroztak Vin Dieselék. Ilyen jó nyitás mellé a 350M-s vég lenne tökéletes, de az a tapasztalat, hogy a franchise viszonylag hamar lefullad, jó, ha a 2,5-szeres szorzó bejön, vagyis a 300M (ami még mindig majdnem duplája költségvetésének). Igaz, a Halálos irambanok mindig másképp teljesítettek az elvártnál, a legtöbben tizenkét éve biztosan azt mondták volna, a hatodik csak DVD-n képzelhető el. Nem éppen így alakult (majd talán a tizedik), de előbb még jön jövő júliusban a hetedik rész, amelyhez már le is szerződtették a telitalálatnak tűnő Jason Stathamet.

Halálos iramban 6.
Halálos iramban 6.

A Másnaposok-sorozat viszont ígéret szerint véget ér, és ez így van a legnagyobb rendben. A négy éve kedvezően nyitó, majd a minősége hírén brutál jó hétvégéket hozó első rész (Másnaposok – The Hangover: 45M – 277,3M), és annak teljes fordítottja, a kolosszálisan kezdő, majd viszonylag hamar kifulladó második rész (Másnaposok 2. –The Hangover Part II: 86M – 254,5M) után el kellett engedni a franchise-t, mielőtt még jobban lerombolja hírnevét. Ilyen minőségű záródarab mondjuk biztos nem segít, a kritikusok eléggé leoltották a filmet, állítólag majdnem minden poént megnézhetünk a trailerben, az pedig mindent elárul egy vígjátékról, ha legviccesebb részek a stáblista után forognak. Márpedig az akciófilmekkel ellentétben itt számít az ítészek véleménye, és ezt részben tükrözi is a nyitóeredmény: a hétvégén csak 41,8 millióval kezdett a harmadik macskajaj (63M a csütörtöki és hétfő napokkal).

A készítők mindenesetre befutottak, biztos, hogy még évekig fogjuk látni a vígjátékok plakátjain, hogy „a Másnaposok készítőitől”. Todd Phillips neve majd főleg erről ismerszik meg, ettől függetlenül lefogadnám, hogy a következő években nem lesz gondja terveinek megvalósításával. Az igazi nyertes Bradley Cooper és Zach Galifianakis, akik viszonylag ismeretlen figurákból világhírű színészekké nőtték ki magukat. Előbbi például idén Oscar-jelölésig vitte, és aki ismeri az amerikai filmipar működését, az tudja, hogy ez nem történhetett volna meg a Másnaposok sikere nélkül. Galifianakis karrierjének talán még többet használtak a piálós filmek, hiszen a sorozatban ő az egyik legjobb humorforrás. A zárás sikere az ő szempontjukból már részletkérdés, kivéve persze, ha bukna a Másnaposok 3., erről viszont szó sincs, 103 milliós költségeit valószínűleg már ezen a héten reprodukálja, végül szerintem kis szerencsével ennek duplája körül fejezi majd be mozis pályafutását a széria.

Másnaposok 3.
Másnaposok 3.

A zöld urai (Epic) nem néz ilyen hosszú karrier elé. Nem láttam ugyan a filmet, de minden információ szerint ez egy korrekt iparos munka: nem fog maradandó nyomokat hagyni a popkultúrában, viszont a Fox számára hozza majd a korrekt profitot, a felnőttek számára pedig volt másfél-két óra nyugi, amíg a gyerekek a moziban ültek. Animációhoz képest nyomott költségekkel dolgoztak, 100M-s ára kellemesen megtérül majd. 42,6M-s nyitása se nem különösen jó, se nem rossz – pont, mint a filmet övező kritikai visszhang. A számítógéppel készült alkotás legnagyobb szerencséje, hogy a Szörny Egyetemig (június 21.) nem találkozik konkurenciával, ami alacsony heti nézővesztést, vagyis busás hasznot jelent, végül talán a 160M is összejöhet.

Nagyon kellett a háromnapos munkaszünet a Sötétségben – Star Treknek (Star Trek Into Darkness) is. Ha a hétfői napot nem számítjuk, a múlt heti bevételcsökkenés mindössze -46,9%, ami egy nagyon várt, hatalmas rajongótáborral bíró (tehát a nyitóhétvégén a mozikat megrohamozó) folytatás esetében igen impozáns eredmény. Ha még hozzávesszük a hétfői közel tízmilliót, akkor már kisebb szenzációról beszélhetünk, és ez mindenképpen a sci-fi minőségének, terjedő jó hírének köszönhető. A hétvégén összegyűjtött 47M-ból legalább 15M azért folyt be, mert a készítők kitűnő munkát végeztek – ez ritkán mutatható ki ennyire egyértelműen. Összesen már 155,8M-nál jár tehát a Star Trek, a kérdés, hogy mennyire súlyosan érinti a jövő heti műfaji konkurencia, A Föld után (After Earth).

Szinte hihetetlen, de hasonlóan jól tartja magát a Vasember 3. (Iron Man 3.) és A nagy Gatsby (The Great Gatsby) is. Előbbi negyedik hétvégéjén további 19,2M-t tett hozzá eddigi bevételeihez, ami még karácsonyi szezonban is kimagaslónak számítana, de nyáron, ilyen erős mezőnyben egyenesen fantasztikus. A négy hét alatt világszerte összegyűjtött 1147,2M a legsikeresebb filmek listáján ötödik helyet jelent, most kell még egy nagy ugrás (majd’ 200M), hogy utolérje a Harry Potter-franchise utolsó részét. Gatsbyre se lehet panasz, talán Cannes tette meg a hatását, de még a Star Treknél és a Vasembernél is kisebb csökkenést produkált. A Memorial Dayt is bekalkulálva 17M-t tett hozzá eddigi bevételéhez, így összesen már 117,7M-nál jár Baz Luhrmann zenés darabja.

iron-man-3-tony-stark-robert-downey-jr
Vasember 3.

Eddig nem említettem, de még egy trilógia utolsó darabja nyitott az Egyesült Államokban, noha sokkal szűkebb közönség előtt. A Cannesi Filmfesztivállal párhuzamosan öt moziban a tengerentúlon is bemutatták a Before Midnightot 64,4 ezer dolláros átlaggal. Elképesztően pozitív kritikai visszhangot kapott a Richard Linklater drámája, kérdés, hogy a forgalmazó mit fog kezdeni az erős indítással és a csodálatos kritikákkal. Sajnos azt tudni kell, hogy a Mielőtt-filmek széles közönség előtt sosem futottak be az Egyesült Államokban (Mielőtt felkel a Nap – Before Sunrise: 5,5M, Mielőtt lemegy a Nap – Before Sunset: 5,8M), de szerintem nem is nekik való, ez egy sokkal inkább európai, halkabb, mélyebb film, mint amihez az amerikaiakat szoktatták.

Frances Ha
Frances Ha

Mindenesetre van pozitív példa előtte, a Mud például megint jó hétvégét produkált (+2,4M), holott már öt hete vetítik. 56 filmszínházzal fejelték meg az itt még be nem mutatott Frances Ha c. táncos filmet, ami ezzel már tizenharmadik a bevételi listán. Jól jel ez a forgalmazó IFC-nek, további kisebb lökésekkel talán 5-6M-t is kereshet a New York-i táncos cégnél kezdőként dolgozó, az álmaiba fejest ugró lány története.

Nem beszéltünk még a tavaszi szezonban bemutatott mozikról. Ezek felett teljesen eljárt az idő, az Izomagyak (Pain and Gain) például több mint 80%-ot zuhant a múlt hétvégéhez képest (nagyon egyszerű oka van, pont ugyanaz a célközönsége, mint a Halálos iramban 6-nak). Megérezte az erős konkurenciát a Croodék (The Croods) is, és lassan feledésbe merül a Feledés (Oblivion).

Múlt héten megígértem a hétfői megjelenést, de a Memorial Day adatait mindenképp meg kellett várni – jövő héten nem lesz így. Akkor még egy bukást is ígértem, talán lesz egy az első júniusi víkenden, bár a Smith család durván elkezdte promózni A Föld utánt – meglátjuk, Shyamalan neve továbbra is garancia-e a kudarcra. Jön még a Szemfényvesztők (Now You See Me), aminek ugyan nagyon szurkolok, valószínűbb azonban a lanyha érdeklődés; bár egy ilyen újoncnál bármi benne van a pakliban.

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. [email protected]

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya