A szomorúság háromszöge című svéd vígjátéknak, Ruben Östlund rendezésének ítélte az Arany Pálmát szombat este a 75. cannes-i fesztiválon a Vincent Lindon francia színész által vezetett nemzetközi zsűri.
Ruben Östlund az előző filmjével, a művészvilágon ironizáló A négyzet című tragikomédiával 2017-ben egyszer már fődíjat nyert svéd rendező ismét egy kortárs társadalmi szatírát forgatott, A szomorúság háromszöge című filmet, amelyben a nyugati fogyasztói társadalmat figurázza ki.
Véleményed van a cikkről vagy a filmről? Írd meg nekünk kommentben! |
„Az egész zsűrit nagyon ledöbbentette ez a film”
– indokolta Vincent Lindon a döntést, mielőtt átadta az Arany Pálmát.
„Amikor elkezdtük ezt a filmet, egyetlen célunk volt: olyan filmet készíteni, amely érdekli a közönséget, és amely a provokáció által gondolkodtat el” – mondta Ruben Östlund a díj átvételekor.
A szomorúság háromszöge (Triangle of Sadness) című két és félórás vígjáték helyszíne egy luxusjacht, amelyre meghívást kap az influenszer és manöken Yaya és barátja, a szintén manöken Carl. Együtt utaznak dúsgazdag emberekkel, amikor egy hatalmas viharban a hajó felborul, és a katasztrófa túlélői egy görög szigeten kötnek ki, ahol az emberek közötti korábbi viszonyrendszerek az ellentétükbe fordulnak, s a tragikomédia ennek minden változatát kiaknázza. A filmet szeptember 8-án mutatják be a magyar mozikban. A Filmtekercs kritikája a filmről itt olvasható.
A zsűri a második legjelentősebb díjat, a Nagydíjat megosztva ítélte oda egy belga és egy francia filmnek. A belga alkotást a hivatalos program legfiatalabb rendezője, a 31 éves Lukas Dhont rendezte, aki négy évvel ezelőtt az Un certain regard (Egy bizonyos nézőpont) elnevezésű programban bemutatott Girl című filmjével elnyerte a legjobb elsőfilmnek járó Arany Kamera-díjat. Legújabb filmje, a Close két 13 éves fiú életre-halálra szóló barátságának a története. A másik díjazott, a francia Claire Denis angolul forgatott Stars at Noon című Nicaraguában játszódó romantikus thrillere, amely Denis Johnson azonos című regénye alapján készült.
A legjobb rendezés díját a dél-koreai Park Chan-wooknak ítélte a zsűri Decision to leave című filmjéért.
Az 58 éves rendező 2004 óta nemzetközileg ismert filmes, abban az évben az Old Boy című bosszúdrámával elnyerte a cannes-i fesztivál Nagydíját. Ezúttal egy kevésbé erőszakos, hitchcocki krimivel érkezett a fesztiválra. A fesztivál 75. évfordulójára létrehozott különdíjat a zsűri a kétszeres Arany Pálma-díjas belga Luc és Jean-Pierre Dardenne-nek ítélte oda Tori és Lokita című filmjéért, amely két, kísérő nélkül Európába érkezett guineai illegális bevándorló gyerek története.
A zsűri díját megosztva kapta Charlotte Vandermeersch és Felix van Groeningen belga rendezőpáros Nyolc hegy című filmje, amely az olasz Paolo Cognetti azonos című regényének feldolgozása, valamint a lengyel Jerzy Skolimowski IÁ című kíséreti filmje, amely Robert Bresson francia filmrendező 1966-ban forgatott Vétlen Balthazár című kultikus filmjének kortárs feldolgozása.
A legjobb forgatókönyv díját a 2017-es A kairói eset rendezője, Tarik Saleh vehette át legújabb filmje, a Boy from Heaven történetéért. Az egyiptomi apától és svéd anyától Stockholmban született 50 éves filmes ismét egy politikai-vallási krimit forgatott, amely leleplezi Abdel-Fattáh esz-Szíszi egyiptomi elnök rendszerének a vallással kapcsolatos visszaéléseit, és az iszlám többségi, szunnita világán belüli doktrínákba vezeti be a nézőt. A Filmtekercs kritikája a filmről itt olvasható.
A legjobb férfi alakítás díját a dél-koreai Kang-ho Song érdemelte ki Koreeda Hirokazu japán rendező Dél-Koreában forgatott Broker című filmjében nyújtott alakításáért. Zar Amir Ebrahimi, Párizsban élő iráni színésznő kapta a legjobb női alakítás díját Ali Abbasi iráni származású dán rendező Holy Spider című alkotásában nyújtott alakításért, amely Iránban játszódik, s egy sorozatgyilkosról nyomozó újságíróról szól egy iráni szent városban.
A fesztivál hivatalos és párhuzamos szekcióiba beválogatott elsőfilmek közül a legjobbnak járó Arany Kamera-díjat Riley Keough és Gina Gammell amerikai rendezők War Pony című filmje kapta, amelyet az Un certain regard (Egy bizony nézőpont) elnevezésű válogatásban mutattak be, míg különdíjjal jutalmazták az ugyanebben a szekcióban versenyző Plan 75 című alkotást, a japán Hajakava Csie rendezésében.
A 75. Cannes-i Filmfesztivál díjazottjainak listája:
HIVATALOS VERSENYPROGRAM
Palme d’Or: Triangle of Sadness (r.: Ruben Östlund)
Grand Prix: Stars at Noon (r.: Claire Denis) és Close (r.: Lukas Dhont)
Legjobb rendező: Park Chan-wook (Decision to Leave)
75th ünnepi különdíj: Tori & Lokita (r.: Jean-Pierre és Luc Dardenne)
Legjobb színész: Song Kang-ho (Broker)
Legjobb színésznő: Zar Amir-Ebrahimi (Holy Spider)
A zsűri díja: The Eight Mountains (r.: Félix Van Groeningen és Charlotte Vandermeersch) és EO (r.: Jerzy Skolimowski)
Legjobb forgatókönyv: Tarik Saleh (Boy From Heaven)
Camera d’Or: War Horse (r.: Gina Gammell és Riley Keough)
Camera d’Or különdíj: Plan 75 (r.: Hayakawa Chie)
Rövidfilmes Arany Pálma: The Water Murmurs (r.: Jianying Chen)
Rövidfilmes verseny különdíja: Lori (r.: Abinash Bikram Shah)
Golden Eye dokumentumfilmes díj: All That Breathes (r.: Shaunak Sen)
Queer Pálma Joyland (r.: Saim Sadiq)
UN CERTAIN REGARD
Un Certain Regard-díj: The Worst Ones (r.: Lise Akoka, Romane Gueret)
Zsűri díja: Joyland (r.: Saim Sadiq)
Legjobb rendező: Alexandru Belc (Metronom)
Legjobb színészi teljesítmény (megosztva): Vicky Krieps (Corsage) és Adam Bessa (Harka)
Legjobb forgatókönyv: Maha Haj (Mediterranean Fever)
Coup de Coeur-díj: Rodeo (r.: Lola Quivoron)
RENDEZŐK KÉTHETE
Europa Cinemas Label: One Fine Morning (r.: Mia Hansen-Løve)
Society of Dramatic Authors and Composers Prize: The Mountain (r.: Thomas Salvador)
KRITIKUSOK HETE
Nespresso Nagydíj: La Jauria (r.: Andres Ramirez Pulido)
French Touch Prize: Aftersun (r.: Charlotte Wells)
GAN Foundation Award for Distribution: Urban Distribution (The Woodcutter Story)
Louis Roederer Foundation Rising Star Award: Zelda Samson (Love According to Dalva)
LA CINEF
Első díj: A Conspiracy Man (r.: Valerio Ferrara)
Második díj: Somewhere (r.: Li Jiahe)
Harmadik díj (megosztva): Glorious Revolution (r.: Masha Novikova) és (Humans Are Dumber When Crammed Up Together (r.: Laurène Fernandez)