Hírek

A színészek is hajlandóak sztrájkolni, ha június 30-ig nincs megegyezés

A WGA sztrájkja

A Screen Actors Guild (SAG-AFTRA) színészszakszervezet tagjainak elsöprő többsége támogatta a sztrájkengedélyezési szavazást: a szavazásban részt vevők 97,91 százaléka adott le „igent”, még mielőtt a szakszervezet megkezdte volna a tárgyalásokat az Alliance of Motion Picture and Television Producers-szel (AMPTP), azaz a televíziós és filmgyártók képviseletével.

A szövetség azt is bejelentette, hogy közel 65 000 tag adott le szavazatot, ami a 47,69 százalékát teszi ki annak a 160 000 tagnak, akik szavazásra jogosultak. Csak 75 százalék „igen” lett volna szükséges ahhoz, hogy a vezetőség felhatalmazást nyerhessen sztrájk hirdetésére a kellő esetben – írja az IndieWire.

Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a színészek sztrájkba kezdenek, azt azonban igen, hogy hajlandóak ezt megtenni, abban az esetben, ha nem lehetséges egy igazságos megegyezés a stúdiókkal.

A SAG azt a meglepő lépést tette, hogy jóváhagyta a sztrájkot, még mielőtt az AMTPT-vel való tárgyalások megkezdődtek volna június 7-én. Mind a SAG tárgyalási bizottsága, mind a nemzeti testület egyhangúlag elfogadta májusban a jogosultsági szavazást. Ez a tárgyalások megkezdésekor a szövetségnek további előnyöket biztosít.

A SAG szerződése a stúdiókkal június 30-án lejár, és a WGA, az amerikai forgatókönyvírók céhe május elseje óta sztrájkol. A szerződéssel kapcsolatos tárgyalások annak nyomán indulnak, hogy a DGA, az amerikai rendezők céhe a hétvégén egyezséget ért el az AMPTP-vel. Bár a közvélekedés szerint az anyagi nyereség és a mesterséges intelligenciát övező nyelvezet minta lehet más szakszervezetek számára saját tárgyalásaik során, mind a SAG, mind a WGA világossá tette, hogy nem engedik, hogy a DGA megállapodása befolyásolja a saját tárgyalási stratégiájukat.

„A sztrájkjogosultsági szavazások megtörténtek, és a tagság csatlakozott a megválasztott vezetőséghez és tárgyalási bizottsághoz, az erő és a szolidaritás érdekében. Büszke vagyok azokra, akik szavaztak és azokra is, akik szóban támogatták, még ha szavazni nem is tudtak. Mindenkinek szerepe volt ennek az eredménynek az elérésében” – mondta Fran Drescher, a SAG-AFTRA elnöke. „Együtt összekarolunk, és egységesen kidolgozunk egy új szerződést, amely tiszteletet mutat ebben a nagyszerű iparágban való hozzájárulásaink felé, összhangban van az új digitális és streaming üzleti modellel, és a jelenbe hozza mindenki védelemmel és juttatásokkal kapcsolatos aggodalmait.

Bravó, SAG-AFTRA, azért csináljuk, hogy nyerjünk.”

„Nem is lehettem volna elégedettebb a tagság válaszával. Ez az egyhangú igen szavazat annak az egyértelmű kinyilvánítása, hogy ideje fejleszteni ezen a szerződésen. Ahogy megkezdjük a talán az egyik legtöbb következménnyel járó tárgyalást a szakszervezet történetében, az infláció, a streaming miatt csökkenő jutalékok és a generatív mesterséges intelligencia mind a színészek létbiztonságát fenyegetik, ha a szerződéseink nem adaptálódnak az új valóságokhoz. Ez a sztrájkjogosultság azt jelenti, erős pozícióból lépünk a tárgyalásokba, így kivívhatjuk azt az egyezséget, amit a tagjaink akarnak és megérdemelnek” – mondta Duncan Crabtree-Ireland, a SAG-AFTRA országos ügyvezető igazgatója és főtárgyalója.

„Azzal a céllal közelítjük meg a tárgyalásokat, hogy egy új megegyezést érünk el, amely előnyös a SAG-AFTRA tagjainak és az iparnak általában” – közölte az AMPTP egy sajtónyilatkozatban.

Ha a színészek csatlakoznának a forgatókönyvírókhoz és sztrájkot kezdenének, lényegében Hollywood-szerte minden gyártási folyamat leállna, amely további késéseket eredményezne a tévés évadban, és valószínűleg jövőbeli játékfilmek megjelenésében is. Az afeletti bizonytalanság, hogy a színészek mit fognak lépni, elijesztette a biztosítókat attól, hogy befejezési garanciát nyújtsanak,

ami a független filmek számára a finanszírozás megszerzésében elengedhetetlen lépés.

Ahogyan a forgatókönyvírók esetében, a tárgyalásokban felmerülő kulcskérdések közé tartoznak a javított jutalékok és a mesterséges intelligenciát övező aggodalmak feloldása. Azonban a szakszervezet szintén kitűzte célul a magasabb díjazás és a szervezeti egészségügyi terv javításának elérését, illetve iránymutatásokat szándékozik kidolgozni az „önfelvételeket”, vagyis a saját kezűleg felvett meghallgatási anyagokat illetően, melyek a szakszervezet szerint „szabályozatlanok és ellenőrizetlenek”, és költséges terheket jelentenek a színészek számára a meghallgatási folyamatban.

A SAG utoljára 2018-ban, 10 hónapig lépett sztrájkba a Bartle Bogle Hegarty reklámügynökség ellen, azelőtt pedig 2016-ban, 11 hónapig – a szakszervezet történetében a leghosszabb ideig – a nagy videójáték-cégek ellen. Mikor még a SAG és az AFTRA (American Federation of Television and Radio Artists) külön szakszervezetek voltak 2000-ben, egyesítették erőiket és hat hónapig sztrájkoltak egy új kereskedelmi szerződésért.

Lajó Odil

Lajó Odil az ELTE filmtudomány mesterszakos hallgatója. Különösen érdekli a spanyol és a kelet-európai kortárs film, a realista és feminista filmelméletek, a coming-of-age történetek, a mumblecore és a videojátékok.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com