Hírek

Alan Parker mesterkurzusa a Corvinban

alan parker A film, a forgatókönyvírás nem magányos, hanem közösségi művészet – mondta el Sir Alan Parker, a világhírű brit filmrendező és forgatókönyvíró az MTI-nek. Az Éjféli expressz, a Pink Floyd – The Wall, az Angyalszív és az Evita alkotója a Magyar Nemzeti Filmalap és a Filmhu – magyar moziportál Filmíró hétvégéjére érkezett Budapestre, hogy mesterkurzust tartson a magyar forgatókönyvíróknak a budapesti Corvin moziban.

Karrierem egyik legfelemelőbb pillanata Magyarországhoz kötődik – mondta Alan Parker az MTI-nek adott interjújában, felidézve, hogy 1996-ban itt forgatta Madonnával a főszerepben az Evita című zenés filmjét. “Egy nagyszabású temetési jelenetet vettünk fel itt” – emlékezett.

Arra a kérdésre, hogy mivel töltötte az elmúlt 10 évet, hiszen utolsó filmje, a David Gale élete 2003-ban készült, azt felelte, hogy főleg írással. “Rengeteget dolgoztam, legalább 4-5 forgatókönyvet megírtam. De manapság nem könnyű előteremteni egy film pénzügyi hátterét. Írni viszont olyan, mint filmet forgatni kamera nélkül, fejben. Szoktam mondani is, hogy nekem már egy egész filmfesztivál van a fejemben” – mondta.

Elárulta, ahogy múlnak az évek, sokkal inkább szereti élvezni az életet. Már nem annyira vonzó számomra térdig süllyedni a Mississippi sarába, mint egykor – utalt az 1988-ban Willem Dafoe, Gene Hackman és Frances McDormand főszereplésével készült Lángoló Mississippi című filmjére. Nevetve hozzátette: általában hamar megtalálja az indokot, hogy az adott forgatókönyvből miért nem kell filmet elforgatni.

Alan Parker arról is beszélt, hogy a forgatókönyvírás tanulható, de tehetség is szükséges hozzá. “Azt hiszem, a legfontosabb igazság az, hogy minél többet írsz, annál jobb leszel. Ne beszélj róla, hanem ülj le és írjál” – vélekedett. Arra a kérdésre, hogy mi az, amit feltétlenül el szeretne mondani a workshop hallgatóságának, azt felelte, hogy akár rendező, akár forgatókönyvíró valaki, a legfontosabb, hogy higgyen magában. Ugyanakkor leszögezte: “nem zárkózhatsz el, nem alkothatsz teljesen egyedül, mert a film közösségi művészet, a mozgóképet az emberek közösen készítik, és rengeteget lehet másoktól tanulni”. Hozzátette, elengedhetetlen, hogy a filmesnek világos elképzelései legyenek, hogy az ötletéhez hű tudjon maradni. Felhívta a figyelmet arra is, hogy a forgatókönyvírók jól fontolják meg, mibe vágnak bele, mert a kiválasztott történetre két évük fog rámenni, mire eljutnak a mozibemutatóig. Szerinte általános tapasztalat, hogy két hónap alatt elkészül egy forgatókönyv, majd egy év alatt írják újra őket.

Az alkotó felidézte karrierjének kezdetét is, hiszen pályáját egy reklámügynökségnél kezdte előbb a kézbesítő osztályon, majd szövegíró, később reklámfilmes lett. Nekem a reklámfilmek jelentették a filmes iskolát, itt sajátítottam el minden háttérismeretet – emlékezett, hozzátéve, hogy a reklámfilm-készítésből egy dolgot biztosan megtanult, azt hogy egy másodpercre sem szabad untatni a nézőt. Ugyanakkor hozzátette: a történetmesélés elsajátításához nem ez a legjobb iskola.

Arra a kérdésre, hogy szerinte egy olyan kis országnak, mint Magyarország a fesztiválokon sikert arató művészfilmekre vagy inkább a közönségfilmekre kellene-e koncentrálnia erőforrásait, azt felelte, hogy a két irányzat szembeállítása a legnagyobb hiba, amit el lehet követni. “Ezeknek együtt kell élnie, egymás mellett fejlődnie” – szögezte le. Szerinte éppolyan fontos, hogy az adott országban magasan képzett technikai-filmes szakemberek legyenek, mint az, hogy Magyarországon az országról szóló filmek készüljenek, így építve-védve a hazai kultúrát. “Ez a két irányzat csak együtt tud fejlődni, aki ellentétet állít közéjük, nagyon nagy hibát követ el” – magyarázta.

Alan Parker szinte az összes filmes műfajban alkotott a musicaltől a családi drámáig, emberi jogi drámától a misztikus horrorig. Szerinte az a nagy különbség az amerikai és az európai felfogás között, hogy míg a tengeren túlon a mozi kizárólag a közönségé, addig Európában a filmesek sokszor csak a szakmának és családtagjaiknak forgatnak. “Ez baj, hiszen a filmeket a közönségnek csináljuk” – tette hozzá, “szörnyű hiúságnak” nevezve az elitista hozzáállást.

Kitért arra is, hogy sokkal élvezetesebb saját forgatókönyvből filmet készíteni, hiszen azt már “fejben leforgatta”. Ugyanakkor rámutatott, ő is gyakran dolgozott mások munkáival, igaz, sokszor átírta a forgatókönyveket. Példának az Éjféli expressz című filmjét hozta, amelyért ő 1979-ben a legjobb rendezésért járó BAFTA-díjat, Oliver Stone pedig a legjobb eredeti forgatókönyvért járó Oscar-díjat kapta. Szerinte a rendezés és az írás között az egyik legnagyobb különbség az, hogy írni csak olyan témáról lehet, amelyet ismer az alkotó.

Avatar

Vághy Anna

Az ELTE film és magyar szakos hallgatója voltam, így az égvilágon semmi különös nincs abban, hogy imádok írni és filmeket nézni. Abban sincs, hogy hatalmas lelkesedéssel gyártok elméleteket (apró és egészen lehetetlen összefüggésekből is), abban inkább, hogy csak ritkán állják meg a helyüket, de kellő türelemmel és humorérzékkel talán szórakoztatóak, olvasója válogatja.

Filmek: Rendezőóriások, műfajiság és szerzőiség határai és leginkább e határok feszegetői izgatnak hosszan és töretlen szenvedéllyel – Kubrick, Tarantino, Coppola és leánya, Lynch, Lars von Trier, Cronenberg, Tarkovszkij, Terry Gilliam, Gondry, Nolan, Wes Anderson és Woody Allen (de az szerelem!).

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya