Hírek

Áll a bál a mozik újranyitása körül: Christopher Nolan nem hajlandó mozdítani a Tenet premierdátumát

A rendező ragaszkodik a mozihoz, és mozdítani se nagyon hajlandó új filmjének bemutatását.

Bár egyre több jel utal arra, hogy nem lesznek nyitva a mozik augusztus közepéig, úgy tűnik, a járvány enyhülése nem csillapította az indulatokat az iparágban. A történet ott kezdődik, hogy szinte minden nyári filmpremier dátumát áttették már a stúdiók, csak Christopher Nolan új filmje, a Tenet maradt a helyén, július 16-án. Ebből sokan arra következtettek – amit iparági berkekből is megerősítettek –, hogy a Tenettel fognak nagy csinnadratta közepette újranyitni a mozik ott, ahol ezt a törvényi keretek lehetővé teszik.

Csakhogy a premierdátum közeledtével nem hogy nőtt volna a július közepi újranyitás valószínűsége, hanem még csökkent is

– bár hazánkban a héten Budapest is felszabadult, szó sincs a mozik megnyitásáról. Eközben a vírus még mindig tombol az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában, noha már ott is a járványgörbe csökkenő szakaszába értek, ugyanez azonban nem mondható el Oroszországról vagy Brazíliáról (Kínában pedig épp a napokban helyeztek karantén alá 108 millió embert).

A gyártó stúdió, a Warner Bros. még ebben a helyzetben sem tolta el a premiert, ugyanakkor a napokban kijelentette: a júliusi bemutatóhoz az szükséges, hogy a világ mozijainak 80%-a nyitva legyen. Ha a következő három hétben nem tapasztalnak erre utaló jeleket, akkor elcsúsztatják a premiert. Ha ez megtörténik, akkor valószínűleg

az összes többi film bemutatója borul majd, és a mozik ismét a teljes kétségbeesés szélén találják magukat.

A Deadline-nak sikerült kideríteni, miért áll a bál a Tenet körül. Információik szerint a rendező, Christopher Nolan abban állapodott meg a stúdióval, hogy a mozis bevételek 20%-át ő kapja meg. Márpedig ahhoz, hogy a 200 millió dolláros megaprodukció nullszaldós legyen, és a rendező honoráriumát is kitermeljék, alsó hangon 400 millió dolláros bevételre van szüksége a filmnek.

A helyzet azonban még ennél is bonyolultabb. A Tenet helyzete azért nagyon speciális, mert a történetét szigorúan titkolják, elvileg ugyanis óriási fordulatok történnek a játékidő során. A készítők azért is ragaszkodnak a globális és egyidejű premierhez, mert a lépcsőzetes bemutatás megfosztaná a későn érkezőket az élménytől. További probléma azonban, hogy az év eleje óta az amerikai gazdaság (is) recesszióba fordult, a tömeges munkanélküliség közepette pedig nem biztos, hogy moziba akarnak menni majd az emberek. Ráadásul közben még a sportesemények is leálltak, márpedig a mozik a tengerentúlon szabályos szimbiózisban élnek a sportokkal, a filmeket jellemzően a közvetítések reklámszüneteiben hirdetik.

Minden bizonytalan tehát továbbra is, sokan pedig attól félnek, a járvány és a válság közepette a Tenet egyszerűen el fog tűnni a süllyesztőben. Bízzunk benne, hogy nem a legrosszabb forgatókönyv valósul meg.

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya