Hírek

Áll a bál a mozik újranyitása körül: Christopher Nolan nem hajlandó mozdítani a Tenet premierdátumát

A rendező ragaszkodik a mozihoz, és mozdítani se nagyon hajlandó új filmjének bemutatását.

Bár egyre több jel utal arra, hogy nem lesznek nyitva a mozik augusztus közepéig, úgy tűnik, a járvány enyhülése nem csillapította az indulatokat az iparágban. A történet ott kezdődik, hogy szinte minden nyári filmpremier dátumát áttették már a stúdiók, csak Christopher Nolan új filmje, a Tenet maradt a helyén, július 16-án. Ebből sokan arra következtettek – amit iparági berkekből is megerősítettek –, hogy a Tenettel fognak nagy csinnadratta közepette újranyitni a mozik ott, ahol ezt a törvényi keretek lehetővé teszik.

Csakhogy a premierdátum közeledtével nem hogy nőtt volna a július közepi újranyitás valószínűsége, hanem még csökkent is

– bár hazánkban a héten Budapest is felszabadult, szó sincs a mozik megnyitásáról. Eközben a vírus még mindig tombol az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában, noha már ott is a járványgörbe csökkenő szakaszába értek, ugyanez azonban nem mondható el Oroszországról vagy Brazíliáról (Kínában pedig épp a napokban helyeztek karantén alá 108 millió embert).

A gyártó stúdió, a Warner Bros. még ebben a helyzetben sem tolta el a premiert, ugyanakkor a napokban kijelentette: a júliusi bemutatóhoz az szükséges, hogy a világ mozijainak 80%-a nyitva legyen. Ha a következő három hétben nem tapasztalnak erre utaló jeleket, akkor elcsúsztatják a premiert. Ha ez megtörténik, akkor valószínűleg

az összes többi film bemutatója borul majd, és a mozik ismét a teljes kétségbeesés szélén találják magukat.

A Deadline-nak sikerült kideríteni, miért áll a bál a Tenet körül. Információik szerint a rendező, Christopher Nolan abban állapodott meg a stúdióval, hogy a mozis bevételek 20%-át ő kapja meg. Márpedig ahhoz, hogy a 200 millió dolláros megaprodukció nullszaldós legyen, és a rendező honoráriumát is kitermeljék, alsó hangon 400 millió dolláros bevételre van szüksége a filmnek.

A helyzet azonban még ennél is bonyolultabb. A Tenet helyzete azért nagyon speciális, mert a történetét szigorúan titkolják, elvileg ugyanis óriási fordulatok történnek a játékidő során. A készítők azért is ragaszkodnak a globális és egyidejű premierhez, mert a lépcsőzetes bemutatás megfosztaná a későn érkezőket az élménytől. További probléma azonban, hogy az év eleje óta az amerikai gazdaság (is) recesszióba fordult, a tömeges munkanélküliség közepette pedig nem biztos, hogy moziba akarnak menni majd az emberek. Ráadásul közben még a sportesemények is leálltak, márpedig a mozik a tengerentúlon szabályos szimbiózisban élnek a sportokkal, a filmeket jellemzően a közvetítések reklámszüneteiben hirdetik.

Minden bizonytalan tehát továbbra is, sokan pedig attól félnek, a járvány és a válság közepette a Tenet egyszerűen el fog tűnni a süllyesztőben. Bízzunk benne, hogy nem a legrosszabb forgatókönyv valósul meg.

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. [email protected]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya