Hírek

Amikor a komornyik rúg seggbe – nyár végi hangulat az amerikai mozikban is (Box Office augusztus 16-18.)

The Butler
The Butler

The ButlerA legutóbbi hétvége premierjei tökéletesen illusztrálják, hogy az Egyesült Államok filmszínházaiban is végét járja a nyár. Érkeznek a tipikusan őszi hangulatú életrajzi művek – egyik több, másik kevesebb sikerrel –, de még mindig kapott a közönség szuperhősös mozit. A Kick-Ass 2-re azonban igen csúnyán kezdett, de még ennél is volt lejjebb.

Oprah Winfrey remekül kampányol, a Weinstein tesók pedig fantasztikusan pozícionálnak – talán ez lehetne a legfőbb tanulsága augusztus harmadik hétvégéjének bevételi szempontból. A The Butler sikere javarészt az említettek segítségével valósult meg, noha természetesen Lee Daniels (Precious – A boldogság ára) rendező érdemei is elévülhetetlenek. Az afro-amerikai direktor népszerűségét nem győztek hangsúlyozni a producerek, konkrétan az Egyesült Államokban Lee Daniels’ The Butler néven futott a film.

A dráma egy déli származású, fekete komornyik életéről szól, aki nyolc elnök alatt szolgált a Fehér Házban. Azt jó előre minden csatornán tudatták a közönséggel, hogy megtörtént események inspirálták a készítőket, ámbár számos nézői kritika érte őket épp a hiteltelenség miatt. Mindenesetre rendkívül illusztris névsort állítottak össze az életrajzi filmhez: a főhőst Forest Whitaker alakítja, feleségét Oprah Winfrey, de szerepet kapott még John Cusack, Jane Fonda, Cuba Gooding Jr., Terrence Howard, Lenny Kravitz, James Marsden, Vanessa Redgrave, Alan Rickman, Liev Schreiber és Robin Williams.

A vázoltak alapján nem meglepő, hogy a The Butler átütő siker – persze már inkább őszi viszonylatban. 24,6M-val nyitott a mozi, pedig kevesebb, mint háromezer teremben játszották. Ez a 30M-s (egyes adatok szerint 25M-s) gyártási költséghez képest remek adat, a Weinstein tesók sikerrel célozták meg az idősebb közönséget, akiket az utóbbi hónapokban nem halmoztak el túlzottan a stúdiók. Az eredetileg októberre tervezett bemutató áttevése augusztusra tehát jó ötlet volt, de sajnos a „négyes”-nek megfeleltethető kritikusi/nézői visszajelzések alapján nem lesz kirobbanó siker a The Butlerből. Minden a következő heteken múlik, alacsony csökkenéssel még a 100M is elérhető. És hát azt is érdemes megjegyezni, hogy DVD-n is remekül fogy majd, én ugyanis biztosra veszem Whitaker számára az Oscar-jelölést januárban.

The Butler
The Butler

A lista következő helyein már bemutatott mozik helyezkednek el. A Családi üzelmek (We’re the Millers – magyar bemutató: augusztus 22.) érte el közülük a legjobb eredményt, 18M-val gyarapodott Jennifer Aniston filmje. Két dologra következtethetünk ebből: egyrészt meglesz valószínűleg a 100M, másrészt nagyon jó híre lehet a vígjátéknak. Nem úgy az Elysium – Zárt világ (már vetítik), ami 54%-os bevételcsökkenést ért el, pedig már előtte sem volt túl magas az érték. 56M-nál tart, így már bukásnak nevezhetjük Neill Blomkamp sci-fijét. A Disney szülőgyötrő pénzgyüjtője, a Repcsik viszont kvázi jól tartotta magát, további 13,4M-t gyűjtött múlt hétvégén.

Ötödik helyen, alacsony bevétellel, 13,3M-val nyitott a Kick-Ass 2 (hazai bemutató: augusztus 22.). Ez egy viszonylag gyenge érték, még az első rész csalódást keltő 19,8M-ós nyitányához képest is kiábrándító. Sajnos semmi jóra nem számíthatnak a rajongók, hiszen a kritikusok lehúzták, így sok új nézőt nem nagyon gyűjthet az akciófilm. Így viszont szinte biztosan nem lesz trilógia a filmből.

Pedig az első rész három éve igazi kultikus darab lett, friss volt, vicces és vidám. Kultstátuszának kialakulásában közre játszathatott egyrészt, hogy széles körben sosem futott, bevétele is csak 48M-ig jutott el, másrészt pedig erőszakossága, 18 karikás besorolása. A véres jelenetek tobzódásában a második rész is igen alapos volt, az alacsony nézettség viszont egy újabb jel a stúdiók felé, hogy inkább hanyagolják a korhatáros filmek gyártását. A probléma ugyanis éppen az, hogy az erre legfogékonyabb közönség (nagyjából a 18-25 éves korosztály) túl szűk szeletét képezi a piacnak, ráadásul a legtöbb filmet éppen nekik készítik.

Kick-Ass 2.
Kick-Ass 2.

Még két széleskörű premier volt az Egyesült Államokban múlt héten, egyik hatalmas csalódás, a másik méretes bukás. A Jobs teljesített jobban, de talán ez az egy erénye az életrajzi mozinak, illetve az, hogy anyagilag viszonylag nyereséges lesz. A Steve Jobs életét bemutató mű a kritikusok szerint nagyjából a Hallmark csatorna színvonalának felel meg, és majdnem biztos, hogy Ashton Kutcher nem ezzel a filmmel bizonyítja be, hogy igenis tud színészkedni. Az utóbbi időben a széles vásznon ritkábban látott celeb egyik legrosszabb eredményét érte el, pedig a Közösségi háló alapján simán lehetett volna nagy durranás a Jobs is. Az első hétvégéjén azonban csak 6,7M-t gyűjtött be, és bár a 12M-s költségvetését biztosan visszahozza, a várható 20M-s végeredmény miatt (is) felejtős lesz ez a film.

Gyorsan essünk túl az utolsó premieren, ez volt a Paranoia. A 35M-ból fogatott thriller egy cégen belüli izgalmakat mutatja be, a kritikusok egyöntetű véleménye szerint elképesztően unalmasan. A 3,5M-s kezdet a biztos és totális bukta kategóriájába teszi Robert Luketic (A csúf igazság, 21 – Las Vegas ostroma) filmjét. Szegény Harrison Ford pedig a negyedik Indiana Jones óta vegetál, gyakorlatilag bukást bukásra halmoz, noha jelen esetben (sem) ő volt a hibás.

Jobs
Jobs

A korábban bemutatott filmek meglehetősen megszokottan muzsikálnak, hétről hétre nagyjából annyival csökken a nézettségük, ami ilyenkor várható. A 2 kaliber (2 Guns – hazai bemutató: szeptember 12.) talán éppen ma térítette vissza az utolsó centjét is, innentől profitot termel – és pont így áll a Farkas (Wolverine – már vetítik) is. A Gru 2. (Despicable Me – már vetítik) megint nagyon alacsonyan csökkent, akárcsak a Démonok között (The Conjuring – hazai bemutató: szeptember 19.). Eközben már 229 vászonnál tart a Blue Jasmine (hazai bemutató: augusztus 29.), és még így is remek (de nem kimagasló) mozinkénti átlagot produkál. Legközelebb viszont már muszáj a szélesebb közönség előtti is kipróbálni, mert elkezdett fogyni a lendület.

Jövő héten megint megpróbálkoznak egy ’új Twilighttal’ a stúdiók, a címe ezúttal A végzet ereklyéi: Csontváros. Szűkebb közben vetítik a Vaskabátokért felelős Edgar Wright új filmjét, a The World’s End-et, sajnos azonban a vicces brit csapat nemigen szokott sikert aratni az Egyesült Államokban. Lesz még egy horror is, a You’re Next, ami egyelőre elég jó nézői és kritikai visszajelzésekkel bír ahhoz, hogy meglepetést okozzon. Szeptember első hétvégéjén pedig jelentkezik majd a nagy nyári összefoglalónk, csak addig bírjátok ki valahogy!

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. [email protected]

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya