Hírek

Az Amerikai Rendezők Céhének (DGA) díjai 2018

A víz érintése

Egy ilyen kusza díjszezonban, ahol nincs igazi, megkérdőjelezhetetlen éllovasa az Oscarnak, minden díj egy kicsit többet nyom a latban. A sok ezer rendezőt magába foglaló Amerikai Rendezők Céhe ezek közül az egyik legfontosabb, hiszen alig akadt rá példa, hogy a nyertesük ne ismételt volna az Amerikai Filmakadémia díjátadóján…

A tét nem kicsi, hisz a leginkább számításba vehető filmek mindegyike hibádzik valahol, már ami a sok évtizedes Oscar-statisztikákat illeti. Hiába kapta a legtöbb Oscar– és BAFTA jelölést, A víz érintése még említés szintjén sem került be a Színészek Céhének színészgárda kategóriájába (a Dunkirk ugyanezzel a problémával kell megküzdjön), amely nélkül ezidáig egy film (a Rettenthetetlen) tudott csak Oscart nyerni a fő kategóriában. A bajt pedig csak tetézi, hogy Guillermo del Toro filmjét plágiummal vádolják.

A Három óriásplakát Ebbing határában viszont végigtarolta a színészek díjait, viszont Martin McDonagh nem került be a legjobb rendezők közé, amely jelölés nélkül szintén kicsi az esély, hogy megnyerje a legjobb film díját – súlyosbító tényezőnek pedig ott van, hogy az amerikai közönség egy része rasszizmussal vádolja a filmet, mert pozitív színben tüntet fel egy feketéket verő karaktert. Ott van még a Lady Bird és a Tűnj el!. Ez a kettő nem hibázta el sem a színészgárdát, sem a rendezői jelölést, viszont kimaradtak a vágás kategóriából, ami bár a nagyközönség szempontjából talán nem tűnik fontosnak, általában nagyon is kizáró tényező szokott lenni.

Ez alapján jól látszik, hogy idén meg fog dőlni legalább egy bivalyerős statisztika, ezért is fontos arra figyelni, hogy a szakma milyen irányba mozdul, a DGA pedig az egyik legbefolyásosabb és legnagyobb tiszteletnek örvendő szervezete az amerikai filmvilágnak.

Az idei díjátadójuk első nyertesei a tévés kategóriákból kerültek ki, Jean-Marc Vallée a Hatalmas kis hazugságok című HBO-minisorozatért (ami időközben sorozattá alakult…), Niki Caro pedig a Netflixen látható ifjúsági sorozat, az Anne egyik epizódjának rendezésért állhatott színpadra, míg a vígjátékok közül Az alelnök egyik rendezőnője, Beth McCarthy Miller lett a befutó, a drámák között pedig A szolgálólány meséje rendezője, Reed Morano lett a befutó.

A legjobb dokumentumfilmes rendező az ISIS ellen küzdő helyi újságírókat bemutató City of Ghosts direktora, Matthew Heineman lett, a néhány éve megalapított elsőfilmes díjat pedig egy Oscar-jelölt, jelesül Jordan Peele kapta a Tűnj el! című alkotásáért. Végül az est fénypontjaként Guillermo del Toro léphetett színpadra, mint az év legjobb mozis rendezője A víz érintésért, aki ezzel végképp bebiztosította saját Oscarját, habár a legjobb film még mindig kérdőjel maradt.

Ha lemaradtál, itt tájékozódhatsz a díjszezon korábbi eseményeiről.

Guillermo del Toro az A víz érintése forgatásán Michael Stuhlbarg, Michael, Shannon és David Hewlett társaságában.

Németh Barna

Németh Barnabás a Szegedi Tudományegyetemen végzett magyar szakon, jelenleg néhány könyvkiadónál dolgozik. Szabadidejében olvas és sorozatokkal foglalkozik, díjszezon idején pedig a díjszezonnal.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com