Hírek

Az első reakciók szerint Oscar-befutó lehet az 1917

Habár nekünk még 2020-ig kell várnunk, hogy láthassuk, néhány szerencsés már megtekinthette az 1917-et, Sam Mendes vágás nélküliként hirdetett, I. világháborús filmjét. Az internetre felkerülő első vélemények alapján joggal várhatjuk a filmtől, hogy végig kiemelten foglalkozzanak vele a hamarosan beinduló díjszezonban.

Sam Mendes, az Amerikai szépség Oscar-díjas rendezője a legutóbbi James Bond-film óta nem ült rendezői székbe, és az már négy éve volt. Aztán szállingózni kezdtek a hírek a következő filmjéről, és szinte minden egyes részlettel egyre ígéretesebb lett. I. világháborús film, eposzi léptékben, mégis emberközpontúan? És mindezt egyetlen vágás nélkül? Hihetetlen feladatnak hangzik.

Idén áprilisban kezdték meg a forgatást. Még idén decemberben már a világpremierje is meglesz – bár nekünk Magyarországon egészen jövő januárig várnunk kell, hogy láthassuk. A színészgárdában a főszereplő, fiatal katonákat játszó Dean-Charles Chapmanen és George MacKayen kívül Colin Firth, Benedict Cumberbatch, Andrew Scott, Mark Strong és Richard Madden is ott van. A forgatókönyvet maga Mendes írta Krysty Wilson-Cairns segítségével. A kamera mögött a Szárnyas fejvadász 2049-ért Oscart nyerő Roger Deakins állt, a zenét Thomas Newman szerezte hozzá.

https://www.youtube.com/watch?v=VEhHbE7s78c&feature=emb_title

Illusztris stáb áll az 1917 mögött, és a Universal Pictures által tartott, zártkörű vetítésről kilépő kritikusok szerint teljes mértékben felnőttek az elvállalt feladathoz.

Dicsérik a látványt, a rendezést, a zenét, szinte nincs olyan aspektusa a filmnek, amitől ne lennének lenyűgözve. Valószínűleg gyakran viszontlátjuk majd a címét az Oscar-gáláig.

 

Az 1917 megrázó, magával ragadó, érzelmes utazás a háború szívébe. Technikai szempontból kiemelkedő, és mégis lenyűgöző az egyszerűsége. Sam Mendes és Roger Deakins (a stáb többi tagjával együtt) hipnotikus moziélményt alkotott.

Az 1917 a filmkészítés gigászi képviselője. A története bátor, a megvalósítás mesteri – megrázó és érzelmes, az elejétől a végéig nem tudtam levenni a szemem a vászonról. Ez a nagybetűs Film, amit moziban kell látni.

Az 1917 mesteri tanulmány a feszültségkeltésről, a művészeti látásmódról és az időzítésről. Amit Sam Mendes és Roger Deakins összehozott, az teljességgel lenyűgözött. Biztos, hogy legjobbnak fogják jelölni a film, a rendező, az operatőr és látványterv kategóriájában. Talán a zenében és a hangvágásban is.

És megjött a befutó! Az 1917 a legjobb háborús film a Ryan közlegény megmentése óta. Az év operatőri munkája. Az évtized operatőri munkája. Thomas Newman zenéje pedig mestermű.

Ne feledjétek, hogy Sam Mendes 1917-ének társírója egy nő. Krysty Wilson-Cairnsnek hívják. Ez a nagyfilmes debütálása íróként, amit egy vágás nélküli háborús film révén valósított meg. Amikor arról van szó, hogy a nők is hallassák a hangjukat, akkor nem csak az számít, hogy ki játszik a kamera előtt vagy ki ül a rendezői székben.

Az 1917 határozottan valami. Intenzív, rémületes (olykor mintha valódi horrorfilmet látnál). Szkeptikus voltam a vágásnélküliség kapcsán, de ehhez a történethez nagyon illik, minket is végigrángat a poklon.

Az 1917 az év legnagyobb technikai teljesítménye. Minden egyes lépést ezekkel a katonákkal együtt teszünk meg és ilyet még nem láttál háborús filmben. Epikus, feszült rendezés Sam Mendestől; érzelmes, felemelő zene Thomas Newmantől és kiemelkedő operatőri munka Roger Deakinstől.

 

Az 1917-et 2020. január 23-ától vetítik a magyar mozik.

Vida László

Vida László a Debreceni Egyetem kommunikáció- és médiatudományi szakának újságíró specializációján végzett. Szakterülete a sci-fi, a fantasy, a képregényfilmek és bármi, aminek videojátékokhoz van köze.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com