Habár nekünk még 2020-ig kell várnunk, hogy láthassuk, néhány szerencsés már megtekinthette az 1917-et, Sam Mendes vágás nélküliként hirdetett, I. világháborús filmjét. Az internetre felkerülő első vélemények alapján joggal várhatjuk a filmtől, hogy végig kiemelten foglalkozzanak vele a hamarosan beinduló díjszezonban.
Sam Mendes, az Amerikai szépség Oscar-díjas rendezője a legutóbbi James Bond-film óta nem ült rendezői székbe, és az már négy éve volt. Aztán szállingózni kezdtek a hírek a következő filmjéről, és szinte minden egyes részlettel egyre ígéretesebb lett. I. világháborús film, eposzi léptékben, mégis emberközpontúan? És mindezt egyetlen vágás nélkül? Hihetetlen feladatnak hangzik.
Idén áprilisban kezdték meg a forgatást. Még idén decemberben már a világpremierje is meglesz – bár nekünk Magyarországon egészen jövő januárig várnunk kell, hogy láthassuk. A színészgárdában a főszereplő, fiatal katonákat játszó Dean-Charles Chapmanen és George MacKayen kívül Colin Firth, Benedict Cumberbatch, Andrew Scott, Mark Strong és Richard Madden is ott van. A forgatókönyvet maga Mendes írta Krysty Wilson-Cairns segítségével. A kamera mögött a Szárnyas fejvadász 2049-ért Oscart nyerő Roger Deakins állt, a zenét Thomas Newman szerezte hozzá.
https://www.youtube.com/watch?v=VEhHbE7s78c&feature=emb_title
Illusztris stáb áll az 1917 mögött, és a Universal Pictures által tartott, zártkörű vetítésről kilépő kritikusok szerint teljes mértékben felnőttek az elvállalt feladathoz.
Dicsérik a látványt, a rendezést, a zenét, szinte nincs olyan aspektusa a filmnek, amitől ne lennének lenyűgözve. Valószínűleg gyakran viszontlátjuk majd a címét az Oscar-gáláig.
‘1917’ is a thrilling, immersive, emotional journey into the heart of war. It’s exceptional on a technical level, yet frequently stunning in its simplicity. Sam Mendes & DP Roger Deakin (along with their crew) created a hypnotic cinema experience that is both riveting & moving. pic.twitter.com/qCrdquwdqC
— edgarwright (@edgarwright) November 17, 2019
„Az 1917 megrázó, magával ragadó, érzelmes utazás a háború szívébe. Technikai szempontból kiemelkedő, és mégis lenyűgöző az egyszerűsége. Sam Mendes és Roger Deakins (a stáb többi tagjával együtt) hipnotikus moziélményt alkotott.”
#1917 is a tremendous piece of filmmaking. Bold in its storytelling, masterful in its execution- it's thrilling & emotional & I could not take my eyes off the screen from the second it began to the second it ended. The very definition of a film you MUST see on the big screen. Wow pic.twitter.com/KNO7Rp92TG
— Erik Davis (@ErikDavis) November 23, 2019
„Az 1917 a filmkészítés gigászi képviselője. A története bátor, a megvalósítás mesteri – megrázó és érzelmes, az elejétől a végéig nem tudtam levenni a szemem a vászonról. Ez a nagybetűs Film, amit moziban kell látni.”
1917 is a masterful study of suspense, artistry, and timing. I’m in awe of how Sam Mendes and Roger Deakins pulled it off. Definite nominations for picture, director, cinematography, and design. Possibly score and sound editing too. A major wow. pic.twitter.com/XXBjJRrgnN
— Dave Karger (@davekarger) November 23, 2019
„Az 1917 mesteri tanulmány a feszültségkeltésről, a művészeti látásmódról és az időzítésről. Amit Sam Mendes és Roger Deakins összehozott, az teljességgel lenyűgözött. Biztos, hogy legjobbnak fogják jelölni a film, a rendező, az operatőr és látványterv kategóriájában. Talán a zenében és a hangvágásban is.”
Aaannnndddd that's your frontrunner!
'1917' is the best war film since SAVING PRIVATE RYAN. The cinematography of the year. The cinematography of the decade. Thomas Newman's orchestral masterpiece. Sam Mendes gift to cinema…and his family. Every ounce is powerful.#1917Movie pic.twitter.com/EiwCTthAX3
— Clayton Davis (@AwardsCircuit) November 23, 2019
„És megjött a befutó! Az 1917 a legjobb háborús film a Ryan közlegény megmentése óta. Az év operatőri munkája. Az évtized operatőri munkája. Thomas Newman zenéje pedig mestermű.”
Remember that Sam Mendes’ 1917 is co-written by a woman. Her name is Krysty Wilson-Cairns. This is her feature debut as a writer; one in which she conceived a one-shot war film. When it comes to female voices, it’s not just screen presence or the director’s chair that counts.
— Tomris Laffly (@TomiLaffly) November 23, 2019
„Ne feledjétek, hogy Sam Mendes 1917-ének társírója egy nő. Krysty Wilson-Cairnsnek hívják. Ez a nagyfilmes debütálása íróként, amit egy vágás nélküli háborús film révén valósított meg. Amikor arról van szó, hogy a nők is hallassák a hangjukat, akkor nem csak az számít, hogy ki játszik a kamera előtt vagy ki ül a rendezői székben.”
1917 is quite a thing. Always intense, often horrific (at times it feels like watching an actual horror movie). I was skeptical of the “one continuous shot” aspect — worried it would get too cute with it — but it really works for this story, putting us right there in this hell
— Mike Ryan (@mikeryan) November 23, 2019
„Az 1917 határozottan valami. Intenzív, rémületes (olykor mintha valódi horrorfilmet látnál). Szkeptikus voltam a vágásnélküliség kapcsán, de ehhez a történethez nagyon illik, minket is végigrángat a poklon.”
1917 is THE technical achievement of 2019. We’re with these men through every footstep & it’s unlike any war film you’ve ever seen before. Epic & tense direction by Sam Mendes, emotional & exhilarating music from Thomas Newman & an all timer from cinematographer Roger Deakins. pic.twitter.com/L0C7hKxR6C
— Matt Neglia (@NextBestPicture) November 23, 2019
„Az 1917 az év legnagyobb technikai teljesítménye. Minden egyes lépést ezekkel a katonákkal együtt teszünk meg és ilyet még nem láttál háborús filmben. Epikus, feszült rendezés Sam Mendestől; érzelmes, felemelő zene Thomas Newmantől és kiemelkedő operatőri munka Roger Deakinstől.”
Az 1917-et 2020. január 23-ától vetítik a magyar mozik.