Hírek

Az európai mozi, tévé és zene bevételének harmadát törölte a járvány

Kíméletlen bevétel-kiesést jelentett 2020, márpedig a kreatív iparágak Európa gazdaságának számottevő részét adják.

A European Authors Society (GESAC) kedden publikált tanulmánya szerint az európai kreatív szektor teljes bevétele 31%-kal zuhant vissza a koronavírus-járvány miatt: 2019-ben a szektor 643 milliárd eurós bevételt ért el, míg 2020-ban csak 444 millliárd eurót – írja a The Hollywood Reporter.

A csoport számos európai szövetséggel együttműködött a jelentés elkészítéséhez, aminek az is volt a célja, hogy rávilágítson a kreatív iparágaknak az európai gazdaságban betöltött szerepére. A becslés szerint a kreatív ipar 7,6 millió ember foglalkoztatása mellett a teljes európai GDP 4,4%-áért felelt 2019-ben – ez nagyobb részesedés, mint például gyógyszeriparé, az autóiparé vagy a telekommunikációs iparágé.

A COVID-19 miatti lezárások természetesen a performansz-alapú ágakat érintették a leginkább: a helyszíni bemutatók, előadások és vetítések ágazatai 90%-os bevételzuhanást is elkönyvelhettek. A zuhanás mértéke a járvány kezdetén kalkulált leges-legrosszabb forgatókönyvekkel egyezik meg. Az európai zeneipar összebevétele 76%-kal csökkent, az európai mozik összbevétele 75%-kal.  A royalty-alapú bevételek 35%-kal estek, és a fizikai hordozók iránti keresletcsökkenést pedig nem kompenzálta a digitális példányok iránti keresletnövekedés (a CD- és hanglemez-eladások például 35%-kal csökkentek, míg a digitális zenei vásárlás csak 8%-kal nőtt).

Egyedül a videójáték-iparág bevétele emelkedett: 9%-os növekedést ért el a szektor.

A GESAC a tanulmány mellett felszólalt a „masszív közfinanszírozás”, a magánbefektetések sürgető fontossága és a szükséges erős törvényi keretek megalkotása mellett is, amelyek segíthetik, hogy a szektor átvészelje a sosem látott zuhanást.

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Filmtekercs Filmklub s03

Filmtekercs Filmklub

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya