Hírek

Az év legnagyobb filmjei a CineFest versenyprogramjában

A héten megkezdődik a jegyelővétel.

Szeptember 9. és 17. között az év legnagyobb filmjei versengenek egymással a CineFest versenyprogramjában – írja a fesztivál sajtóközleménye. A korábban már bejelentett alkotások – a három magyar premier (Hat hét, Magasságok és mélységek, Nyugati nyaralás) és két Cannes-i nagyágyú (Fiú a mennyből, Szent pók) – mellett olyan rendezők legfrissebb filmjei kerültek a programba, mint Park Chan-wook, Lukas Dhont és Jerzy Skolimowski.

Az Oldboy és A szobalány alkotója, Park Chan-wook idén Cannes-ban a legjobb rendezőnek járó elismerést kapta A titokzatos nő című, klasszikus noirok hangulatát a dél-korai filmekkel, valamint Park saját stílusával megbolondító filmjéért. A történet főhőse, Hae-jun nyomozó egy mélybe zuhant hegymászó ügyén dolgozik, és az eset felgöngyölítése során megismerkedik a titokzatos és vonzó özveggyel, Seo-rae-val. A kihallgatások alatt egyre közelebb kerülnek egymáshoz.

Sissi története igen kedves a hazai nézőknek, a cannes-i Un Certain Regard szekcióból a CineFestre érkező Fűző azonban minden mítoszt lerombol, amit a Romy Schneiderrel készült filmtrilógia annak idején felépített. Ezúttal a Fantomszál felfedezettje, Vicky Krieps bújik a negyvenedik születésnapján érzelmi válságba kerülő Wittelsbach Erzsébet bőrébe. Vajon hogy érzi magát a nő, akit mindenki fiatalos szépségéről ismer? Milyen magánélete volt egy uralkodónőnek, akinek a társadalomban elfoglalt helyét inkább a férje pozíciója, mint a saját erényei jelölték ki?

Az idei Cannes-i zsűri díjas Jerzy Skolimowski EO című alkotásának főszereplője egy szamár, aki megtapasztalja a depresszív és brutális Keletet, de megjárja a dekadens Nyugatot is. Az EO egyszerre képzeletbeli utazás, látvány- és hangulatfilm, dráma és társadalomkritika és görbe tükör az általunk teremtett világra.

Lukas Dhont rendező a megosztott Grand Prix-t (a Zsűri Nagydíját) érdemelte ki Cannes-ban a Közel című alkotásával, és a legtöbb kritikus szerint az idei versenyprogram egyik legjobb filmje volt – a magyar nézőközönség hamarosan eldöntheti, hogy Miskolcon is ez lesz-e az egyik legkiemelkedőbb alkotás. A dráma két koratinédzser barátságáról szól, amit egy verbális zaklatás tör meg. Dhont előző rendezéséhez, a Lányhoz hasonlóan ezúttal is társadalmilag fontos témákat érint.

A Velencei Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjában debütált A vád egy nemi erőszak története, ami a #MeToo mozgalom korszakában tesz fel kérdéseket, két különböző nézőponttal szemléltetve, hogy semmi sem fekete vagy fehér. A rendező a színészként is ismert Yvan Attal, a szereplők között pedig feltűnik Charlotte Gainsbourg és Mathieu Kassovitz is.

Szintén Velencében a zsűri különdíját nyerte A barlang. Bár a film egy korábbi barlangkutató expedíciót idéz meg, a rendezőt a föld alá menekülésnek egy másik dimenziója érdekli. A rejtett labirintusokhoz vezető lyuk egyfajta Hádész kapuja, a holtak birodalmának bejárata, amely körül egy idős, beteg pásztor köröz nap mint nap. A barlangok falaira lassan rárakódik az idő, a bolygó több milliárd éves léte pedig maga az örökkévalóság a kérgén élő, tétován botladozó és gyorsan elillanó törékeny állati, növényi és emberi életekhez és a belőlük szőtt történetekhez képest. A film megható történet a természet szépségéről és a pásztor arcára írt sorsáról.

A tizenéves heroinfüggő lány rehabon töltött időszakát tiszta, kifinomult, 4:3 formátumba zárt képkockákban elmesélő Szeplőtelen újabb bizonyíték a román filmművészet erejére. A legutóbbi velencei fesztivál Giornate degli Autori (Venice Days) válogatásában vetített film a legjobb debütálásnak járó Jövő Oroszlánja díjat nyerte.

Az idei Berlinale versenyprogramjának talán legerősebb filmje volt a Porrá leszünk, amely két kívülálló elrendezett házasságán keresztül mutatja be a kínai vidék realizmusát, és ötvözi ezt a váratlanul kibontakozó érzelmek erejébe vetett mesebeli hittel.

A CineFest mindig fontosnak tartotta, hogy a legjelentősebb amerikai független filmeket elhozza a hazai közönségnek, és ez idén sincs másképp. A Sundance-et megjárt, majd a Berlinale-n is vetített A szerelmesdal lírai dráma a hétköznapok múló szépségének felidézésével. Gyengédséggel és finom humorral mutatja be Faye-t (Dale Dickey), a magányos utazót, aki egy elhagyatott coloradói kempingben vár a távoli múltjából érkező férfire, Litora (Wes Studi). Nemrég mindketten elvesztettek valakit, akit szerettek, és most azt remélik, egymásban megtalálják a vigaszt és a társat. Robert Machoian író-rendező új filmje, a Tribeca Filmfesztiválról érkező Joseph Chambers becsülete sajátosan lecsupaszított, atmoszférikus dráma. Machoian ügyesen, gondosan kimért adagokban szállítja a borzongást. A gyér párbeszédekkel és hosszú rettegéssel teli elbeszélés feltárja a vadászatra induló címszereplő érzelmeit, miközben a nézőt egy komor morális fabula szemlélőjévé teszi.

Kristina Buožytė tíz évvel ezelőtt Emeric Pressburger-díjat kapott a CineFesten Eltűnő hullámok című filmjéért, így örömteli hír, hogy legújabb – az előzőnél lényegesen nagyobb költségvetésű – sci-fijével visszatér a versenyprogramba. A Vesper címszereplője egy 13 éves lány. Vesper mindent megtesz azért, hogy élelmet szerezzen magának és lebénult apjának, közben pedig biológiai mintákkal kísérletezik a laboratóriumában. Egy nap az erdőben váratlanul egy nőre bukkan. Azt reméli tőle, hogy elviszi a Citadellára, egy olyan helyre, ahol a hatalmasok döntenek a világ maradékának sorsáról.

A 18. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivált idén 2022. szeptember 9. és 17. között rendezik meg Miskolcon. A fesztivál hivatalos honlapján szerdától jegyvásárlásra is lesz lehetőség.

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!