Hírek

Az MGM vonzó zsákmány a Netflix és az Apple számára is – A streamingháború újabb fejezete

A közeljövőben az egyik legnagyobb múltú hollywoodi stúdió, a Metro-Goldwyn-Mayer kerülhet a streaming hatalmak kezébe. Mindez nemcsak a jogok és a tartalmak birtoklását jelenti majd.

Ez idáig 5 óriás streaming szolgáltatót tartott számon a világ: a Netflix, a Hulu és az Amazon mellé nagyon gyorsan megérkezett a Disney+ és az Apple TV+. A streamingháború kiteljesedését jelzi, hogy nemsokára indul az HBO Max és a Peacock is.

A Metro-Goldwyn-Mayer azon patinás álomgyári stúdiók közé tartozik, amelyeknek nincs lehetőségük és forrásuk saját streamingszolgáltatók indításához, van viszont egy tekintélyes mennyiségű kulturális tartalma, amelyet szívesen „közkinccsé” tenne a tartalomszolgáltatók felületein.

Az MGM kínálata egy ideje már a két streamingóriás, a Netflix és az Apple érdeklődésének homlokterében áll, és nem titok, hogy a stúdió nyitott a megegyezésre valamelyikükkel.

Amelyik szolgáltató megkaparintja az oroszlános stúdiót, az komoly – igaz, csak átmeneti – lépéselőnybe kerülhet a piacon a riválisokkal szemben.

CNBC elemzése szerint  az MGM filmes örökségének értéke nagyjából 10 milliárd dollár, és birtokukban van több legendás franchise is, mint például a James Bond, a Rocky, a Mad Max és a Robotzsaru is. A cikk értesülései szerint nem csak a konkrét tartalmak és a jogok, hanem az teljes stúdió felvásárlásáról folynak az egyeztetések. Ez gyakorlatilag az önállóság szinte teljes elvesztését jelentené az MGM számára.

A tekintélyes elemzésből az is kiderül, hogy a Disney, a WarnerMedia és az NBCUniversal feltehetőleg azért nem szándékoznak a közel százesztendős MGM-et felvásárolni, mert az utóbbi időben meglehetősen sokat költöttek, egyrészt eredeti tartalmak gyártására másrészt a Jóbarátokhoz, illetve az Agymenőkhöz hasonló drága szériák jogainak megszerzésére.

Az MGM példáját követheti nemsokára az AMC Networks, a Discovery, a Lionsgate, a Sony Pictures és a ViacomCBS, mint a streamingháború következő begyűjtendő trófeái.

A piaci elemzők szerint a jövőben az Apple, az Amazon, az AT&T, a Comcast, a Disney és a Netflix hatosfogata válhat a globális médiavállalatok piacának uralkodó kasztjává – hasonlóan a múlt század harmincas éveinek Hollywoodjához, amikor is néhány stúdióóriás kezében volt a filmipar.

A streamingháború témához további adalékul szolgálhat a Filmtekercs február elején induló vlog sorozata, amelynek első része kimondottan a tartalomszolgáltató gigászok csatájának első felvonását helyezi a fókuszba.

Szabó Zsolt Szilveszter

Szabó Zsolt Szilveszter

Szabó Zsolt Szilveszter a szombathelyi BDF-en végzett mozgókép- és médiakultúra szakon. 25 éve foglalkozik filmekkel. Specializációja a sci-fi, a szerzői filmek, a zsánermozik szerzői változatai és a bizarr műfajkevercsek. Szívesen bíbelődik rebellis, besorolhatatlan alkotók műveivel. Kinematográfus istensége Tarkovszkij és nagyra tartja Enyedi Ildikó művészetét.

Filmtekercs Filmklub s03

Filmtekercs Filmklub

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya