Hírek

Az új Avatar még ambiciózusabb!

A Weta még annál is nagyratörőbb effekteken dolgozik, mint amilyenek forradalmasították a filmipart és technikai Oscart hoztak az Avatarnak.

Az Avatar 2009-ben mérföldkövet jelentett: effektjei elindították a máig tartó 3D lázat, új filmes esztétikai lehetőségeket tártak fel és nem utolsósorban új bevételi forrást jelentettek a végsőkig kitikkadt filmiparnak.

Az új-zélandi Weta stúdió (amelyik A Gyűrűk Urával szerzett halhatatlanságot) a los angelesi Siggraph összejövetelen jelentette be, hogy hivatalosan is megkezdte a munkát James Cameron filmjének négy folytatásán – írta meg a The Hollywood Reporter. Maga James Cameron így fogalmazott:

Amit Joe Letteri [a Weta egyik VFX irányítója] és a Weta Digital hozzáadott a történethez, azt lehetetlen számokkal kifejezni. Amióta elkészítettük az Avatart, a Weta sorra bizonyította, hogy ők a legjobbak a CG animációban, ők készítik a legemberibb, a legélettelibb, a leginkább fotorealisztikus effekteket a világon. És ez persze azt jelenti, hogy miattam most még tovább nyomulhatnak előre.

A Weta mostanában sok más film mellett A Galaxis őrzői 2-n, A majmok bolygója: Háborún és a Valerian és az ezer bolygó városán dolgozott.

George Clooney és Sandra Bullock a Gravitáció című filmben
Gravitáció (Alfonsó Cuarón, 2013)

A 3D természetesen már Cameron és az Avatar előtt is része volt a filmkészítési praktikáknak, de kevesen és kiforratlanul használták még a kétezres évek első évtizedében is, pedig maga a próbálkozás jóval korábbi évtizedekre nyúlik vissza. (Emlékezetes, és már a jó irányba mutató példa Robert Zemeckis 2007-es Beowulf – Legendák lovagja című filmje.) A nagyközönség és az ipar számára azonban az Avatar jelentette a rádöbbenést: a 3D-vel valami egészen újat is lehet mutatni (és érte pénzt kérni).

Azóta, bár az olcsóbb filmek sokszor teszik tönkre a technikát (pl. utólagos konverzió révén, lásd Titánok harca), és a mozik is gyakran trükköznek a fényerővel, láthatatlanná téve sötétebb jeleneteket, a 3D mégis megőrizte közönségvonzó hatását (2016-ban 1,6 milliárd dollárt hozott).

Néhány új irányba mutató, az ipart továbbfejlesztő alkotás is készült: Cuarón Gravitációja például etalonnak számít abban, mit lehet kihozni a technikából. Mégis: a hivatkozási pont máig Cameron elképesztő technikai tökéletességű Avatarja (habár ma nézve már látszik effektjein a kor). Az alábbi ábrán látható, hogy mindmáig 2010. – a több mint 2,5 milliárd dollárt fialt Avatar miatt – a 3D legerősebb éve, majd a trend stabil marad 2013-ig és azóta is csak enyhén lejt (forrás: statista.com):

A témáról bővebben itt írtunk: Kérdéses mélységek – A 3D 1-2.

A Weta sajnos még nem osztott meg részleteket a tervekről. A négy Avatar-folytatást a következő dátumokra jegyezték elő: 2020. december 18., 2021. december 17., 2024. december 20. és 2025. december. 19.

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek. A Tárca rovatot vezeti. havasmezoi@filmtekercs.hu

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..