Hírek

Bevételvesztők – megvan a nyár első bukása: A Föld után (Box Office május 31-június 2.)

Now-You-See-MeAz elmúlt hetek féktelen moziláza után valamennyire pihentették a filmszínházakat a hétvégén az amerikaiak. A Szemfényvesztők (Now You See Me) még ilyen közegben is, a várakozásokra rácáfolva remekül teljesített, viszont A Föld után (After Earth) még a visszafogott reményeknek sem tudott megfelelni, így megérkezett a szezon első bukása.

A Memorial Day hosszúhétvégéje után egy kiigazító víkenddel folytatódott a múlt héten a nyári kasszarobbantó szezon az Egyesült Államokban. A top tíz majd’ minden filmje 50%-nál nagyobb esést produkált, a legrosszabbul a trónbitorló Halálos iramban 6. (Fast & Furious 6.) teljesített, amelynek bevétele 64,5%-ot zuhant egy héttel a premierje után. Még így is a lista első helyén áll, viszont a mostani nézettsége felettébb árnyalja a múlt heti teljesítményét. Összesen 170,4M-nál jár, tehát már biztos siker, de bizonytalanná vált, hogy felülmúlja-e elődje, a Halálos iramban: ötödik sebesség 209,8M-ját az Egyesült Államokban. Ha ez nem is következik be, a nemzetközi porondon biztosan javít, így az összbevétele bizonyosan meghaladja a széria eddigi legjobbját.

Az új belépők a toplista második és harmadik helyét foglalják el a várakozásokhoz képest fordított sorrendben. A Szemfényvesztők hozott több pénzt június első napjaiban (egészen konkrétan 28M-t), ami alacsony költségvetésének (75M) tudatában egyenlő a sikerességgel. A legtöbb elemző – beleértve jómagamat is – kifejezetten szurkolt Louis Leterrier új filmjének, hiszen az alaposan kilóg az idei nyár mezőnyéből. Nem képregényen alapul, nincs mögötte egy ismert könyv/játék, nem folytatás (vagy reboot), hanem rendes játékfilm, olyan, amit régen Hollywoodban készítettek. Kevés ilyen érkezik a nyáron, azok is főleg horrorok, sci-fik vagy más műfajfilmek lesznek, az üdítő kivételek közé tartozik a Szemfényvesztők.

Szemfényvesztők (Now You See Me)
Szemfényvesztők (Now You See Me)

A Lionsgate/Summit stúdió gondozásában készült thrillere tehát bejött, de igazán akkor beszélhetnénk emlékezetes sikerről, ha a film minőségileg is a topon lenne. Biztos, hogy nem rossz, a közönség viszonylag elégedett volt, de hiányzik az a fajta részben kultikus hírnév, amely szájról szájra terjedve alacsony heti csökkenésekkel a 100M-s határon túlra repítené a filmet. A kritikusoknak leginkább a fináléval volt gondjuk, de ezt ellensúlyozták az ügyes filmes megoldások (a költségvetés minden fillérjét kiválóan használták fel az ítészek szerint), és a kiváló színészi gárda. Különösen Mark Ruffalo, Jesse Eisenberg és Woody Harrelson alakítását méltatták, ezzel szemben a marketingesek Morgan Freemant helyezték előtérbe, aki úgy tűnik, hetvenen túl lett igazi világsztár.

Talán az igazi hiba a Szemfényvesztők kapcsán a rendező személye volt. Louis Leterrier (A szállító, A hihetetlen Hulk, A titánok harca) az álomgyár egyik korrekt iparosa, aki talán még sosem csinált kritikailag egyöntetűen sikeres filmet. Ha tippelni akarunk az összbevétellel kapcsolatban, akkor leginkább az Ocean-trilógiát érdemes alapul venni: azok általában kezdőbevételük háromszorosát érték el, tehát a Szemfényvesztők végeredménye valahol 80M körül várható.

A Föld után számára ez az összeg sokkal inkább csak álomnak tűnik, noha meglehetősen hasonlóan kezdett a két alkotás(28M-27M). Ráadásul míg a varázslós film számára ez egy nagyon jó eredmény, a sci-fi esetében egyértelműen kudarc, hiszen költségei 130M-t tesznek ki. Megvan tehát a szezon első klasszikus, igazi bukása, és egyáltalán nem meglepő módon ez M. Night Shyamalan érdeme. Számomra egyszerűen érthetetlen, hogy miért bíznak újabb és újabb alkalommal százmilliókat a rendezőre, amikor majdnem minden filmje 2004 óta kritikailag katasztrófa, és anyagilag sem jövedelmez. Időben visszafelé haladva: Az utolsó léghajlító 131,7M bevétel/150M büdzsé, Az esemény 64,5M/48M, Lány a vízben 42,2M/70M. Utolsó igazán sikeres filmje A falu volt (114,2M/60M), de annak már kilenc éve!

A Föld után (After Earth)
A Föld után (After Earth)

Ezúttal azzal “dicsekedhet” az indiai származású direktor, hogy Will Smith neve mellől eltörölte a Mr. Box Office titulust, vagyis a jegypénztári királyságot. Az egykori rapper kvázi a 2001-es Ali óta nem bukott filmmel a kasszáknál (azzal szerezte viszont Oscar-jelölését). Ennek vége, és itt szó sem lesz Oscarokról, A Föld után ugyanis a kritikusok szerint csapnivaló, igazi „mozis hulladék”, egy „letargikus pofon a nézőnek”, ami „maximum tíz éves korig élvezhető”. Ilyen ítéletek mellett azon se lepődnék meg, ha jövő héten 65%-nál is nagyobbat zuhanna, és a végeredmény tekintetében sem várhat többet 65-70M-nál.

A lista további szereplői vegyes eredményeket produkáltak a hétvégén. A Sötétségben – Star Trek (Star Trek Into Darkness) sci-fi létére kiválóan tartja magát (hát igen, a jó minőség), még a Föld után sem rengette meg igazán. A zöld urai (Epic) viszont hiába tartotta meg bevétele felét múlt héthez képest, animációként ez kevés, így nem biztos, hogy meglesz a 100M-s büdzsé. A Másnaposok 3. (The Hangover Part III.) a másodikról a hatodikra zuhant vissza, féktelen ütemben pártolnak el tőle a nézők, és bár lesz rajta profit, a közelébe sem fog ér az első két rész eredményeihez. A Vasember 3. (Iron Man 3.) és A nagy Gatsby (The Great Gatsby) is kezd kifulladni, de mindkettő számára itt már minden garas csak a csinos hasznot gyarapítja. A lista kilencedik helyezettje viszont annyira nem illik erre a listára, hogy nem is nagyon foglalkoznak vele. A Yeh Jawaani Hai Deewani egy bollywoodi romantikus dráma, ami viszonylag jól startolt abba a néhány moziba, ahol vetítették, de hogy mi lesz vele, azzal kapcsolatban semmilyen tapasztalat nincs.

beforemidnight
Before Midnight

Még néhány szűk körben forgalmazott filmről kell pár szót ejteni. A Mud átlépte a 15M-t, ami nagyon jó, debütálásakor ez egy vad álomnak tűnt csupán. A múltkor említett Frances Ha megint egész jó volt, de azért ez nem fog az előbbi film magasságáig eljutni. A Before Midnight esetében a 31 filmszínház alapján, ami játssza, még mindig nem lehet mondani semmit. A Sony Classicsnak gyorsan nyitnia kéne, mielőtt az óra elüti az éjfelet felette.

Jövő héten egy vígjátékot és egy furcsa horrort kapnak az amerikai mozinézők. A Gyakornokoknál kiderül, vajon Vince Vaughn és Owen Wilson kiöregedett színészeknek számítanak-e vagy még mindig vonzó sztárok a közönség szemében. A The Purge ezzel szemben Ethan Hawke horroros karrierjét öregbíti, kíváncsi vagyok, mennyire lesznek vevők az Egyesült Államokban a tizenkét órán keresztül legális bűnözés világára.

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

1 Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés