Hírek

Bevételvesztők – megvan a nyár első bukása: A Föld után (Box Office május 31-június 2.)

Now-You-See-MeAz elmúlt hetek féktelen moziláza után valamennyire pihentették a filmszínházakat a hétvégén az amerikaiak. A Szemfényvesztők (Now You See Me) még ilyen közegben is, a várakozásokra rácáfolva remekül teljesített, viszont A Föld után (After Earth) még a visszafogott reményeknek sem tudott megfelelni, így megérkezett a szezon első bukása.

A Memorial Day hosszúhétvégéje után egy kiigazító víkenddel folytatódott a múlt héten a nyári kasszarobbantó szezon az Egyesült Államokban. A top tíz majd’ minden filmje 50%-nál nagyobb esést produkált, a legrosszabbul a trónbitorló Halálos iramban 6. (Fast & Furious 6.) teljesített, amelynek bevétele 64,5%-ot zuhant egy héttel a premierje után. Még így is a lista első helyén áll, viszont a mostani nézettsége felettébb árnyalja a múlt heti teljesítményét. Összesen 170,4M-nál jár, tehát már biztos siker, de bizonytalanná vált, hogy felülmúlja-e elődje, a Halálos iramban: ötödik sebesség 209,8M-ját az Egyesült Államokban. Ha ez nem is következik be, a nemzetközi porondon biztosan javít, így az összbevétele bizonyosan meghaladja a széria eddigi legjobbját.

Az új belépők a toplista második és harmadik helyét foglalják el a várakozásokhoz képest fordított sorrendben. A Szemfényvesztők hozott több pénzt június első napjaiban (egészen konkrétan 28M-t), ami alacsony költségvetésének (75M) tudatában egyenlő a sikerességgel. A legtöbb elemző – beleértve jómagamat is – kifejezetten szurkolt Louis Leterrier új filmjének, hiszen az alaposan kilóg az idei nyár mezőnyéből. Nem képregényen alapul, nincs mögötte egy ismert könyv/játék, nem folytatás (vagy reboot), hanem rendes játékfilm, olyan, amit régen Hollywoodban készítettek. Kevés ilyen érkezik a nyáron, azok is főleg horrorok, sci-fik vagy más műfajfilmek lesznek, az üdítő kivételek közé tartozik a Szemfényvesztők.

Szemfényvesztők (Now You See Me)
Szemfényvesztők (Now You See Me)

A Lionsgate/Summit stúdió gondozásában készült thrillere tehát bejött, de igazán akkor beszélhetnénk emlékezetes sikerről, ha a film minőségileg is a topon lenne. Biztos, hogy nem rossz, a közönség viszonylag elégedett volt, de hiányzik az a fajta részben kultikus hírnév, amely szájról szájra terjedve alacsony heti csökkenésekkel a 100M-s határon túlra repítené a filmet. A kritikusoknak leginkább a fináléval volt gondjuk, de ezt ellensúlyozták az ügyes filmes megoldások (a költségvetés minden fillérjét kiválóan használták fel az ítészek szerint), és a kiváló színészi gárda. Különösen Mark Ruffalo, Jesse Eisenberg és Woody Harrelson alakítását méltatták, ezzel szemben a marketingesek Morgan Freemant helyezték előtérbe, aki úgy tűnik, hetvenen túl lett igazi világsztár.

Talán az igazi hiba a Szemfényvesztők kapcsán a rendező személye volt. Louis Leterrier (A szállító, A hihetetlen Hulk, A titánok harca) az álomgyár egyik korrekt iparosa, aki talán még sosem csinált kritikailag egyöntetűen sikeres filmet. Ha tippelni akarunk az összbevétellel kapcsolatban, akkor leginkább az Ocean-trilógiát érdemes alapul venni: azok általában kezdőbevételük háromszorosát érték el, tehát a Szemfényvesztők végeredménye valahol 80M körül várható.

A Föld után számára ez az összeg sokkal inkább csak álomnak tűnik, noha meglehetősen hasonlóan kezdett a két alkotás(28M-27M). Ráadásul míg a varázslós film számára ez egy nagyon jó eredmény, a sci-fi esetében egyértelműen kudarc, hiszen költségei 130M-t tesznek ki. Megvan tehát a szezon első klasszikus, igazi bukása, és egyáltalán nem meglepő módon ez M. Night Shyamalan érdeme. Számomra egyszerűen érthetetlen, hogy miért bíznak újabb és újabb alkalommal százmilliókat a rendezőre, amikor majdnem minden filmje 2004 óta kritikailag katasztrófa, és anyagilag sem jövedelmez. Időben visszafelé haladva: Az utolsó léghajlító 131,7M bevétel/150M büdzsé, Az esemény 64,5M/48M, Lány a vízben 42,2M/70M. Utolsó igazán sikeres filmje A falu volt (114,2M/60M), de annak már kilenc éve!

A Föld után (After Earth)
A Föld után (After Earth)

Ezúttal azzal “dicsekedhet” az indiai származású direktor, hogy Will Smith neve mellől eltörölte a Mr. Box Office titulust, vagyis a jegypénztári királyságot. Az egykori rapper kvázi a 2001-es Ali óta nem bukott filmmel a kasszáknál (azzal szerezte viszont Oscar-jelölését). Ennek vége, és itt szó sem lesz Oscarokról, A Föld után ugyanis a kritikusok szerint csapnivaló, igazi „mozis hulladék”, egy „letargikus pofon a nézőnek”, ami „maximum tíz éves korig élvezhető”. Ilyen ítéletek mellett azon se lepődnék meg, ha jövő héten 65%-nál is nagyobbat zuhanna, és a végeredmény tekintetében sem várhat többet 65-70M-nál.

A lista további szereplői vegyes eredményeket produkáltak a hétvégén. A Sötétségben – Star Trek (Star Trek Into Darkness) sci-fi létére kiválóan tartja magát (hát igen, a jó minőség), még a Föld után sem rengette meg igazán. A zöld urai (Epic) viszont hiába tartotta meg bevétele felét múlt héthez képest, animációként ez kevés, így nem biztos, hogy meglesz a 100M-s büdzsé. A Másnaposok 3. (The Hangover Part III.) a másodikról a hatodikra zuhant vissza, féktelen ütemben pártolnak el tőle a nézők, és bár lesz rajta profit, a közelébe sem fog ér az első két rész eredményeihez. A Vasember 3. (Iron Man 3.) és A nagy Gatsby (The Great Gatsby) is kezd kifulladni, de mindkettő számára itt már minden garas csak a csinos hasznot gyarapítja. A lista kilencedik helyezettje viszont annyira nem illik erre a listára, hogy nem is nagyon foglalkoznak vele. A Yeh Jawaani Hai Deewani egy bollywoodi romantikus dráma, ami viszonylag jól startolt abba a néhány moziba, ahol vetítették, de hogy mi lesz vele, azzal kapcsolatban semmilyen tapasztalat nincs.

beforemidnight
Before Midnight

Még néhány szűk körben forgalmazott filmről kell pár szót ejteni. A Mud átlépte a 15M-t, ami nagyon jó, debütálásakor ez egy vad álomnak tűnt csupán. A múltkor említett Frances Ha megint egész jó volt, de azért ez nem fog az előbbi film magasságáig eljutni. A Before Midnight esetében a 31 filmszínház alapján, ami játssza, még mindig nem lehet mondani semmit. A Sony Classicsnak gyorsan nyitnia kéne, mielőtt az óra elüti az éjfelet felette.

Jövő héten egy vígjátékot és egy furcsa horrort kapnak az amerikai mozinézők. A Gyakornokoknál kiderül, vajon Vince Vaughn és Owen Wilson kiöregedett színészeknek számítanak-e vagy még mindig vonzó sztárok a közönség szemében. A The Purge ezzel szemben Ethan Hawke horroros karrierjét öregbíti, kíváncsi vagyok, mennyire lesznek vevők az Egyesült Államokban a tizenkét órán keresztül legális bűnözés világára.

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. [email protected]

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya