Hírek

Bezár a Quibi, a streaming háborúk első áldozata

A Jeffrey Katzenberg által alapított streaming szolgáltató, a rövid műsorblokkokra építő Quibi hat hónapot ért meg.

A Quibit 2018-ban alapította a Dreamworks társalapítója, Jeffrey Katzenberg – írtuk a platform induláskor. A nagy streaming-háborúba hozzá méltóan nagy tervekkel belépő szolgáltatás a mobilképernyőt célozta; a legtöbb filmje 7-10 perces fejezetekben volt elérhető (ez az a „quick bites”, amire a Quibi weblapján virító szlogen is utalt). Cserébe ezek a filmek vízszintes és függőleges telefonpozícióban is nézhetőek voltak. Ez év április 6-án ötvennél is több alkotással startolt el a Quibi, köztük fejezetekre osztott játékfilmekkel, dokumentumfilmekkel és például híradóműsorokkal.

Az indulás azonban egyáltalán nem váltotta be a reményeket: alig egy hónappal a start után már arról írtunk, hogy Katzenberg a koronavírus-járványra fogja az elszomorító számokat (az otthoni karanténban jut idő a nagy sorozatokra, nincs szükség a Quibi villám-formátumára); induláskor csak 1,7 millióan töltötték le az appot első héten, utána pedig olyan kevesen, hogy kiesett a top 50 legnépszerűbb alkalmazás listájából is. Miközben az első éve végére 7,4 milliós felhasználói táborra számított a cég üzleti tervében, a valóságban alig 710 ezer felhasználója maradt a harmadik negyedévre. Jellemző, hogy míg csaknem egymillióan töltötték le az appot az indulás utáni három napban, közülük mindössze 72 ezren maradtak fizetős felhasználóként akkor, amikor a három hónapos ingyenes próbaidő júliusban lejárt.

Alig hat hónappal az indulás után a cég most bejelentette: felszámolja üzleti tevékenységét és a tulajdonában lévő értékek eladására összpontosít – írja a Variety. A megmaradt tőke visszakerül a befektetőkhöz (például: Disney, NBCUniversal, Viacom, Sony Pictures Entertainment, WarnerMedia, Lionsgate, MGM, ITV, Entertainment One…), akik azonban a Variety szerint kollektíve így is kétmilliárd dolláros veszteséget könyvelhetnek el.

A Quibi a valóságban több olyan ok miatt bukott el, ami (utólagos bölcsességgel visszanézve) minimális piackutatással elkerülhető lett volna. Az első Katzenberg meggyőződése, miszerint a millenniumi generációnak tíz perc alatti szegmensek kellenek; a valóságban továbbra is a megszokott formátumú sorozatok uralkodtak a közönségen. A második szintén Katzenberg vezérlő gondolata, miszerint ez a generáció a mobiltelefonok képernyőjén akar műsort nézni; a valóságban a közönség a lehető legnagyobb képernyőn akarja nézni a sorozatokat, tipikusan az otthoni okostévéken. A Quibi azonban csak két nappal ezelőtt (tehát két nappal a bezárás bejelentése előtt!) tette közzé az okostelevíziókra írt natív appjait.

A harmadik, hogy a Quibinek irdatlan konkurenciával kellett volna megküzdenie: az egyik oldalon a felhasználók előfizetésére áhítozó, sokkal bevettebb és tőkeerősebb streaming szolgáltatókkal (a kreatív tartalom terén), a másik oldalon a mindenfelé ingyen elérhető közösségi tartalmak áradatával (ha valaki épp rövid videókra vágyik).

A Quibi nemrégen felajánlotta megvételre saját magát (a céget) és műsorjogait több nagy tartalomszolgáltatónak is, ám sem az NBCUniversal, sem az Apple, sem a Facebook, sem a WarnerMedia nem kért belőle. Egy győzelmet azonban elkönyvelhet a rövid életű streaming platform: az idei Emmy-díjak közül tíz nevezést nyert el a rövid formátumú tartalomnak szóló díjak között és kettőt meg is nyert.

A nagy streaming-háború egy innovatív résztvevője tehát kiesett, részben a szokatlan körülmények miatt is. Vajon hogyan konszolidálódik tovább a túl sok szereplős piac?

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Filmtekercs Filmklub s03

Filmtekercs Filmklub

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya