Hírek

Bob Iger: „a Fekete párduc nem kevesebb, mint amit Scorsese és Coppola valaha létrehozott”

Fekete Párduc

A Disney vezérigazgatója, Bob Iger találkozik Martin Scorsesével a rendező nagy visszhangott kapott Marvel-kritikája miatt.

Ha Scorsese művészi kockázatot akar vállalni, hajrá” – mondta Bob Iger, a Disney korszakos hatású vezérigazgatója, a Time magazin „Az év üzletembere” díjazottja idén, és hozzátette, hogy Scorsese megjegyzései „csúnyák” voltak és „nem igazságosak azok számára, akik a filmeket készítik.

A vitát természetesen jól ismerjük: Scorsese arra a (sokakat egyetértésre késztető) megjegyzésre ragadtatta magát, hogy a Marvel képregényfilmjei „nem filmek”, és aztán ki is fejtette: „Ezek vidámparkok. Nem pedig mozifilmek, amiben emberi lények érzelmi és lelki tapasztalatokat próbálnak átadni más emberi lényeknek” – mondta október elején Scorsese. – „Nem nézem őket. Megpróbáltam. De ez nem mozi.

A rendező természetesen van olyan pozícióban, hogy egy-egy elejtett megjegyzése nyomán is vihar támadjon; így is lett: támogatók és ellenzők hadseregei szólaltak meg  Scorsese később írásban, a New York Timesban is tovább szilárdította álláspontját:

Martin Scorsese

A Marvel-féle óriásmozik olyan futószalagon gyártott sztorik – írja cikkében Scorsese –, amiket „piackutattak, közönség-teszteltek, elbíráltak és módosítgattak, újrabíráltak és újramódosítgattak mindaddig, amíg fogyasztásra készen nem álltak.” Ezek a blockbusterek „mindazt jelentik, amit Paul Thomas Anderson vagy Claire Denis vagy Spike Lee vagy Ari Aster vagy Kathryn Bigelow vagy Wes Anderson filmjei nem. Amikor ezektől az alkotóktól nézek filmet, tudom, hogy valami egészen újat fogok látni és az élmény váratlan, talán megnevezhetetlen új területeit ismerem meg.

Scorsese így összegzi véleményét: a Marvel-féle filmek

„nélkülözik a rádöbbenést, a rejtélyt, a valódi érzelmi veszélyt. Semmit sem kockáztatnak.”

Scorsese véleményét sokan osztják, például Francis Ford Coppola is kifejezte egyetértését, és ő ráadásul a „megvetésre méltó” („despicable”) kifejezést használta.

Eközben a Disney/Marvel gépezet is beindult: Oscar-kampányba kezdenek a Bosszúállók: Végjáték számára, ami ezen a ponton a filmtörténet legnagyobb bevételű alkotása. Iger pedig így reagált a Time számára: „Nem értem a dolgot. Ha siránkozni akarnak a filmeken, ahhoz kétségtelenül joguk van. Tiszteletlennek tűnik mindazok számára, akik e filmeken dolgoznak, akik ugyanolyan keményen dolgoznak, mint az ő filmjeiken, és akik a saját kreativitásukat épp úgy csatasorba állítják.

Azt mondod, hogy amikor Ryan Coogler a Fekete párducot készíti, akkor olyasmit művel, ami valamiféle módon kevesebb, mint bármi, amit Scorsese és Coppola valaha műveltek? Ne már.

Ezzel alighanem sokan szállnának vitába a filmiparban, a kritikában és a közönség köreiben; a Filmtekercs például biztosan. De Iger mindenesetre hajlandó inkább magával Scorsesével vitatkozni: a két nagy személyiség nemsokára időpontot egyeztet egy találkozóhoz.

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek. A Tárca rovatot vezeti. havasmezoi@filmtekercs.hu

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..