Hírek

Teltházak és nézőrekord a Film Maratonon

Több mint negyven teltházas vetítéssel, közönségtalálkozókkal és nemzetközi szakmai programokkal zárult a Budapest-Bécs-Hollywood mottóval megrendezett Budapesti Klasszikus Film Maraton, a Nemzeti Filmintézet felújított mozgóképeket bemutató rendezvénye. A közel 100 izgalmas alkotást hat napon át, négy helyszínen felvonultató fesztiválon összesen húszezer néző vett részt.


Hirdetés

A Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum igazgatóság és a világ filmarchívumainak gyűjteményeiből felújított klasszikusokat, nagyvásznon ritkán látható legendás filmeket mutatott be az V. Budapesti Klasszikus Film Maraton, melyen

összesen húszezer néző vett részt, megdöntve ezzel a korábbi évek látogatottságát.

Teltházas volt a fesztivált megnyitó King Creole című, Elvis Presley főszereplésével készült Kertész Mihály-film vetítése.

Kiemelkedő sikert arattak a Szent István téren megrendezett ingyenes vetítések Magyarország legnagyobb, 21 méter széles szabadtéri mozivásznán. Az impozáns helyszínen, összesen közel ötezren nézték meg a Macskafogót, a Szelíd motorosok és Szárnyas fejvadász című klasszikusokat, illetve Kertész Mihály korai remekművét, A tolonc című némafilmet, amelynek vetítését a Győri Filharmonikus Zenekar élő zenével kísérte.

Először a Film Maratonon voltak láthatók felújítva olyan korszakos magyar alkotások, mint Az oroszlán ugrani készül Bujtor Istvánnal, a Sziget a szárazföldön Kiss Manyival, a Szürkület Haumann Péterrel és a Hosszú alkony Törőcsik Mari felejthetetlen alakításával. Bemutatásra kerültek a Pannónia Filmstúdió legendás alkotásai. A Macskafogó, a Hófehér, Kovásznai György Habfürdő című filmje, valamint a közel száz reklám és animációs rövidfilm szintén a legnépszerűbb programok közé tartozott.

A filmeseknek, a diákoknak és a tanároknak a szervezők idén először ingyenes akkreditációs karszalagot biztosítottak. A diákvetítéseken és oktatási programokon közel 3000-en vettek részt.

Óriási lelkesedés fogadta a Film Maraton meghívására a magyar fővárosba érkezett Thierry Frémaux-t, előadása páratlan élmény volt. A lyoni Lumière Intézet és a Cannes-i Filmfesztivál igazgatója, a filmtörténet kezdeteiről szóló Lumière! – A kaland kezdete című filmet hozta el Budapestre, amelyet a kiváló filmes szakember élő narrációjával mutatott be. Előadása végén elismerően nyilatkozott a Film Maratonról és hangsúlyozta a restaurált klasszikus filmeket bemutató fesztiválok és cinémathèque-ek jelentőségét.

Közel ötven külföldi filmarchívum és filmintézet vezető munkatársa érkezett a Maratonra az Egyesült Államoktól Szerbiáig számos országból, hogy bemutassa a programba küldött filmjeit és, hogy a Budapest Classics Lab elnevezésű konferenciasorozaton megossza tapasztalatait a klasszikus filmek restaurálásával, terjesztésével és azoknak az oktatásban való felhasználására vonatkozóan.

A párizsi Pathé-Seydoux Alapítvánnyal közösen a magyar filmörökségnek, a Pathé gyűjteményében fellelhető anyagainak a felkutatására közös programot indít a Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum, a washingtoni Kongresszusi könyvtár gyűjteményében pedig eddig elveszettnek hitt Janovics Jenő és Kertész Mihály által rendezett filmeket azonosítottak be, amelyeknek hazahozataláról és a további magyar filmek felkutatásáról állapodtak meg a Maraton alatt.

Európai szakmai egyeztetésnek adott továbbá helyet a Maraton, hiszen az Európai Filmarchívumok Szövetségének a vezetőségi tagjai, köztök Ráduly György a Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum igazgatója évközi szakmai egyeztetést tartottak a 2023-as tervekről.

Keleti Léda

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!