Hírek

Cannes 2013: – Polanski és Jarmusch mellett Alain Delon és Dominique Strauss-Kahn feltűnése zárta a versenyt

SIGNATURE 10cm 2013.inddNagyon jó fogadtatásban részesült az utolsó két versenyfilm, két világsztár filmrendező, a lengyel-francia Roman Polanski és az amerikai Jim Jarmusch alkotása szombat este a 66. cannes-i filmfesztiválon, miközben a Croisette Alain Delon francia filmszínészt ünnepelte. A vörös szőnyegen pedig váratlanul megjelent új élettársával Dominique Strauss-Kahn, a szexbotránya miatt lemondott volt IMF-vezér is.

Mind a húsz film „nagyon megérintette” Steven Spielberget. Ennyit mondott az idei seregszemle utolsó díszbemutatója utána a vörös szőnyegen a zsűrielnök, akinek vezetésével vasárnap reggel óta tanácskozik a kilenctagú zsűri egy szigorúan őrzött villában a Cannes feletti dombokon. A díjakat este osztják ki a záró gálán, a Fesztiválpalotában.

Nagy sikerrel tért vissza szombat este Cannes-ba az idén 80 éves Roman Polanski, aki 2002-ben A zongorista című filmjével elnyerte az Arany Pálmát. Legújabb alkotása, a mazochizmus névadója, Leopold von Sacher-Masoch regényének, A bundás Vénusznak a David Ives által írt színpadi adaptációja alapján készült. A kétszemélyes történet Thomas (Mathieu Amalric), egy rendező és egy szereplőválogatásra érkezett színésznő, Vanda – akit Polanski felesége, Emmanuelle Seigner alakít – közti dominanciaharcról szól.

A Franciaországban élő rendezőt első francia nyelven forgatott filmjében a tőle megszokott lelki perverzió és pszichológiai elnyomás, valamint a szadomazochizmus és a színházi alkotófolyamat közti párhuzam foglalkoztatta.

Legutoljára a cannes-i fesztivál egyik nagy kedvence, a mindig elegáns amerikai rendező, Jim Jarmusch vonulhatott fel a vörös szőnyegen. A hét évig készült Only Lovers Left Alive című filmben Jarmusch a tőle megszokott módon műfajparódiát csinált, ezúttal a televíziókban és a mozikban is mostanában népszerű vámpírfilmet gondolta újra.

A sajátos hangulatú alkotás főhőse két vámpír: a Detroitban élő Ádám (Tom Hiddleston), egy depresszív és romantikus underground-zenész, valamint a Tangerban élő független, megértő és légies Éva (Tilda Swinton). A két művelt és sznob vámpír évszázadok óta idillikus szerelemben él egymással. A környezetszennyezés korában a vámpírok azonban már nem az emberek vérét szívják, amely fertőzött lehet, hanem kórházakból szerzik be a tiszta és sűrített vért.

A saját környezetét elpusztító, műveletlen kortárs – Ádám szavai szerint – „zombivilág” szomorú és komikus képe rajzolódik fel Jarmusch filmjében, amelyben a két kívülálló, művelt vámpírt valójában a több évszázada tartó szerelem tartja életben. A közönség nagyon jól szórakozott a Shakespeare-t, Byront vagy Einsteint idézgető figurák párbeszédein.

Tribute+Alain+Delon+66th+Annual+Cannes+Film+nNai0hwp13Ul

A film díszbemutatóján egyébként megjelent Dominique Strauss-Kahn, aki először mutatkozott nyilvánosan új élettársával, a 45 éves Myriam L’Aouffirral, a francia közszolgálati televízió egyik kommunikációs munkatársával. A Nemzetközi Valutaalap (IMF) volt vezérigazgatójának megjelenése a vörös szőnyegen azért is keltett nagy feltűnést, mert éppen két évvel ezelőtt, a cannes-i fesztivál idején robbant ki New Yorkban az a szexbotrány, amelyben nemi erőszakkal vádolta meg egy manhattani szálloda alkalmazottja a francia politikus-közgazdászt. A nagy port felkavaró ügyben a hatóságok felmentették ugyan, de az ügy miatt Strauss-Kahn távozott az IMF éléről, és francia államfői ambícióinak is búcsút kellett mondania, majd felesége, a francia sztárújságíró Anne Sinclair is elvált tőle.

A szexbotrányról Abel Ferrara rendezésében készülő játékfilm, a Welcome to New York előzetese – amelyben Dominique Strauss-Kahnt Gérard Depardieu alakítja – az idei seregszemle első napján került fel a világhálóra. A szexjelenetekkel teli, technozenével kísért 1 perc 43 másodperces montázsban meztelen nők veszik körül az IMF-vezért, folyik a pezsgő, Strauss-Kahn orgiák főszereplője.

A volt IMF-vezér előtt egyébként Alain Delon vonult fel a vörös szőnyegen, akit hatalmas ovációval fogadtak a rajongók a Croisette-en. A francia filmsztár előtt a René Clément rendezésében 1959-ben készült Ragyogó napfény című film felújított változatának bemutatójával tisztelgett a fesztivál. Az alkotás a nagy filmklasszikusok felújított változatait bemutató programjának, a Cannes Classicsnak a zárófilmje volt.

„Ez hatalmas pillanat. Az abszolút mester, René Clément előtt hajolok meg ma. Március 17-én lett volna 100 éves” – mondta az őt állva ünneplő közönségnek a 78 éves filmsztár, aki Aurélie Filippetti francia kulturális miniszter és Bertrand Delanoe párizsi főpolgármester társaságában érkezett a vetítésre.

„A Ragyogó napfény volt a negyedik filmem. Senki nem tudta még, hogy ki vagyok. A film bejárta a világot, ez alapozta meg a karrierem. Renének köszönhetem. Visconti utána szúrt ki engem a dél-olasz figurára a Rocco és fivéreibe” – tette hozzá Delon, aki szerint ha nem játszik a Ragyogó napfényben, akkor „nem tudja, hol lenne ma, de biztos, nem Cannes-ban”. A Ragyogó napfény Patricia Highsmith A tehetséges Mr. Ripley című 1955-ben megjelent regényének feldolgozása. Az alkotás fordulópontot jelentett Delon karrierjében: rögtön ez után a film után forgatta Luchino Visconti rendezésében a Rocco és fivéreit. Ezekkel az alkotásokkal vált Delon egy csapásra ismertté a világban.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!