Hírek

Cannes 2015: Magyar film is versenyez az Arany Pálmáért

nemesjeleslaszlo
Nemes Jeles László

nemesjelesandrasA tavalyi Un certain regard-díjat elnyerő Mundruczó Kornél után, idén egy elsőfilmes rendezőnek, Nemes  Lászlónak szurkolhatunk Cannes-ban.

Elismert rövidfilmjei, a Türelem, a The Counterpart és Az úr elköszön után, melyeket még Nemes Jeles László néven készített, a rendező most fejezte be első nagyjátékfilmjét, a Saul fiát, melynek forgatókönyvét a Cannes-i fesztivál alkotói ösztöndíjával írta.

A Saul fia a II. világháború végén, egy koncentrációs tábor utolsó napjaiban játszódik. A holttestek összegyűjtésével és elégetésével megbízott Saul (Röhrig Géza) kisfia holttestét véli fölismerni az egyik halottban, és elhatározza, hogy tisztességesen eltemeti, így megpróbál rabbit keresni a táborban.

„Nagyon boldog vagyok, hogy meghívták a filmet a Cannes-i versenyprogramba” – mondta az MTI-nek az alkotó.

A film forgatókönyvét, barátjával a francia Clara Royer-vel közösen, a cannes-i Résidence ösztöndíjprogram keretében írták, így a szervezők valamennyire ismerhették már a film alapjait. „Cannes elég őrült hely, nehéz befogadni, nagy esélyt jelent, de hatalmas nyomást is, hiszen óriásiak az elvárások” – idézte fel az ösztöndíj során szerzett emlékeit.

A Türelem című sokszorosan díjazott kisfilm alkotójának Franciaországban került kezébe egy könyv, amely a Sonderkommando tekercseit mutatta be. Ezekben a gyakran földbe rejtett írásokban a náci haláltáborok krematóriumaiba vezényelt rabok gondolatai, feljegyzései olvashatók. „A Sonderkommando tagjait arra kényszerítették, hogy a gázkamrákban megölt emberek tetemeit elégessék és hamvaikat szétszórják. A krematóriumokban elszigetelten éltek, és miután néhány hónapig dolgoztatták, rendszeresen likvidálták őket. Néhányuk azonban a tiltás ellenére írt, az írásokat pedig rendszerint elásták” – fogalmazott a rendező, aki hozzátette: „a poklok poklában” szerettek volna egy egyszerű történetet elmesélni.

Megjegyezte, a Türelem is hasonló tematikájú, és már akkor tudta, hogy ezt a nézőpontot, megközelítést tovább szeretné vinni egy játékfilmben, amely végül az első nagyjátékfilmes bemutatkozása lett.

„Nem akartam klasszikus történelmi filmdrámát készíteni” – mondta Nemes László, kiemelve, hogy a holokausztfilmek „kódjait” kifejezetten szerették volna kerülni. „Térben és időben igyekeztünk nagyon leszűkíteni a nézőpontot, hogy ne lássunk mindent. Tehát nem törekedtünk totalitásra, egyetlen emberi nézőpontot kerestünk, így olyan a film, mintha egy kulcslyukon keresztül látnánk a tábort, miközben a cselekmény nagyon kontúros, konkrét” – fogalmazott.

Megjegyezte, a holokausztfilmek számára frusztrálóak, hiszen a túlélésről szólnak, miközben erre nagyon keveseknek volt esélye. „Kosztümös filmekre hasonlítanak, túl nagyot vállalnak időben és térben, felépítésben is. Ennyi minden nem fér egy filmbe” – vélekedett, hozzátéve, hogy ők ezzel szemben a pokol közepébe helyezték a főszereplőjüket, mégsem akarnak mindent láttatni, inkább a néző képzeletére bízzák ezt. „Ha a szörnyűségek közepén vagyunk, nem érthetünk mindent úgy, ahogy ma, a háború után” – húzta alá.

A film operatőre Erdély Mátyás, akivel közösen találták ki a képi világot, a koncepciót, még egy Dogma-szerű alapvetést is összeállítottak arról, hogy mi lehet és mi nem ebben a projektben. „Régóta beszélgettünk erről, kisfilmeket is készítettünk együtt” – tette hozzá, utalva többek közt a Türelemre.

A főszerepet Röhrig Géza, egy New Yorkban élő amatőr színész-költő játssza, akivel a tengerentúlon ismerkedett meg Nemes László. Mint fogalmazott, a hitelesség érdekében választott profi helyett amatőr főszereplőt, aki így nem hoz magával színészi technikákat, előképeket. „Benne láttam, hogy megvan az emociálnis skála, ráadásul ismeri a filmes világot, hiszen filmrendezőként végzett Szabó István osztályában a Színház- és Filmművészeti Főiskolán” – tette hozzá. A többi szerepben olyan színészek láthatók, mint Zsótér Sándor, Molnár Levente vagy a német Urs Rechn, de feltűnnek a filmben amerikai, német, lengyel, izraeli színészek is.

A forgatás főleg Budapesten és környékén zajlott. „Nem csináltunk teljes rekonstrukciót, a legtöbb jelenetet Budafokon, egy régi katonai épületben vettük fel” – idézte fel a forgatást, amelyhez Rajk László készített díszleteket, az Auschwitz-Birkenau tábor megsemmisült épületeinek rekonstrukcióját. „Minden nap más típusú nehézségekkel szembesültem, hiszen volt akciójelenet, sok statiszta, több nyelven dolgoztunk, sok speciális effektet alkalmaztunk, gyerekszereplőket kellett instruálni” – tette hozzá.

Szatmári Zsófi

Szatmári Zsófi

Szatmári Zsófia francia főszakot és film minort végzett az ELTE-n, majd francia irodalom mesterszakot a Sorbonne-on. Specializácója a szerzői film, érdekli pedig a film és az irodalom viszonya, a filmek kapcsán felmerülő nyelvi és fordítási kérdések. Az Interjú rovatot szerkeszti. [email protected]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya