Hírek

Cannes 2016: George Clooney és Julia Roberts a médiát és a pénzvilágot bíráló túszdrámában

George Clooney, Julia RobertsGeorge Clooney és Julia Roberts főszereplésével forgatta Jodie Foster negyedik filmjét, a médiát és a pénzvilágot kegyetlenül bíráló Pénzes cápa című túszdrámát, amelyet csütörtökön mutattak be az Oscar-díjas amerikai világsztárok jelenlétében a 69. cannes-i fesztiválon, versenyen kívül.

„A barátaimmal jöttem, és ez olyan, mintha egy álom válna valóra” – mondta Julia Roberts az újságírók által tapssal jutalmazott sajtóvetítést követő sajtótájékoztatón. A világsztár életben először jár Cannes-ban, és az alkotók bevonulása este a fesztiválpalota vörös szőnyegén a rajongók és bámészkodók által az egyik leginkább várt díszbemutatónak bizonyult az idei seregszemlén.

A Pénzes cápa főszereplője Lee Gates (George Clooney) népszerű televíziós sztár, akinek showműsora a pénzügyi világgal foglalkozik. A pénzügyi gurunak számító műsorvezetőt élő adásban több millió néző szeme láttára túszul ejti a műsor egyik csődbe ment nézője. A túszejtés alatt az adás rendezője (Julia Roberts) végig kapcsolatban marad a műsorvezetővel fülhallgatóján keresztül, és egy pénzügyi botrány leleplezésével mindent megtesz azért, hogy megmentse a kollegája életét.

A túszejtő Kyle (Jack O’Connell) a rendszerrel, a politikával, a pénzvilággal szembeni dühöt testesít meg – mondta Jodie Foster a bemutató előtti sajtótájékoztatón. A rendező-színésznő szerint a pénzvilágot szándékosan tették bonyolulttá azok, akik haszonélvezői. George Clooney arra emlékeztetett, hogy a média világában nőtt fel, hiszen az apja 45 éven át volt tévés műsorvezető.

„Végigéltem a változást. Ma már nem híreket szolgáltatnak, hanem szórakoztatnak” – mondta a színész, aki szerint Donald Trumpból nem lehetne amerikai elnök, ha a média feltenné neki a megfelelő kérdéseket. „Attól, mert hírcsatornák vannak, még nem vagyunk tájékozottabbak. Ha szót adunk Donald Trumpnak, akkor a menekültekről is fel kell tenni neki kérdéseket” – tette hozzá.

A hivatalos versenyprogramban mutatták be csütörtökön a román újhullám egyik jeles rendezője, Cristi Puiu Sieranevada című családi drámáját, amely egy bukaresti lakásban, a négy fal között játszódik. A háromórás történet főhőse Lary, egy orvos, aki egy szombat délután ortodox szokások szerint emlékezik meg családjával a negyven nappal korábban elhunyt apjáról. Az összejövetel azonban tragikomikus családi leszámolásokba, valamint a rendszerváltásról és a terrorizmusról szóló politikai vitákba torkollik.

„Igaz történetből indultam ki, az apám temetése utáni ebéd adta a film ötletét. Az akartam egy kicsit elmesélni nagyon szubjektíven, hogy mi történt az ebéd alatt a temetés után” – mondta a román rendező a bemutatót megelőző sajtótájékoztatón. A sajtóvetítésen az újságírók ovációval fogadták az alkotást.

„Az ortodox hagyomány szerint a halott ember lelke negyven napig szabadon mozog. Arra kerestem a választ, hogyan lehet egy mozgásban lévő halott tekintetén keresztül elmesélni a történetet. A kamerát a halott, a láthatatlan férfi helyébe helyeztem” – hangsúlyozta Cristi Puiu.

A 49 éves román rendező először kapott meghívást a hivatalos versenyprogramba, a Lazarescu úr halála című filmje azonban 2005-ben elnyerte a cannes-i fesztivál Un certain regard (Egy bizonyos nézőpont) című válogatásának fődíját.

A csütörtöki nap másik versenyfilmjét késő este mutatták be. A besorolhatatlan Alain Guiraudie francia rendező Rester vertical (Állva maradni) című alkotása vidéki tájakon készült, főhőse egy forgatókönyvíró, aki a természeti élet, illetve az élet értelmének keresése közben fokozatosan veszíti el szerelmi, társadalmi és szakmai életét.