Hírek

Cannes 2017: A fődíjak

Nem nyert Mundruczó Kornél sajnos a Jupiter holdjával, velük ellentétben viszont díjazták Sofia Coppolát, Diane Krugert és Joaquin Phoenixet. Az Arany Pálmát pedig Robert Östlund új filmje szerezte meg.


Hirdetés

Vasárnap este kiosztották az Arany Pálmát és a fesztivál többi díját. A versenyszekció ismét nagyon erős volt – ez mindenképp Mundruczó mentségére szól –, de idén nem történt akkora meglepetés, mint tavaly az Ez csak a világ vége esetében, amit sokak szerint méltatlanul díjazták.

A legjobb forgatókönyv díját megosztva kapta Yorgos Lanthimos és Lynne Ramsay. Utóbbi méltatása nehezen érthető, hiszen egy másik kategóriában is honorálták, ami a hivatalos szabályzattal szembe megy (azaz, hogy minden film csak egy díjat nyerhet). A görög alkotótól mindenesetre többet vártak, Yorgos Lanthimos A homár után egy kevésbé humoros, a Kutyafognál kevésbé absztrakt filmmel jelentkezett Nicole Kidmannel és Colin Firth-szel a főszerepben.

A Legjobb női főszereplő Diane Kruger lett, aki Fatih Akin In the Fade c. filmjében villantott. A Fallal szemben új rendezőjének tehát jól sikerült a visszatérése. Kruger egy özvegyet alakít, akinek a férje egy bombarobbanásban hal meg, és elhatározza, hogy bosszút forral.

Diane Kruger és az In the Fade

A Legjobb színész Joaquin Phoenix lett a már említett Lynne Ramsay új filmjében nyújtott alakításáért. A You Were Never Really Here egy háborús veteránról szól, aki megpróbál megmenteni egy lányt a szexuális kizsákmányolástól. A Beszélnünk kell Kevinről új rendezőjének filmjéről bizonyára sokat hallunk még a díjszezonban.

Így lesz ez Sofia Coppola The Beguiledjével is – A csábítás címmel ennek már meg is van a magyar bemutatója (augusztus 30.). Francis Ford Coppola lánya a legjobb rendező lett A tizedes háremének új adaptációjával.

A három fődíjjal kapcsolatban nincs igazán meglepetés, legfeljebb a sorrendben vártak mást. A Grand Prix-t megnyerő 120 Beats per Minute sokak szerint a mustra legjobbja volt, a FIPRESCI például nekik adta a fődíjat. A francia mozi az AIDS-betegség legintenzívebb elterjedésének idejére visz vissza, a kilencvenes évekbe, és egy civil szervezet mindennapjait mutatja be.

120 battaments par minute

A zsűri nagydíját – amit két éve a Saul fia nyert meg – ezúttal a Loveless kapta. A kortárs orosz mozi legnagyobb alakjának, a Tarkovszkij művészeti leszármazottjának tekintett Andrej Zvagincev új alkotása egy válófélben lévő házaspárról szól, ahol a közös gyerek igazából senkinek sem kell. Reméljük, a díj hatására hazánkban is bemutatják a filmet.

És a fődíj: Robert Östlundtól a The Square. A svéd direktor tehát két éve még csak az Un Certain Regard szekcióban diadalmaskodott (a szekció idei díjait lásd itt), idén viszont már a patinás versenyszekció legjobbja lett. A történet egy múzeum kiállításszervezőjéről szól (őt Elizabeth Moss alakítja), és a történet alapvetően a felső-középosztály kulturális dekadenciájáról szól.

A díjak nélkül maradt filmek csoportjában nekünk nyilván a Jupiter holdja jelenléte fáj a legjobban, de még így is elég patinás közegbe került. Negligálták Michael Haneke új filmjét, a Happy Endet, Todd Haynes is lecsúszott a Wonderstruckkal, és Noah Baumbachot sem díjazták a The Meyerowitz Stories-zal. Ilyen mezőnyben honfitársunknak nincs oka szégyenkezni.

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés