Hírek

Cannes 2017: A fődíjak

Nem nyert Mundruczó Kornél sajnos a Jupiter holdjával, velük ellentétben viszont díjazták Sofia Coppolát, Diane Krugert és Joaquin Phoenixet. Az Arany Pálmát pedig Robert Östlund új filmje szerezte meg.

Vasárnap este kiosztották az Arany Pálmát és a fesztivál többi díját. A versenyszekció ismét nagyon erős volt – ez mindenképp Mundruczó mentségére szól –, de idén nem történt akkora meglepetés, mint tavaly az Ez csak a világ vége esetében, amit sokak szerint méltatlanul díjazták.

A legjobb forgatókönyv díját megosztva kapta Yorgos Lanthimos és Lynne Ramsay. Utóbbi méltatása nehezen érthető, hiszen egy másik kategóriában is honorálták, ami a hivatalos szabályzattal szembe megy (azaz, hogy minden film csak egy díjat nyerhet). A görög alkotótól mindenesetre többet vártak, Yorgos Lanthimos A homár után egy kevésbé humoros, a Kutyafognál kevésbé absztrakt filmmel jelentkezett Nicole Kidmannel és Colin Firth-szel a főszerepben.

A Legjobb női főszereplő Diane Kruger lett, aki Fatih Akin In the Fade c. filmjében villantott. A Fallal szemben új rendezőjének tehát jól sikerült a visszatérése. Kruger egy özvegyet alakít, akinek a férje egy bombarobbanásban hal meg, és elhatározza, hogy bosszút forral.

Diane Kruger és az In the Fade

A Legjobb színész Joaquin Phoenix lett a már említett Lynne Ramsay új filmjében nyújtott alakításáért. A You Were Never Really Here egy háborús veteránról szól, aki megpróbál megmenteni egy lányt a szexuális kizsákmányolástól. A Beszélnünk kell Kevinről új rendezőjének filmjéről bizonyára sokat hallunk még a díjszezonban.

Így lesz ez Sofia Coppola The Beguiledjével is – A csábítás címmel ennek már meg is van a magyar bemutatója (augusztus 30.). Francis Ford Coppola lánya a legjobb rendező lett A tizedes háremének új adaptációjával.

A három fődíjjal kapcsolatban nincs igazán meglepetés, legfeljebb a sorrendben vártak mást. A Grand Prix-t megnyerő 120 Beats per Minute sokak szerint a mustra legjobbja volt, a FIPRESCI például nekik adta a fődíjat. A francia mozi az AIDS-betegség legintenzívebb elterjedésének idejére visz vissza, a kilencvenes évekbe, és egy civil szervezet mindennapjait mutatja be.

120 battaments par minute

A zsűri nagydíját – amit két éve a Saul fia nyert meg – ezúttal a Loveless kapta. A kortárs orosz mozi legnagyobb alakjának, a Tarkovszkij művészeti leszármazottjának tekintett Andrej Zvagincev új alkotása egy válófélben lévő házaspárról szól, ahol a közös gyerek igazából senkinek sem kell. Reméljük, a díj hatására hazánkban is bemutatják a filmet.

És a fődíj: Robert Östlundtól a The Square. A svéd direktor tehát két éve még csak az Un Certain Regard szekcióban diadalmaskodott (a szekció idei díjait lásd itt), idén viszont már a patinás versenyszekció legjobbja lett. A történet egy múzeum kiállításszervezőjéről szól (őt Elizabeth Moss alakítja), és a történet alapvetően a felső-középosztály kulturális dekadenciájáról szól.

A díjak nélkül maradt filmek csoportjában nekünk nyilván a Jupiter holdja jelenléte fáj a legjobban, de még így is elég patinás közegbe került. Negligálták Michael Haneke új filmjét, a Happy Endet, Todd Haynes is lecsúszott a Wonderstruckkal, és Noah Baumbachot sem díjazták a The Meyerowitz Stories-zal. Ilyen mezőnyben honfitársunknak nincs oka szégyenkezni.

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Podcast

Hirdetés

Hirdetés