Hírek

Cannes 2017: Harmadik Pálmáját söpörheti be idén Haneke

Egy érzéketlen, széteső nagypolgári francia családról, illetve a családtagoknak a halálhoz való viszonyáról szól Michael Haneke legújabb filmje, a Happy End, amelyet hétfő este mutattak be a 70. cannes-i fesztivál hivatalos versenyprogramjában.

A 75 éves osztrák rendező lehet az első filmes, aki harmadszor megkapja az Arany Pálmát, amelyet két előző filmjéért, 2009-ben A fehér szalagért, 2012-ben pedig a Szerelemért, már hazavihetett.

A Happy End 2016 nyarán az észak-franciaországi Calais-ban játszódik, és egy kastélyban élő gazdag francia nagypolgári család belső viszonyait mutatja be. A film főszereplői az öngyilkos hajlamú, szenilis családfő, Georges, akit a 86 éves Jean-Louis Trintignant alakít, és lánya, Anne (Isabelle Huppert), aki a család építkezési vállalkozását vezeti, és szeretné az egyik fiának átadni. Erre nem sok remény van, miután a családja ellen harcoló, kiégett és részeges fiú hanyagsága miatt az egyik munkás meghal az építkezésen. Anne másik fia (Mathieu Kassovitz) orvos, és képtelen mély érzelmekre a második felesége és néhány hónapos gyermekük iránt.

Ebbe a minden illúziótól mentes környezetbe érkezik meg, és nem találja a helyét a 13 éves Eve (Fantine Harduin), aki Thomas előző házasságából származik, és akit az apja évek óta nem látott. Miután a kislány anyja gyógyszer-túladagolásban meghal, apja családja veszi magához, ahol a lány öngyilkosságot követ el. A film egyik legerősebb jelenete a megmentett Eve és az öngyilkosságra készülő nagyapja közötti párbeszéd.

„A film egy európai burzsoá család hétköznapjait mutatja be. Nem reménytelennek látom a családot, hanem realistán”

mondta Haneke cannes-i sajtótájékoztatóján. Szerinte a családtagok érzelmi ürességük miatt képtelenek az őket körülvevő emberekkel kommunikálni, nevezetesen marokkói alkalmazottaikkal, vagy a vállalatuknál dolgozó munkásokkal, akik egy-egy rövid jelenetben tűnnek fel a filmben

.

A Happy Endből visszaköszönnek Haneke korábbi alkotásainak a témái: az angyalarcú gyerekek kegyetlensége (A fehér szalag), az eutanázia (Szerelem), a szexuális megalázás (A zongoratanárnő) és természetesen a kívülállóktól és a másságtól tartó nagypolgárság bezárkózása. A kritikusokat nagyon megosztotta a Happy End. A sajtó egy része szerint Haneke ezúttal meg sem közelíti előző alkotásainak színvonalát, mások szerint viszont karrierje egyik legjobb filmjét készítette el.

Sokan a francia nagypolgárságról filmeket készítő Claude Chabrol alkotásaival állítják párhuzamba a Happy Endet. Haneke ugyanis most először humort is csempészett a történetmesélésbe, amelyhez viszont végig a reménytelenség párosul, és megtartotta a szokásos hideg, távolságtartó, de nagyon pontos rendezési stílusát is. Az Arany Pálmát a vasárnapi záróünnepségen adják át, a nemzetközi zsűri elnöke Pedro Almodóvar spanyol rendező.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A sorozatok lényege, hogy nincs meghatározott végük… Ezzel vitatkoznánk!

A 2010-es évektől folyamatosan nő a televíziós és streaming sorozatok száma, köztük pedig az előre meghatározott véggel rendelkező egyévados szériák, vagyis a minisorozatok is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak. Nem tudod mi a különbség antológia-, mini- és limitált széria között? Akkor ez a te videód!

A VLOGtekercs stábja ebben a hónapban a minisorozatok formai jegyeit és történelmét járja körbe. Számos ismert és kevésbé ismert sorozatpéldával azokra a kérdésekre kerestük a választ, hogy miért éri meg a nézőnek minisorozatot nézni és milyen előnyei származhatnak az alkotónak a minisorozat formátumból.

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor

Vágó: Énekes Gábor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya