Hírek

Cannes 2017: A kritikusok és az Un Certain Regard szekció díjazottjai

Vasárnap ér véget a 70. Cannes-i Film Fesztivál, folyamatosan érkeznek a hírek a díjazottakról. Jeremy Renner és Elizabeth Olsen filmje az első nyertesek között van.

A végéhez közelít a jubileumi Cannes-i Film Fesztivál – az évforduló apropóján mi is összeszedtük a kedvenc díjnyertes filmjeinket –, és idén ez különösen izgalmas számunkra, hiszen két magyar film is szerepelt a mustrán, ráadásul mindegyik különböző szekcióban.

Az már látszik, hogy ismét különösen erős volt a felhozatal, és ez már a második ilyen év. És ez elég nagy szó. 2016 előtt már ásták a francia szemle sírját, hiszen a világ a legpatinásabb fesztiváljának működési elve bedőlni látszott. Cannes ugyanis kedvenc alkotókat nevel, akik minden más meghívás ellenére mindig itt mutatják be az új filmjeiket (végtelen hosszú ez a lista, de íme néhány név: Jean-Luc Godard, Gus Van Sant, Michael Haneke és mondjuk Xavier Dolan). Csakhogy a rendezőóriások sem hibátlanok, és elég gyakran fordult elő, hogy a nagy nevek egyszerűen rossz filmeket hoztak el.

A trend tavaly szakadt meg, amikor olyan, egekbe magasztalt alkotások debütáltak az Azúr-tenger partján, mint A szobalány, a Toni Erdmann, az Érettségi vagy épp Az ügyfél. És idén ismét bitang erős lett a mezőny: Sofia Coppola (The Beguiled), Todd Haynes (Wonderstruck), Noah Baumbach (The Meyerowitz Stories) vagy épp Michael Haneke (Happy End) remek formában és remek filmekkel érkezetek a fesztiválra. Velük kell megküzdenie Mundruczó Kornél Jupiter holdjának.

Egy bizonyos nézőpont: a győztesek

A fesztivál második legfontosabb szekciója az Un Certain Regard (Egy bizonyos nézőpont), amelynek zsűrijét a lazán (pl. smink nélkül) mutatkozó Uma Thurman vezette. A díjakat már ki is hirdették, a győztes pedig az iráni A Men of Integrity (eredeti címén: Lerd) lett. A dráma a perzsa ország vidéki korrupciójáról szól, és ismét bemutatja, hogy az iráni filmkészítés a világ élmezőnyében helyezkedik el – közvetlenül a magyar és a chilei mellett.

Taylor Sheridan: Wind River

A második helyezettként értelmezhető zsűri nagydíját a mexikói April’s Daugther nyerte, amelynek producere Tim Roth volt. A film középpontjában egy terhes tini áll, aki titkolja, hogy várandós. A legjobb rendező díját a Sicariót íróként jegyző (és egyébként a Hell or High Waterben színészként felbukkanó) Taylor Sheridan nyerte. Neki még csak a második rendezése volt a Wind River, amelyben Jeremy Renner és Elizabeth Olsen is feltűnik (ők szerepeltek már együtt a Bosszúállók 2-ben). A sötét thriller egy indián rezervátumban bekövetkezett gyilkosság nyomozását mutatja be.

FIPRESCI – a kritikusok díjai

A nemzetközi kritikusszövetség, a FIPRESCI már péntek éjjel kiosztotta a díjait. A versenyszekciót szerintük az a 120 battements par minute nyerte, amelyet a külföldi újságírók is a legesélyesebbnek tartanak az Arany Pálmára. A francia alkotás a kilencvenes évekbe visz vissza, amikor az AIDS még egy megállíthatatlan kórnak tűnt, ami szép lassan kiírtja a narkósokat és a homoszexuálisokat. A film egy csoport életét mutatja be, amely nemcsak a vírus, hanem az azzal kapcsolatos félreértések ellen harcol. A zsűri indoklása szerint „a 120 BPM a szerelemről szól. Az életről szól. Arról, hogy az élet erősebb a halálnál. És hogy a remény bárhol felvillanhat.”

Robin Campillo: 120 battements par minute

Az Un Certain Regard szekció nyertese az orosz Closeness. „Egy kicsattanó új hang, ami egy zárt csoport intim portréját tárja a néző elé. Teljes értékű mozi.” A Rendezők éjszakája szekció legjobbja pedig egy portugál alkotás, a The Nothing Factory volt a kritikusok szerint. „Az aktivista jellegű film elmossa a határokat a valóság, a fikció, a színház és a társadalmi párbeszéd között, az eredmény pedig egy zavarbaejtő, provokatív moziélmény.”

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Podcast

Hirdetés

Hirdetés