Hírek

Cannes 2018: Lesz magyar film a fesztiválon!

Jake Gyllenhaal és Carey Mulligan filmje nyitja a Kritikusok Hetét a Cannes-i Filmgfesztiválon. A Wildlife mellett a szekcióban szerepel Szilágyi Zsófia elsőfilmje, az Egy nap is.

A rendezők első és második filmjeinek szentelt Kritikusok Hete Paul Dano Wildlife című filmjével nyit, amit Sundance-ben is imádott a közönség – írja a Variety.

A Wildlife-ot Paul Dano és Zoe Kazan írta Richard Ford regénye alapján. Az 1960-as években, egy montanai kisvárosban játszódó történet egy 14 éves fiúról szól, aki szemtanúja lesz anyja öngyilkosságának, miután apja elvállal egy kockázatos munkát a hegyekben és magukra hagyja őket.

 

Charles Tesson, a szekció művészeti vezetője azt mondta, a Wildlife egy „rendezőközpontú film Jeff Nichols műveinek nyomában. A Wildlife időtlen, miközben erős a szociális meghatározottsága is, hiszen a fehér munkásosztály küzdelmeit és a szereplők érzelmi életét mutatja be nagy érzékenységgel” – mondta Tesson, aki annak idején Nichols második filmjét, a rendezői hírnevét megalapozó Take Sheltert is beválogatta a programba.

A Wildlife az egyetlen amerikai film a Kritikusok Hetén. A többi film, köztük a hét versenyfilm többsége európai.

Szilágyi Zsófia filmjét, az Egy napot a Filmalap Inkubátor Programja 62 millió forinttal támogatta. A filmalap tájékoztatása szerint Szilágyi Zsófia Enyedi Ildikó és Gothár Péter osztályában végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező szakán. Az Egy nap a tervek szerint ősszel lesz látható a hazai mozikban. A filmet a Partnersfilm gyártotta Kenesei Edina és Pataki Ági vezetésével, az operatőr Domokos Balázs, a vágó Szórád Máté volt.

A rendezőnő ezt mesélte a filmről: „érdekel a hétköznapiság. Egy szinte hiperrealista kísérlet arra, hogy végig lehet-e csinálni egy nő egyetlen napját úgy, hogy az unalmasnak tűnő, általában kikerülésre szánt részleteket, nem kerüljük ki, nem intézzük el egy jelzésszerű montázzsal egy „izgalmasabb” és fordulatosabb cselekmény kedvéért. Végigcsináljuk, ahogy a főhős is végigcsinálja, és az „érdekesebb” történet a háttérben marad.”

A szinopszis szerint a Szamosi Zsófia főszereplésével készült Egy nap egy 40-es éveiben járó nő, Anna egy napjáról szól. Anna némettanár, van három gyereke, férje, lakása, permanens anyagi szorongása. Ahogy a pénz fillérre, az idő percre van beosztva. Anna rohan. Munkahelyről bölcsődébe, iskolába, balettra, vívásra. Hajszolt road movie az egész délután. Egy átlagos nap. A nap folyamán Annát megcsalja a férje. Ez nem átlagos. A dologra lehet számítani, hónapok óta áll otthon a bál. A levegőben lóg az ügy egész nap, elhárítani mégse lehet. Késő van hozzá. Nincs rá idő. Anna hősiesen igyekszik tartani a lépést, vinni a napot, nem kicsúszni, nem megállni. Mikor megtörténik, mégsem pont az történik, amire számít.

Fontos versenyző még Agnieszka Smoczynska filmje, a The Fugue, amely szintén női témát mutat be: egy anya és feleség a főszereplője, aki lassanként elveszti a memóriáját. A The Fugue Szmoczynska második filmje, az első, a The Lure (A csábítás) 2016-ban a zsűri különdíját nyerte el Sundance-ben.

A szekcióban vetítik még Benedikt Erlingsson (Lovak és emberek) Woman at War című filmjét, amely egy női akcióvígjáték. A főszereplője egy középkorú nő, aki környezetvédelmi akcióba kezd, hogy megvédje az izlandi fennsíkokat.

Tesson szerint a film kedves és újszerű portré, amely ugyanakkor politikai üzenetet is hordoz.

Hasonlóan politikus a szekcióban Gabriel Abrantes és Daniel Schmidt Diamantino című filmje, illetve az újonc indiai rendező, Rohena Gera Sir című filmje. A Sir egy nyitott, felsőbb osztálybeli férfi és a függetlenségre vágyó házvezetőnője románcát meséli el. A Diamantino és képzeletbeli, de Ronaldót idéző portugál futballsztár történetét meséli el, akit mindenki kihasznál a környezetében, például egy nacionalista politikai párt kabalának akarja használni.

Anja Kofmel Chris the Swiss című filmje a dokumentumfilmet és az animációt vegyíti, és a rendezőnő unokatestvéréről szól, akit meggyilkoltak a délszláv háborúban. Camille Vidal-Naquet Sauvage című darabja pedig egy fiatal férfiről (Félix Maritaud, a 120 dobbanás percenként főszereplője) szól, aki a szerelmet keresi a férfi prostitúció világában.

A Kritikusok Hete különleges vetítései között mutatkozik be Guillaume Senez Nos batailles és Jean-Bernard Marlin Shéhérazade című filmje. Előbbi főszerplője Romain Duris, aki hirtelen apaszerepbe kényszerül, miután a felesége elhagyta. Utóbbi pedig Marseilles bűnnel teli külvárosaiban játszódik.

Az 1962-ben alapított Kritikusok Hete az első úgynevezett párhuzamos program volt az A-kategóriás filmfesztiválok történetében. A francia filmkritikusok által életre hívott rendezvény célja új tehetségek felfedezése a nagy neveket felvonultató filmes mustrával párhuzamosan. A korábbi felfedezettek között volt Jacques Audiard, Alejandro González Inárritu, Ken Loach, Francois Ozon, Jeff Nichols és Kocsis Ágnes is.

Az idei Kritikusok Hete szekció 11 darabját 1100 filmből válogatták ki. Az 57. Kritikusok Hetét május 9 és 17 között rendezik. A program zsűrijének elnöke Joachim Trier norvég filmrendező. A kategória díjait május 17-én, a fesztivál összes szekciójában bemutatott legjobb első filmet jutalmazó Arany Kamerát a fesztivál május 19-i záróünnepségén adják át.

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla az ELTE irodalom- és kultúratudomány szakán végzett. Specializációja a szerzői film, a western és az intermedialitás, mániája az önreflexió. Újságíróként és marketingesként dolgozik. A Filmtekercs.hu főszerkesztője.
gyongyosililla@filmtekercs.hu

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com